Diskussion: Tråden för Svea Bank

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av demonen, 7 jun 2022.

Taggar:
  1. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Har sökt runt lite efter en bank med låga årsavgifter och tydligen erbjuder Svea Bank konto och kort helt kostnadsfritt. Man behöver inte ens ha ett kort om man inte vill ha det utan det räcker med konton till betalningar med mera.

    Få mer med vårt nya bankpaket -ladda ner vår bankapp Hantera dagliga utgifter enkelt med vårt nya konto och kort. Spara pengar till bra ränta med vårt flexkonto. Allt ingår kostnadsfritt när du blir kund i vår nya app.

    Har tidigare läst att folk gillar Skandiabanken men där är man ju mer eller mindre tvungen att gå och betala 20 kr/mån (240 kr/året) vilket ändå är en del pengar om man säger över 10 år. Sparräntan på deras så kallade "flexkonto" är 0,10% vilket är skrattretande.
     
    chraist och Kristy gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du är kund i Skandiabanken måste du inte ha deras kort. Det går bra att säga upp kortet och slippa betala de 240:-/år. Du kan ändå ha kvar konton, betaltjänst, Swish m.m. helt kostnadsfritt. Jag har haft så i många år nu.
    Kort löser jag med de gratisalternativ som finns. Preem, Rocker, Revolut m.fl.
     
    Nudeln, kalle85, fkt67 och 2 andra gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Fast det är ett bra kort. Ingen valutaväxlingsavgift på köp i andra valutor, går att ta ut pengar i bankomat utomlands, och i Sverige såklart, visar sig som ett äkta debitkort och inte något "prepaid debit". Även om du inte tänker använda kortet aktivt, så finns ju ingen anledning att inte ta kortet.

    Skandia kräver insättningar på 7000 kr / månad. Så jag tyckte inte den passade som budget backup-bank för mig.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    What?? Jag har konto (utan kort) på Skandiabanken sedan väldigt många år. Sätter absolut inte in några 7000 per månad! Men det kanske är andra regler om man skaffar nytt konto?
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var nytt för mig också! Så har det absolut inte varit tidigare och jag tvivlar lite på att det är så nu. Jag kan inte hitta någon info om det kravet på Skandias hemsida:
    Bli kund hos oss | Skandia

    Jag levde helt utan inkomst några år innan jag började ta ut pension och nu gör min fru detsamma. Vi har båda Skandia som bank och det har inte varit något krav att sätta in ett visst belopp per månad för någon av oss.

    Men denna tråd skulle ju egentligen handla om Svea och inte Skandia... Jag tror att Svea också kan vara ett OK alternativ som bank. Jag har haft sparkonto hos Svea utan några problem. Jag tycker det är positivt att Svea erbjuder gratis kort. Det är ganska ovanligt bland våra banker.
     
    Kingson gillar detta.
  6. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 196

    MINA ENHETER

    Tyvärr finns inte Google pay och Apple pay. Hade varit intressant annars.
     
  7. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 196

    MINA ENHETER

    Inga roliga kommentarer på Facebook även om det är klagomål som oftast framförs.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl för att de arbetar mycket med inkasso? Brukar inte göra folk speciellt glada..
     
  9. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Man kan väl köra Curve?
    Jag har mitt kort från Handelsbanken kopplat till mitt Curve som i sin tur är kopplat till Google Pay
     
    demonen gillar detta.
  10. jakaan

    jakaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    I Skandia och LF kan du väl få konto gratis, och då får du Swish också..
     
