Behöver ny app för SMS-backup - tips?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 27 dec 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag har använt appen Smsbackup+ för att ladda upp SMS/MMS till Gmail, det har funkat bra men på senare år har en del problem uppstått. Jag funderar därför på att byta app till nån annan. Ett krav är att den laddar upp SMS/MMS till Gmail, samt att telefonhistoriken (vem som ringer vem, klockslag, samtalslängd osv) också laddas upp. Jag gillar att det skapas "etiketter" i Gmail, där en heter "Call log" och en heter "SMS", så förhoppningsvis kan appen jag byter till ha något liknande.

    Vilken app använder ni för backup av SMS/MMS? Ev. för- och nackdelar med den?

    Det är två grejer som Smsbackup+ gör dåligt, där jag vill säkerställa så att appen jag ev. byter till inte har samma problem.

    Det första är att vissa meddelanden som laddas upp från telefonen till Gmail får en felaktig avsändare/mottagare i Gmail. Istället för att det står att jag skickat meddelandet till personen "Erik" (med dennes telefonnummer), så står det att jag skickat till mig själv (kontakten "Jag" i mitt fall, med mitt nummer). Den fattar alltså fel beträffande vem som är avsändare och mottagare, den vet inte vilket telefonnummer som hör till vem och visar bara mitt eget nummer i detta fall (kan bero på hur Android har implementerat SMS/MMS-standarden i systemet, jag har hört om samma problem i något annat sammanhang minns jag). Så i Gmail kan jag inte längre se vem ett visst meddelande gått iväg till, det står bara att det skickats till mig själv och mitt nummer. Detta gäller för MMS-meddelanden och RCS-meddelanden, men inte för vanliga SMS. Jag tror det endast gäller meddelanden jag skickat själv, medan meddelanden jag tar emot visas helt rätt. Möjligen går detta att lösa genom någon inställning i Smsbackup+ som jag missat? Bör ha koppling till MMS- och RCS-standarden iaf.

    Det andra problemet med Smsbackup+ är att den laddar upp med viss fördröjning ibland. Jag skulle vilja att det laddas upp varje minut, så snabbt som möjligt helt enkelt. Smsbackup+ brukade fungera bra men det har blivit lite svajigt sedan jag installerade Android 13, vissa perioder glömmer den att ladda upp helt, automatiken/schemaläggningen verkar inte fungera alltid. Jag tror appen inte uppdateras längre.

    Så, om ni har någon app att rekommendera, skulle ni vilja kolla hur bra den sköter ovanstående två saker, så att jag inte hamnar direkt i samma problem med nästa app? :) Förhoppningsvis kommer tipsen gälla appar som fortfarande uppdateras av utvecklaren.

    En sista grej, för oss som har tvåstegsverifiering i Google-kontot så har Google försämrat för några år sedan så att man inte längre kan lägga in sitt konto lika enkelt i Smsbackup+, man måste numera skapa ett "applösenord" och mata in i appen, som åsidosätter tvåstegsveriferingen. Detta är ju inget jättestort problem, men lite jobbigt, och säkerhetsmässigt inte helt hundra. Hur funkar andra appar på den punkten, är det samma problem med att "applösenord" måste skapas för er andra?
     
  2. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    "Backup to Gmail" har fungerat precis.som du önskar i många år!
    Tyvärr borta från app-store men du bör kunna hitta apk:n någon annanstans.
     

    Bifogade filer:

    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag använder SMSbackup+ jag med och har samma problem med att den slutar uppdatera.
    Det lär man knappast komma förbi eftersom appen annars måste tvåstegverifieras med jämna mellanrum...

    Applösenordet måste givetvis vara långt med ett antal olika specialtecken och absolut inget man ska kunna gissa eller prova sig fram till utan enormt antal försök, för varje tecken du ökar längden på lösenordet så ökar antalet kombinationer mer än hundrafalt.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för tips ovan, tyvärr så önskar jag nog inte använda en app som inte finns i Play Store. Jag antar att den slutat uppdateras, eller att det finns något skäl till att den tagits bort från Play Store.

    Inga fler tips? Måste ju vara många som kör egen sms-backup.
    Jag har föredragit uppladdning till Gmail, är det någon som kör annan metod, var laddas det upp då?

    Heleg, orkar du kolla i din Gmail om du har samma problem, att RCS- och MMS-meddelanden syns utan korrekt mottagare, när du själv skickat meddelandet till någon? Att du själv syns som "mottagare" alltså, och korrekt mottagare ej syns.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder sms backup and restore och där kan du bland annat ladda upp till Google Drive vilket är det jag gör.
     
    Dashio, Kristy och katho gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Den har inte synkat sen september men då ser det rätt ut!
     
