Problem: BankID vid köp i appar?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Tobitheo, 15 dec 2022.

  1. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135
    Mitt mobila BankID höll på gå ut så skaffade nytt och efter det varje gång när man ska köpa något inuti en app dyker det upp en ruta om att legitimera sig med BankID.

    Problemet som uppstår där är ju att om man ska köpa något i ett spel tex så måste man stänga av spelet, öppna BankID för att legitimera sig men oftast när man ska gå tillbaka till spelet startar det om och transaktionen misslyckas.

    På en iPad verkar det däremot inte finnas det här problemet men då är ju problemet istället att saker kostar allting är dyrare än med Android. Tex ett paket som kostar 30kr på min telefon kostar 40kr på min ipad.

    Kan man på något vis få bort det här med legitimering med BankID och ha det som förut där man bara behövde uppge sitt lösenord?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Antagligen är det en säkerhetsåtgärd att kräva BankID istället för lösenord. Jag har dock svårt att tror att det kom för att du uppdaterade ditt mobila BankID. Känns mer som en tillfällighet, det är spelet som kräver en viss typ av identifiering och inte BankID som kräver att just den används.

    Du måste ju inte stänga ner spelet... Om spelet stängs ner när du går ut för att identifiera dig borde så klart inte ske om inte spelet är dåligt utvecklat dvs inte ta höjd för att gå ut ur det och komma tillbaka eller om telefonen har dåligt med arbetsminne så att den inte klarar att hålla igång spelet i bakgrunden.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135
    Men om det nu skulle vara spelet som kräver det så är ju frågan istället varför jag inte behöver identifiera mig med BankID vid köp av samma sak i samma spel men på min ipad?

    Det uppkom precis efter jag skaffade nytt BankID och enbart på min Android telefon.

    Kan ta som exempel ett paket med 130 ingame pengar kostar på min telefon 30kr men på ipaden 40kr. Så känns ju bara dumt vara tvungen köpa på ipaden pga detta
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jo men BankID är bara ett verktyg, BankID kan inte tvinga någon annan app att använda den som identifiering. Sen kan det vara så att spelet av någon anledning inte kände av att du hade BankID installerat sedan tidigare. Men borde inte hänga ihop med förnyat BankID, i så fall om du även uppdaterad själva appen men det har du inte nämnt.

    Vad händer om du av installerar BankID, vad säger spelet då?

    Finns det någon inställning i spelet angående identifikation vid betalning?

    Gällande att spelet stängs av när du går ut för att identifiera dig... Händer samma sak när du tex logga in på din bank på samma enhet dvs öppnar Bank appen, går ut för att identifiera dig i BankID och sen öppnar Bank appen igen? Har appen då stängts ner?
     
    Kristy gillar detta.
  5. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135
    Tror inte jag uppdaterat appen om det nu inte gjorts automatiskt. Har inte provat avinstallera BankID appen. Men om jag skulle testa det. Måste man då hålla på krångla om man ska installera den appen igen?
    Tänker då min bankdosa är från Hedenhös (det är den tunna som man kunde byta batteri i). Dock har enda företaget här i Kumla som kunde det lagt ner för några år sen så måste egentligen in till banken och byta ut den men har inte brytt mig då det inte behövts.

    Har inga problem med bank appen när jag legitimerar mig med BankID. Inte ens apotekets app har problem utan det är bara själva spelet som gör så.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, du måste skaffa nytt bank-id om du avinstallerar appen
    Vad för spel är det och vad för telefon är det. När sånt sker så brukar det vara en indikation på att RAM-minnet är fullt och att telefonen behöver stänga appar för att kunna frigöra RAM-minnet
     
    Kristy gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Måste och måste, det beror på om du vill ha appen igen eller inte. Om du vill ha den igen så kommer du behöva aktivera mobilt BankID igen. Personligen tycker jag det är en väldigt enkel process.

    Hänger inte med på vad du menar med dosan.

    Om både Bank och Apotek apparna fungerar så verkar det som att spelet är dåligt optimerat för att kunna gå ut och in ur det igen. Skulle i så fall kontakta utvecklaren, kanske kan hen svara på om du även kan ställa in att endast ha lösenord och inte BankID som identifiering.
     
  8. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135

    Det är en Xiaomi Redmi note 8T.
    Spelet heter Township.

    Hmm hade en tanke på fixa BankID på ipaden också bara pga detta problem men kanske man behöver göra det och testa avinstallera det på telefonen då eller?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det med 3GB eller 4GB RAM-minne? Den finns i 2 versioner. Är det med 3GB så blir jag inte förvånad över att du har såna här problem.
     
  10. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135

    Det är den med 4gb ram. Eller ja det står 4+1gb
     
    jnsson gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ok. Jag har också en telefon med 4GB RAM och för det mesta går det bra, men vid spel så märker jag också att den stänger en del andra appar i bakgrunden. En telefon med mer RAM-minne skulle nog lösa ditt problem med att appen stängs.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nu har jag ingen xiaomi men borde den inte gå att ställa in så att arbetsminnet inte stänger ner en viss app? Borde väl vara en inbyggd funktion att kunna göra det.
     
  13. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135
    Jo det tror jag ska gå. Testade nu och la in bankid på ipaden och gjorde ett köp med att legitimera mig via BankID sen ett direkt efter som gick genom direkt utan att använda BankID.

    Kan det vara så att det kräver det vid första köpet pga nytt BankID eller är det bara pga nåt med en tidsperiod efter man legitimerat sig?
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Svårt att säga, vet nog bara utvecklaren
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Verifiera köp med BankID låter som SCA (strong customer authentication). Kolla med banken din om du kan lägga till betalningstället som alltid godkänt så du slipper SCA.

    Antar det är något med Google du vill godkänna.
     
    bernard gillar detta.