Galaxy Fold 4 - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av Swedroid, 10 aug 2022.

  1. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
  2. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag testade det här och lite andra inställningar utan resultat, men nu efter den senaste uppdateringen till telefonen så fungerade det äntligen!

    SmartSelect_20230103_152716_Polestar.jpg
     
    bernard och snej81 gillar detta.
  3. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Behöver hjälp med att komma förbi bootloop då telefonen inte startar helt utan visar endast Samsung Galaxy logo. Har försökt med allt förutom factory reset då jag vill inte förlora allt på telefonen. Finns det något annat att göra? Har en Fold 4 som är köpt från 3.
     
  4. niklas1232

    niklas1232 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    night77 gillar detta.
  5. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad var anledningen till att du fick det problemet? har du gjort nåt utöver det vanliga? eller en app som ställt till det? en stor systemuppdatering kanske?
     
  7. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hade mobilen kopplat till bilen genom Android Auto. Gick ur bilen och då fungerade inte samtalsljudet. Ringde tillbaka till personen men ljudet fungerade inte. Tänkte inte mer på det. Skulle ringa ett nytt samtal någon timme senare och såg att felet var kvar. Startade om telefonen och den fastande på loggan. Har gjort allt i recovery förutom factory reset då jag vill inte bli av med all information som inte finns backup på.
    Går det att läsa in uppdateringen på nytt som kom för några dagar sedan i recovery läge?
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Mmm .. så Android Auto verkar har ställt till det.

    Hoppas jag inte upprepar saker nu för dig du redan gjort.. men har du provat att köra
    "clear cache partition" och "App Repair" i recovery läge?
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Så här kör man "safe mode": Power on your Galaxy phone or tablet in Safe mode

    Verkar inte finnas nåt annat sätt att ta backup på telefonens innehåll om man inte kommer in i systemet enligt vad jag läste här: Perform a factory reset on your Galaxy phone

    Annars prova Soultion 6 här: How to Fix Samsung Galaxy S22/S6/S7 Stuck in Boot Loop
     
  10. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack verkar inte få telefonen att komma i safe mode. Hade varit bra att prova det också. Har provat "clear cache partition" och "App Repair". Dock kvarstår problemet. Kan jag flasha in den senaste uppdateringen i odin? Kan du fungera?
    Tänker på denna
    Download Samsung Galaxy Z Fold 4 SM-F936B EUX Europe F936BXXU1BVL7 firmware
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det går bra att flasha telefonen med NEE mjukvara för din modell. Men hade varit toppen att kunna fixa det utan. Du nämnde att ditt köp var från 3 .. så kanske du kan flasha din lur med NEE (Nordisk) mjukvara så har du standard nordisk mjukvara istället för 3 anpassade.

    Den enda nackdelen att du inte kan kanske behålla dina filer, alltså den måste köra helt ren installation..
     
  12. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag försöker läsa in uppdateringen jag hittade på Sammobile genom ADB men har fastnat på verifiying update package. Har testat med olika sladdar också men det hjälper inte. Något tips?
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ingen aning, var länge sen jag gjorde såna saker :ehm:
     
    Leon_Azzaro gillar detta.
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  15. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Fungerar inte dual sim ?!

    Jag har 1 fysiskt SIM.
    Operatör A.

    Därefter aktiverade jag E-sim.
    Operatör B


    Men det verkar bara gå växla 1 i taget.
    Är inne i alla avancerade menyer tänkas kan..
    Telefonen vägrar ställa in dual.
    Etc.


    Fasen detta gick ju göra på en Note9a t om ?
     
  16. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    En liten take på Fold 4 efter ca 5 månader.

    Jag tycker om den på många sätt, och den passar för mig väldigt bra eftersom jag kan använda den utvikt mycket i jobbet (TeamViewer, stora Google Sheets-dokument, mycket split screen osv.) samt att jag konsumerar mycket media på vardag och helg. Slängde på Samsung standing cover och tyckte till en början att den inte blev allt för tjock och stor, och helt perfekt att kunna ställa upp den för att kolla på YT osv.