  7. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Inser med sorg att mitt tips enligt ovan inte funkar i Android 13.
    Har ni hittat någon lösning som fungerar?
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag tänkte väcka liv i denna tråd igen.
    Inga fler tips?
    Det finns ju ett antal appar som varit populära genom åren, omnämnda här på forumet, men det är jobbigt att veta exakt hur de fungerar rörande de tekniska bitarna jag skrivit i trådstarten, samt svårt att veta om de är pålitliga och uppdateras löpande (går förvisso att se i google play). De saker jag ställt krav på i trådstarten är ganska besvärliga att testa på egen hand, jag vill ju helst inte göra ett "live-test" med min egna data vilket skapar jobbiga dubletter i gmail osv. Är enklare om någon som redan har en app installerad testar ;-)
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu märkte jag en konstig grej. I gmail i webbläsaren, om jag klickar på skickat-mappen, så ser jag alla sms jag skickat i den vyn, och alla samtal jag ringt finns där också, uppladdat från Smsbackup+ (däremot syns inte mottagna sms och samtal, bara skickade sms/utgående samtal, vilket iofs är logiskt då det gäller skickat-mappen).
    I den vyn, dvs skickat-mappen, har det aldrig tidigare synts något sånt innehåll från Smsbackup+, det har bara synts i den särskilda fliken/etiketten för SMS respektive Call log, som Smsbackup+ skapat i Gmail. Jag stör mig lite på att det tar upp massa utrymme i skickat-mappen nu.

    Smsbackup+ har inte släppts någon appuppdatering på länge mig veterligen, och jag har inte ändrat någon inställning, så känns inte riktigt som att beteendet beror på appen i sig. Känns snarare som något Gmail har ändrat. Men jag är osäker. Gmail har tidigare gjort några ändringar, bland annat att skickade mail syns i själva inkorgen också, märkligt nog.

    Någon som lyckats lista ut varför detta hänt?
    Ni som använder Smsbackup+, kan ni kolla om det är samma för er i gmail?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det gör det inte, det är bara en tagg på skickade meddelanden så även om de finns med i SMS eller i Call log så tar de inte upp något extra utrymme.

    Gmail har inga mappar, alla meddelanden får en (eller flera) tagg(ar) och hamnar i det du kallar för mappar (en selektering). Den enda "mappen" som inte har någon sådan selektering på taggar är All e-post.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jo, det vet jag om!
    Jag menade inte "tar upp utrymme" på det sättet. Jag menade snarare att skickat-mappen är fullbelamrad med innehåll, så att jag måste bläddra flera sidor för att faktiskt hitta mina skickade mail. Sms och samtalshistorik ligger plötsligt i vägen i den vyn, vilket inte varit fallet tidigare.

    Råkar du använda Smsbackup+, har du lust att kolla om det blivit samma för dig?
    Jag har inte ändrat någon inställning så blev lite förvånad.
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Nu har den inte kört på ett tag men när jag tittar några sidor bakåt i Skickat så ligger det en massa SMS där...

    Om jag i sökraden skriver is:sent -SMS så visas inga SMS...
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack, utmärkt tips. Jag fick dock lägga till "-call" också för att få bort allt innehåll från Smsbackup+.
    is:sent -sms -call
    in:sent fungerar också att skriva.

    Delar du min uppfattning, att detta beteende är nytt?
    Appen har inte uppdateras sedan april 2018, står det, så det verkar ju nästan som att Gmail måste ligga bakom det ändrade beteendet, tänker jag. Jag har dock inte pillat på inställningar varken i Gmail eller i Smsbackup+ nyligen.
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag anser att det är en ändring i Gmail. Google ändrar saker lite då och då...
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vad märkligt. Nu har beteendet ändrat sig igen. Tror det höll på i några veckor, med att sms/call log syntes i skickat-mappen. Men plötsligt är det inte så längre. Äldre innehåll som redan hamnat där ligger kvar i skickat-mappen, men alla nya poster från smsbackup-appen hamnar inte i skickat-mappen längre. Så problemet löste sig, utan att jag vet varför och utan att jag har pillat på något. Rätt förvirrande.

    För att återgå till trådens topic, ingen som kan svara på mina ursprungliga frågor om sms-backup och ev. appars beteende i de frågor jag ställde?
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Som jag skrev, Google ändrar saker lite då och då...

    Man kan vara säker på en sak med Google: att man aldrig kan vara säker på att det kommer att vara likadant nästa gång...
     
  17. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Försökte testa smsbackup+ men Google blockerar den!
    Någon workaround?
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Läs här!
     
  19. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Tusen tack, tänkte inte på app-lösenord :)

    Funkar fint!
    Min gamla app slutade funka för ett par månader sedan men nu är jag igång igen!

    Litet tips; Personligen har jag genom alla åren använt ett Gmail-konto dedikerat enbart till detta ändamål. Fungerar suveränt och man behöver inte fundera över hur det skall hanteras ihop med övrig mail.
     
    Heleg gillar detta.
  20. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    Har testat några dagar nu och förstår vad du menar med att den är buggig. Framförallt lagg på NÄR den laddar upp meddelanden.
    Dock så är det i dagsläget den enda mig veterligen som funkar någorlunda bra!