Utvärdering av Pico 4 fristående VR-headset

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av patts, 19 dec 2022.

Taggar:
  1. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Efter mycket velande fram och tillbaka så blev det ett köp av ett Pico 4 VR headset, så jag tänkte slänga ner lite första intrycket här om någon är intresserad.

    Byggkvalité / innehåll: Känns robust och välbyggt. Läste lite att folk upplevde plasten som "knarrig" och ojämn. Men det är inget mitt headset lider direkt av. Laddkabel av typen USB-C på dryga metern medföljer tillsammans med transformator. Tar drygt en timma att ladda headsetet fullt. Remmar och interface känns helt ok. Kan upplevas att det trycker en del mot kinderna vid lång användning (+1 timma). Antar att det kommer 3:e parts interface vad det lider. Remmen över huvudet känns helt ok.
    Upplever en del ljusinsläpp vid näsa och kanterna. Headsetet är bättre anpassat för "plattare" bredare ansiktsform. Ljusinsläppet är dock inget som direkt stör.

    Både headtracking och handtracking känns on point. Har inte upplevt att den tappat sync vid något tillfälle.

    Skärmarna : Kanske den största selling pointen förutom priset är skärmarna. Hög upplösning, och det märks tydligt när man väl är inne i VR miljön. Någon "bleka" färger dock, men ingen direkt dealbreaker för mig. Har läst att man kan bumpa upp vibrance genom att editera någon config fil. Får återkomma till detta. Upp till 90Hz uppdateringsfrekvens gör att bilden känns mjuk och minskar åksjuke upplevelsen.

    Ljudet : Inbyggda högtalare ger ett klart ljud. Ingen hörlursanslutning i själva headsetet så man får förlita sig på BT lurar eller PC-headset vid PCVR.

    Programutbudet i appbutiken : Här finns det mer att göra. Färre titlar än Meta Quest. Men enligt uppgift så skall detta bli bättre.

    VR-Standalone : Som standalone headset så flyter det på bra. Det är lätt att öppna och lämna appar/spel. Inga som helt problem.

    PCVR : Som PCVR headset (som var min huvudsakliga anledning till köpet) lyser det verkligen. Testat både originalprogramvaran (Streaming assistant) för PC streaming och det program som det flesta använder, Virtual Desktop. Efter att först ha testat det medföljande Streaming Assistant så dröjde det inte länga innan valet föll på Virtual Desktop (ett måste för detta headset). Att kunna hoppa in i Minecraft i VR är en galen upplevelse. :)

    Jag var lite orolig över mitt Wifi (wifi-5) nätverk skulle klara av att hålla en jämn koppling utan framedrops. Men det fungerade ypperligt. Att kunna köra PCVR helt trådlöst är otroligt befriande!

    Batteri : Får kanske ut 2-2,5 timmar på en laddning (trådlöst). Kör jag trådat till min PC förlängs detta då den laddar via usb-porten. Har man en aktiv USB-hubb så skulle man säker kunna hålla jämn laddning hela sessionen. Vill man förlänga batteritiden på trådlöst kan man säkert ha en batteribank i bakfickan :)

    Slutsats : För 4.700kr så känns detta som en otroligt bra affär. Testat PSVR innan, och detta är ett stort steg upp i jämförelse. Slår det dyra PC specifika VR headset med dedikerad DP-portar? Troligtvis inte. Men för ett casual gamer som mig själv så är detta en positiv introduktion till PCVR. :)
     
    katho, bernard och BrorSnor gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Helt missat att detta finns. Låter rätt intressant: Pico 4 All-in-One VR-headset (128 GB) - Elgiganten

    Specarna verkar snarlika Meta Quest 2 frånsett skärmen, som har högre upplösning.

    Edit: Pico 4 har 4 st fisheye-kameror medan Meta Quest 2 har 4 st IR-kameror istället.

    Intressant att PCVR fungerar flytande utan framedrops över WiFi. Hur är kvalitén på bilden, känns videon komprimerad? Är det någon fördröjning? Tänker om man jämför med typ Stadia. Rimligtvis borde fördröjningen vara lägre, men det är ju fortfarande så att det som händer på skärmen skall spelas in/komprimeras och skickas till headsetet, så lite förluster borde uppstå på vägen + ev. latens.

