Batteritråden för Pixel 6a - rapportera din batteritid

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Swedroid, 11 maj 2022.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Vad för batteritid får du ut på din Pixel 6a. Det ska vara din egna batteritid. Nämn gärna SoT (screen on time) och gärna om du har vissa funktioner aktiva, så som Always on Display, 5G mm
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har inga exakta siffror att hänvisa till i dagsläget då jag har körd min Pixel 6a bara tre vecor än, och håller på med experimentering.

    I början tyckte jag elen bara rann ur batteriet, men det stabiliserade sig efter en stund. Är väl helt normalt i början...?
    Sen har jag körd med och utan batterisparläget, och det verkar göra en markant skillnad. Har nu också aktiverat extreme-BSL, och konfigurerat vilka appar som ska excluderas, dock har inte fått något konkret resultat än.
    Vet ej om extremläget är en Android 13 feature eller en Pixel grej?

    I början körde jag med ett laddningsmönster 20%-90%, men har ändrat det till 30%-80%. Ska köra så en stund tills jag vet hur mycket det utgör. Mitt mål är att få ut mellan 2 och 3 dagar mellan laddningarna med mitt användarmönster. Det tar självklart lite tid innan man vet.
    Har min andratelefon fullt operativ med Android 12, så ingen kris med att experimetera lite med Pixel 6a en stund.

    BTW, vad kör ni andra för laddningsmönster på ett ungefär?
     
    poowntus och Visper gillar detta.
  3. Visper

    Visper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20
    Telefon 2:
    SonyXperia 10 lV
    Telefon 3:
    Huawei P20 PRO
    "I början körde jag med ett laddningsmönster 20%-90%, men har ändrat det till 30%-80%. Ska köra så en stund tills jag vet hur mycket det utgör."

    Har du hittat någon inställning för det? Det finns i min Sonylur men har inte hittat den i Pixeln. I Sonyn använde jag 30-80%.
     
    geobjork gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns inte på Pixel. Du får göra det manuellt
     
    Visper gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vad jag kan se finns det ingen inställning som ger en signal om varken högt eller lågt batterinivå, ej heller så laddningen avbryts vi en förutbestämd nivå. Lite märkligt att Android inte implementerar något sådant, det är ju rätt så mycket fokus på batterihälsa nu för tiden.

    Själv använder jag en app som heter "Battery Charged Alarm" där man själv kan ställa in den laddningsprocenten man vill larmas på. Den är dock relativt reklamaggressiv.
    Nedra nivån, 30% sådär är enklare att inte gå miste om.
     
    Visper gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I stock Android ges varning om låg batterinivå vid 15%
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Helt ointeressant i den här sammanhangen.

    Edit: Lika ointeressant som att laddningen avbryts vid 100%.
     
    Last edited: 12 dec 2022
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Har testat lite med batteritiden. Inte sådär jätteimponerande. I jämförelse med mina två Motorola är Pixel 6a en bra bit efter, dock inte katastrofal. Den har också blivit bättre och bättre, men jag får fortfarande lika bra elle bättre på min snart fem år gamla Moto G6 Play. Lite svårt att direkt jämföra då jag inte riktig förstår visningen av batteriförbrukningen på Pixel 6a. Skulle önska att man kunne ställa in som det är i Android 12.

    Vad jag inte riktigt förstår med Pixel 6a är att Idle står för mer än 50% av förbrukningen. Har använt Extreme Batterisparläge och pausat det mesta av appar, men fortfarande är Idle väl över 50%. De övriga elementen är rätt så bra. Särskilt SOT verkar vara mycket bra.
     
    poowntus gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Beträffande "Extreme Battery Saver" som är nytt för mig... Det ser ut för att jag har fått märkbart bättre batteritid. Hur mycket "EBS" utgör är för mig omöjligt att avgöra, men nu får jag ut drygt två dagar på 80%-30% med mitt användarmönster. Det måste man väl vara nöjd med, eller...?:)

    Upptäckte att "Extreme Battery Saver" har en rätt så fiffig funktion.
    Jag har pausad så många appar som möjligt. Pausade appar visar sig i appdraweren och på hemskärmen med "sovande" ikon. Om man vill använda en pausad app får man upp ett alternativ när man klickar på ikonet, "Unpause Temporarly". Klick på den och appen aktiveras. Efter en tid kommer det upp ett nytt alternativ, om man vill fortsätta använda eller pausa appen. Mycket bra!<3
    Skulle tro att EBS inte är något för de som spelar krävande spel, dock inget problem i mitt fall.

