Arbetstelefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av FBGKimpan, 18 dec 2022.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Nej det passar många men inte alla. Jag kör det och just med bilder blir det krångligt tycker jag. Tar väldigt mycket bilder på mina barn och när man då på jobbet ska leta upp någon jobbild så blir det mycket letande. Och hemma så kollar vi ofta bilderna på barnen på Apple teven och då dyker det ibland upp jobb-bilder på bland annat bajsiga rör och brunnar. Barnen tycker bara det är roligt men ibland är det la inte så trevligt om man käkar middag framför teven :D
     
    Kristy och FBGKimpan gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    De lärare jag känner till har samtliga arbetstelefoner från sin arbetsgivare, det låter konstigt att din arbetsgivare inte vill ge ut det. Får jag fråga om du jobbar kommunalt eller privat, och vilken skolform, typ grundskola eller gymnasium?
    Om jag tolkar dig rätt så vill du inte begära en arbetstelefon av din arbetsgivare, för att du ska kunna ta med dina kontakter/telefonnummer när du byter jobb. Men det är väl ganska enkelt att bara exportera kontakterna från jobbtelefonen till din privata, med jämna mellanrum - och när din anställning närmar sig sitt slut så kan du göra en sista exportering. Jag själv har fört över mängder med jobbkontakter och telefonnummer till min privata telefon, att ha "för nödfall" typ.
    Vad gäller telefonnumret så blir det såklart lite krångligare att ta med sig det när du byter arbetsplats, men är det så många personer som kommer behöva nå dig efter att du slutat din anställning, som inte redan har fått dina andra kontaktuppgifter?

    Kostnaden för en enkel knapptelefon (ej smartphone) är ju inte hög, det finns helt okej telefoner på nätet för 2-300 kr, jag köpte en sån på CDON för ett par år sedan. En sån skulle ju daga fint för dig. Brukar väl kallas "feature phones" ibland. Däremot, om du ska skaffa ett eget privat "jobbnummer" så tänker jag att det börjar bli för stor ansträngning, och kostnaderna blir större. Med kontantkort blir kostnaden kanske inte så stor utslaget på ett år, men principiellt känns det fel att du ska behöva betala en löpande utgift för telefoni som din arbetsgivare egentligen borde bära.
     
  3. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Kan du hitta en begagnad Lenovo P2, uppdatera den med Lineage OS 18.1 och ett nytt OEM-batteri så får du inte en mer pålitlig "arbetshäst".
     
  4. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Jag jobbar på en av Sveriges största gymnasiumskolor. Den är kommunal. Vi är minst 200 lärare på skolan.

    Det finns en del som kommer kontakta mig om jag flyttar skola, framförallt eftersom vi arbetar nära näringslivet.

    En annan faktor till att jag inte vill att min arbetsgivare ska äga min telefon är för att då får jag inte rätten att installera appar / verktyg som jag kan behöva i framtiden. Då måste jag använda verktygen som jag får från kommunens IT avdelning, som oftast är helt värdelösa. Jag får exempelvis inte installera GoPros mjukvara på min arbetsdator, även om IT rekommenderade att jag köpte in en GoPro till min undervisning.

    Nu vet jag inte hur vanligt det är, men det är få lärare i mitt län som har en telefon från arbetsgivaren, på gymnasienivå.
     
    Kristy gillar detta.