    VR Pico 4
    - Qualcomm XR2 SoC
    - 2160 x 2160p upplösning per öga
    - 2x 2,56-tums LCD-skärmar
    - 100 % sRGB-täckning
    - 90Hz uppdateringsfrekvens
    - 128 GB internt lagringsutrymme för spel och appar
    - 8GB RAM
    - Haptiska rörelsekontroller
    - Pico 4 Inside-out-Tracking via 4 Mono fisheye-kameror
    - Inbyggda högtalare med 3D rumsligt ljud
    - Dubbla mikrofoner, 30dB brusreducering, 50dB ekodämpning
    - 1x USB-C-port för snabbladdning och dataöverföring
    - Upp till 3 timmars batteritid vid aktiv användning


    Meta quest 2:
    - Qualcomm XR2 SoC
    - 1832 x 1920 per öga
    - 90 Hz, (72-90 Hz)
    - 128 GB
    - 6 GB LPDDR4X RAM
    - 2 h, (2-3h) batteritid
    - 503 g


    Jag har ännu inte slagit till på ett VR-headset, men det känns som dessa fristående är utmärkta om man är en "casual gamer" och vill ha något som bara är "pick up and play".
     
    Last edited: 19 dec 2022
    patts gillar detta.
  3. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Latensen känns inte av direkt. Den ligger på dryga 30-35s om du kör det trådlöst. 10-20ms om du kör det trådat mot PC (USB3.1).

    Vad det gäller komprimeringen så är det inget jag uppfattar. Men det är klart den finns där tillskillnad från ett trådat headset med DP från headset till datorn. Man kan dock mixtra med bitrate via Virtual desktop, men det är inget jag gjort för tillfället. Så det går säkert förbättra. Om man jämför med Stadia t ex så såg man komprimeringen om man tittade nära vilket jag inte upplever här.
     
    bernard gillar detta.
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Denna blev man ju galet sugen på efter att läst här,hade iinen kolla alls på den förut. Tack för genomgången!
     
    patts och bernard gillar detta.
  5. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har haft mitt Pico 4 sen ungefär en månad tillbaka och är i det stora hela nöjd, gick från en Quest 1. Komforten är det jag är allra mest nöjd med då det är stor skillnad jämfört med Q1. Jag vet att jag egentligen borde ha köpt något annat headstrap till Q1 men det blev aldrig av. Vet att många gör det på Quest 2 för att få bättre komfort.

    Men iaf, rakt out-of-the-box tycker jag P4 har mycket bättre komfort och jag kan spela längre sessioner utan att det känns jobbigt som det gjorde med Q1 originalstrap.

    Kör mest PCVR och tänkte det kunde vara bra att påpeka att köra trådlöst via tex Virtual Desktop funkar bra, men det är ganska krävande på WiFi't.

    Det kan påverka ganska negativt på spelandet ifall andra enheter nyttjar samma WiFi samtidigt (kanske inte så konstigt), men också att även om det flyter på bra i spelet så "sabbar" det WiFi't för min sambo som försöker jobba via Remote Desktop eller liknande samtidigt.

    Optimalt för den som spelar, och andra i hushållet som vill nyttja WiFi samtidigt, är att köra med en dedikerad router enbart för headsetet, där inga andra enheter är uppkopplade. PC'n skall också kopplas till routern med ethernetkabel förstås, det gäller ju oavsett ifall man kör dedikerad router eller inte.
     
    eastbound, bernard och patts gillar detta.
  6. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Det går ju köra kabelanslutet också, även i Virtual Desktop om man aktiverar USB Tethered (vilket gör usb-kopplingen till en eth koppling). Finns en bra video här hur man aktiverar det.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=XxxweFVNyR0
     
    BrorSnor och bernard gillar detta.
  7. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja precis, det skall funka också ja! Har du provat det?
    Om jag förstått det rätt så ska det vara lite buggigt...?

    Ännu ett alternativ för Virtual Desktop, som jag bara provat lite snabbt, är att använda en usb-adapter/docka som har ethernetuttag och koppla den till routern. Jag har en som liknar denna:
    Plexgear USB-C-multiadapter - USB-adaptrar

    Det är inte samma modell men liknar som sagt. Men där är ju ett ethernetuttag så jag kan koppla sladd till routern och sen in i headsetet. Det lilla jag provade funkade bra.
     
    bernard gillar detta.
  8. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Inte hunnit testa tethered ännu, måste hitta en bra USB-C kabel först bara :) ... Men vad jag förstått så skall det vara stabilt. Så länge du byter ut drivrutinen för usb anslutningen i windows till en nyare (förklaras i videon). Det enda som är lite meckigt är att man först måste ansluta till Virtual Desktop via wifi, för att sedan stänga av det när man väl kommit in, då tethered usb tar över. Sen ska det bara vara att köra.

    Har också funderat med att anv. en usb-c -> ethernet adapter/hub.
     
    bernard och BrorSnor gillar detta.