    Någon annan med erfarenhet av "Extreme battery Saver"?
     
    PEE gillar detta.
  10. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    600
    Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Moto G6 play är dock unikt strömsnål. Älskade den av den anledningen. Hade aldrig gissat att det var 4000mAh.
     
    geobjork gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hoppas batteriet lever lika länge i Pixel 6a som i Moto G6 Play. Det suraste är när man måste byta ut en fullgod telefon pga batteriet bara håller en timma eller två.
    Nu har man äntligen skaffat en lur med senaste Android version Out of the Box, som ska få fem års uppdateringar. Får då hoppas att batteriet inte ger sig innan den tid, (typ Samsung)!!
     
    Last edited: 16 dec 2022
    mattihp gillar detta.
  12. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Fem år säkerhetsuppdateringar. Tyvärr bara tre år systemuppdateringar. :(
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det verkar som "Extrme Battry Saver" gör en märkbar skillnad på batteritiden. Jag har själv ett lite udda användarmönster, så det är lite svårt för mig att få någon konkret översikt över hur mycket det utgör i batterisparning.

    Uppmanar andra att testa funktionen, och gärna rapportera här då det skulle varit intressant att få reda på hur en "något mer aggresiv" användare än mig själv, upplever att det funkar.

    'Extreme Battery Saver' on the Pixel: How to turn it on when you really need it

    Själv har jag gjort följande konfiguration.
    Plasserat tilen för "Battery Saving" överst upp på snabbinställningen så det är enkelt att slå av och på vid behov. Har ingen automatisk av/på inställning då jag kör den hela tiden.

    På applistan under "Essential Apps" har jag bara undantagit Gmail än så länge, för att få aviseringar om nya mail.
    I fall man ska använda en app som är pausad, så kommer det upp ett alternativ att aktivera appen temporärt när man trycker på app ikonen. Jag har än så länge inte haft behov att slå av "Battery Saving".
     
    Last edited: 19 dec 2022
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag får nu 3 dagar+ batteritid på Pixel 6a. Mitt batteriladdningsmönster är 30%-82%, och ett något lättare än genomsnitts användarmönster. Inga spel, 5G avstängd, minimalt med appar, och "Extrem Battery Saver" aktiverad. WiFi påslagen hela tiden.
    Är nöjd med det, nästan 50% av batterikapaciteten ligger ju i vila med 30-80.

    Jag orkar inte gå gennom detaljer av förbrukningen då jag inte riktig har häng på Pixel/Androids visning av förbrukningen. Jag måste ha papper och penna, kalkylator och en stor hög med tålamod och koncentration för den beräkningen. Jag fattar inte varför dom komplicerar en enkel statistik på det viset.
    På min Android 12 och 9 Motorola får jag en visning med en enkel graf från 90% till 30%, och en detaljerad lista av förbrukningen på enkelt elementer. Hittar inte det alternativet i Android 13. Nackdelen dock är att man måste ladda till mer än 90% för att historiken ska återställas.

    Beträffande batterihälsa... Jag är övertygad om att ett "milt" uppladdningsmönster har rätt så stor betydelse för batteriets levetid. Med min drygt fem år gamla Motorola G6 Play, Android 9, har jag fortfarande bättre batterikapacitet än på Pixel 6a.
     
  15. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Jag är extremt nöjd med batteritiden.
    Screenshot_20230108-162538.png Screenshot_20230108-162628.png Screenshot_20230108-162635.png
     
  16. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Om jag jämför med mitt användarmönster så är jag faktiskt nöjd över SoT. 6.5H SoT med runt 30% kvar.

    Screenshot_20230109-162124.png
     
  17. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat även standby tiden. SIM på, wifi på, och all notifieringar på som vanligt. 6dagar. Väldigt imponerande!
    Screenshot_20230115-090402.png
     
    Mats_B gillar detta.
  18. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Absolut! Har du ens rört den?:eek:
    Jag tyckte det blev sämre efter Android 13. Dock hade jag inte 12 många dagar.
     
  19. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Inte så mycket. Bara tände skärmen och kollade batteri statusen då och då. AOD var avstängd förstås :)
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Använder du "Extreme Battery Saver"?
    Jag har på tre laddcyklar haft ca. 15% batteriförbrukning per 24 timmar med "Extreme Battery Saver" aktiverad. Den funkar jättebra.
     
    nDre gillar detta.