  11. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
  12. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jag skaffade konto och kort hos Svea för ett tag sedan för att testa. Mig veterligen finns det inga andra banker som erbjuder ett helt kostnadsfritt paket med konto som faktiskt kan användas som ett riktigt lönekonto och för att betala räkningar (inklusive eFaktura och autogiro) och Swish. Dessutom får man ett alltså (debit-)kort utan valutaväxlingsavgifter.
    Det enda som väl egentligen hindrar från att använda Svea som sin enda bank är väl i princip att de inte erbjuder BankID. Sen finns det såklart andra begränsningar om man jämför med större banker, som att man exempelvis inte kan öppna fler konton än de två som ingår i paketet, eller ha gemensamma konton mm. Men för det "vanliga vardagliga" som att ta emot sin lön och betala räkningar och swisha, så skulle nog Svea räcka för en del.
     
    svenix gillar detta.
  13. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Eftersom Skandiabanken erbjuder i princip allt detta + bankID + möjligheten att "dela" konto, så är nog fortsatt Skandiabanken ett bättre val som primärbank. Vad Skandiabanken saknar, mig veterligen, är ett gratis betalkort, men där erbjuder ju Svea med flera goda komplement.
     
    fkt67, chhans och milky81 gillar detta.
  14. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Ser ut som om att de från årskiftet börjat ta en avgift på 19:-/månad för sitt "grundpaket":
    https://www.svea.com/globalassets/s...frågor-privat/prislista-privat-2023-01-01.pdf
    Har dock inte fått någon info om att de skulle börja ta betalt. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur man ska tolka prislistan. Alla delar är ju 0 kr i avgift (konto, kort, etc.) men grundpaketet har en avgift. Så om man väljer varje del för sig kostar det alltså inget? Eller hur ska man förstå den...? o_O
     
  15. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det kostar inget att skapa ett konto, alltså exakt samma som t.ex. Skandiabanken. Men vill du ha ett bankkort (debit) så kommer det kosta 19 kr/mån.
     
  16. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Kan säkert stämma som du säger, men å andra sidan så står det klart och tydligt i prislistan:
    Så jag får det inte riktigt att gå ihop...
    Screenshot_20230127-215111.png
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Så tydlig är väl inte prislistan. Känns som om de fulat till det lite moment 22.

    Själva kortet i sig är gratis men kortet får du bara om du innan betalar för ett paket som kostar 19 kr/mnd. Så paketet kostar men "inte kortet".


    Edit: Ser ut som om jag har rätt:
    Sveakortet- Svea Bank
     
  18. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Tycker prislistan är väldigt konstigt utformad, och får utifrån den inte riktigt knas på vad deras grundpaket faktiskt innebär. Läser man prislistan så skulle man ju i princip kunna tänka som att man kan skaffa konto och kort, men strunta i att skaffa paketet och därmed slippa betala.
    Jag har redan sedan knappt ett år konto och kort hos Svea som komplement till mina andra fintech-kort, men om jag därmed även har grundpaketet, vet jag faktiskt inte. Jag har åtminstone inte fått någon information om att de skulle börja ta betalt. Har för säkerhets skull mailat Svea för att försöka reda ut vad som faktiskt gäller.
    Skulle de börja ta betalt, kommer jag säga upp kortet och kontot. Lite tråkigt då detta (mig veterligen) var det enda helt kostnadsfria alternativet för att ersätta en "traditionell" bank med lönekonto, räkningsbetalning (inkl e-faktura), autogiro, swish och debetkort. Med avgiften finns det liksom inte riktigt längre någon anledning att inte välja t.ex. Skandia istället...
     
    fraxion gillar detta.
  19. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Fick svar från kundtjänst på Svea:
    Dock utan några ytterligare förklaringar kring hur man egentligen ska tolka deras prislista, eller om det någon gång i framtiden kommer kosta även för befintliga kunder...
     
    fraxion gillar detta.
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Svea Bank "lägger ner" verksamheten.

    I ett brev till kunderna uppmanas kunderna att säga upp sitt konto via mail. Annars kommer kontot debiteras 49 kr / månad, 588 kr / år.

    Det gör banken till den dyraste banken på den svenska marknaden.

    (Tror bara det är Ålandsbanken som har dyrare...)

    Det är osannolikt att ens 1% av kunderna stannar... o_O
     
    demonen gillar detta.