    MEN, det absolut största problemet med den här telefonen för mig, är att till typ 80% använder jag den i vikt läge, och då är den inte bra för mig. Jag har klassiska korta korvfingrar så tangentbordet blir alldeles för smalt och saker man behöver interagera med på skärmen ligger nästan alltid för långt bort. Dessutom är det i princip omöjligt att svepa eller röra något som är på vänstra kanten pga front-skalet.

    Så för några veckor sedan såg jag att Google Pixel 6a var prissänkt till 3000kr. Jag har aldrig haft en Pixel-telefon och har varit sugen på en sedan min Nexus 6P, så jag slog till. Jag visste ju att kameran är bland de bästa (vann blind camera test av MKBHD 2022 bland annat) men i övrigt tänkte jag inte att den skulle kunna vara i närheten av Fold 4. Endast 60Hz skärm och lägre upplösning, färre funktioner, sämre byggkvalitet/material, kostar en fjärdedel eller ännu mindre än Fold 4.

    Men, nu sitter jag här med min Pixel 6a och är mycket nöjd. Den är lätt som en fjäder jämfört med tegelstenen. Platt och bred som en telefon ska vara. 60Hz vs 120Hz? Har inte ens tänkt på det. Visst, skärmen är sämre över lag, men inte så det stör mig. Pixel-kameran är bättre, batteritiden är bättre, men framför allt så är den så otroligt mycket lättare för mig att använda.

    Skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter om detta. Ni kanske har liknande upplevelser eller tänker helt tvärt om?
     
    RuffyMan och night77 gillar detta.
  17. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Jag har också en Pixel 6a på sidan av fold4. Jag gör som du och använder yttre skärmen typ 80% av dagen sen på lunch eller under kvällen när jag vet att kommer använda mobilen på en längre tid öppnar jag upp. Så jag öppnar upp ungefär 2-3 gånger per dag. Jag är dock väldigt glad för den smala skärmen. För mig väldigt enkelt att använda den även med en hand. Kan skriva och navigera som vanligt. En sak som du tar upp är att det är svårt att dra tillbala från vänster sidan. Jag drar tillbaka från höger sidan. Men annars bara en vansak egentligen. Tycker fortfarande att den är den bästa som finns på marknaden dock kliar lite på fingrarna för att testa nu något annat :) (det är lite som en hobbi att testa alltid något annat teknik)
     
    djjokke gillar detta.
  18. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Använder den överlägset mest i uppvikt läge, vilket är anledningen till att jag behållit luren och gillar den så mycket. Men dock tack vare att den så smal och smidig att ha med sig, har inga problem att t.ex ha den i jeansfickan eller i midjebältet när jag springer.

    För mig är den en match made in heaven, liten och smidig nog att ha i fickan och hantera med en hand vid behov. Men den uppvikta stora skärmen är vad som gör den fulländad för mig.
     
  19. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det här var precis min tanke och förhoppning när jag skaffade den, att jag skulle använda den uppvikt typ hela tiden. Men med tiden märkte jag att så som jag är van att använda en telefon är smidighet och effektivitet allt, och det var inte alls effektivt eller smidigt att fälla upp den.

    Jag tror också att det som stör mig är att vissa appar fortfarande är lite funky i det större formatet, vilket ju inte har något med telefonen att göra egentligen. Men jag hoppas verkligen att det blir bättre i framtiden.

    Jag är inte redo att ge upp på den ännu, så den får följa med tillsammans med Pixeln nästan över allt.
     
    Hatsune Miku och snej81 gillar detta.
  20. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Förstår absolut din beskrivning. Det är väl det som jag också tycker är mindre bra med den. Skulle gärna uppskattat att den varit kanske några millimeter bredare för att bredda tangentbordet lite. Hoppas på detta i framtida modeller men inte så mycket bredare då den isf skulle tappa sin smidiga enhands funktion. Folden är väl typ den enda telefonen som kan hanteras med bara en hand. Detta är också ett av dem starka korten Fold 4 har tycker jag. Jämför med S22 ultran och där är det bara glömma att ens tänka en hands läge för min del iaf.
    Använder aldrig heller vänstra sidan överhuvudtaget, men lägg till One Hand Operation modulen så får du massa fler lägen med svep funktionerna från tex höger sidan.