Fråga: Köpråd: Säng (rea priset)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 26 dec 2022.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag undrar om någon har koll på ordinarie priser och nuvarande reapriser hos KungSängen?

    https://www.kungsangen.com/

    2016 köpte jag på rea en säng för 8820 kr (90x200) på 40% rea, inklusive bäddmadrass för 4000 kr och täcke kudde, så det blev en slant...

    Då bodde jag i en 25m2 1:a nu bor jag i en medelstor 2:a och har 2 katter som skall rymmas ;) så jag funderar på en 120-140x200 säng och då den sängen jag har är utan t5vekan den skönaste jag någonsin haft så går tankarna till samma firma.

    När jag idag kollar på en Kontinentalsäng (tror den förra/nuvarande var en Ramsäng?) så drar ju kostnaden iväg REJÄLT!

    Denna säng 120x200 https://www.kungsangen.com/kontinentalenkel-sangannelund-436 för 21 495 kr med 40% rea och då undrar jag hur bra det stämmer? är detta verkligen en sådan stor rabatt/rea?

    Prisjakten kan man ju inte använda så jag vet inte OM jag tör lita på detta, många andra företag luras ju ganska grovt med procent rea.
     
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Svarar på min egen fråga*

    Åter från Enköpings butiken och jag lärde mig 2 saker, priserna har stigit mycket på sängar, såg en komplett dubbelsäng för 129 900 kr, och när jag sa att det var den dyraste säg jag någonsin sett sa killen "och detta är inte vår dyraste"

    Och att dom har mycket fler reor än jag ens kunnat föreställa mig, upp till 12 reor per år sa killen, det som skiljer denna rea från andra är att Mellandagsrean och Blackfriday/week har du 50% rea på allt, övrigt tid ganska mycket men inte riktigt allt.

    Jag kollade på 2 sängar 140x200, Ramsäng för 44 900 kr och en Kontinentalsäng 50 990 kr (sedan 50% på det)

    Nu gillar jag den säng jag redan har och bedömer den som den bästa jag haft, så är det kvalité vi talar om så är dom bra, när det gäller ärliga reor så är den grov bluff, jag undrar hur många som köper till ordinarie pris av deras totalt sålda utbud....?
     
    Kristy och Asawi gillar detta.
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Trams att köpa en säng för dom pengarna, jysk har många alternativ med fina betyg för under 10.000kr
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jysk är inte så dumma. Alternativt kolla vanliga möbelbutiker, de har sängar också. Eller en sängbutik som är mer fristående och inte kopplat till ett märke:
    Sovkoncept
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Säng är en viktig investering,men därmed inte sagt att den behöver kosta en förmögenhet,men inte helt enkelt att prov ut en säng i en butik och veta att man trivs med den
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Min erfarenhet är att med en riktigt bra, tjock bäddmadrass är det mindre kinkigt med vad som är under. Med tjock memoryfoam bäddmadrass klarar jag av att sova både på husvagnens stenhårda dynor och bäddsoffan i stugan. Med det sagt blir det ännu bättre med en okej resårbotten under.
    Men säng är jättesvårt det som passar för en person är urdåligt för en annan. Och det som känns bra vid några minuters test i butik kanske inte alls funkar en hel natt. Så returrätt behövs!
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Är inte säker på att du menar att jag "tramsar" som kollar på sänger hos den tillverkaren i dom prisklasserna, eller rent allmänt att priserna överlag är trams?
    Då vore det ju intressant att veta vilka belägg du har för det, som att provat och dragit den slutsatsen ( det är ju lite svårt och tar flera år i en säng för att kunna jämföra)
    Om det däremot "bara" är din åsikt utan mer belägg så har den inte så stort värde för mig, än mindre på min faktiska fråga, om priserna är uppblåsta.
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Sovkoncept tror jag att jag hört om men glömt bort, skall kolla den, tack!
     
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag blev lite överraskad över priserna så jag har bestämt att avvakta och handla på lite mer långsikt.
    Nu var de det aningen spontant då jag såg "50%" och jag funderade på OM det var bråttom eller att jag skulle få vänta till nästa år på en liknande chans, så är inte fallet och då bromsar jag mitt inköp.

    Man har talat om Jysk här och jag har ganska lite erfarenhet av dom, handlat kanske 5-10 ggr där och då inte säng, men däremot filtar, kuddar och sopkorgar och dom har varit ganska dålig kvalité efter bara ett par år, så dom står inte högt i kurs hos mig.

    Ett test som testfakta gjorde nyligen hamnade dom sista ibland Kontinentalsängar
    Bästa kontinentalsängen i premiumklassen

    MEN som sagts ovan säng är individuellt, fram till jag var 20+ år sov jag på skumgummi madrass hur bra som helst, sov också på mage nästan jämt, nu när jag är 55 år så har jag lyckats ändra min sovställning till på sida och rygg och sover mycket bättre, och när man sover på sida är en sak enormt viktig och det är att axeln kan sjunka ner och höften så att man får en hyfsat rak ryggrad, vilket märke som fixar det är en annan sak.

    tack för svar och råd, det uppskattas!
     
    Kristy och Asawi gillar detta.
  10. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Vi köpte säng härifrån för kanske tio år sedan. Fortfarande mycket nöjd med dom, frugan o jag. De har olika hårdhet utifrån vår vikt så dom passar oss bägge bra och att dom är ställbara är guld värt vid vissa tillfällen, tex vid förkylning.
     
  11. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    459

    MINA ENHETER

    Look no further: Kontinentalsängar Sovrum | JYSK

    Har en själv och är sjukt nöjd!
     
  12. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    IKEAs sängar ger mest bang for the buck. Om jag minns rätt så finns det många tester på det.