Fråga: Huawei Watch 3 (GT) serien

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Arn83, 19 jan 2023.

  1. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Hej,

    Efter att ha provat på Garmin som förvisso hade mycket korrekt pulsavläsning men fick irritation vid handleden av armbandet har jag bestämt mig att återgå till Huawei.

    Har idag en gt2 Pro som är väldigt trevlig klocka men pulsavläsningen är inte den bästa. Kan ta upp till 5-10 minuter från att jag påbörjar exempelvis cykling tills den registrerar puls högre än 100. Andra klockor visar detta redan efter någon minut.

    Tycker generellt att gt2 Pro underskattar pulsen.

    Vad jag förstått är gt3-serien betydligt bättre på pulsavläsning

    Vad tycker ni andra som har haft både gt2 och gt3-serien?


    Tycker det är lite svårt att välja bland modellerna i gt3-serien. Promodellen är absolut snyggast men har lite äldre sömnsensor trusleep 2.0. den allra senaste lanseringen GT3 SE har trusleep 3.0. pulsavläsningen är samma sensor truseen 5+ på alla inom GT 3 serien

    Dock är designen betydligt snyggare på GT 3 pro samt sensor för att mäta kroppstemperatur om man skulle känna sig förkyld etc som är kul att ha.

    Vilken klocka skulle ni rekommendera?
     
    bernard och flipp gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 755
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle kört på den som du tycker är snyggare i sådana fall (GT3 Pro). Sömnsensorn är inte viktigare än en klocka man trivs med om handleden.

    Jag har bra klämt och känt på bägge, men inte använt dem över tid. Tycker samtliga Huawei-klockor ger ett fint kvalitetsintryck och har väldigt bra/tydlig skärm samt batteritid.
     
    Arn83 gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker GT3 Classic är grymt snygg. Faktiskt snyggare än GT 3 Pro.
     
    bernard gillar detta.
  4. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Lutar trots allt åt GT3 SE eftersom den har de senaste sensorerna när det gäller sömnen. Pulsmätningen är lika på samtliga varianter. ( Tyvärr får jag dock ingen temperatursensor)

    Undrar dock om hållbarheten på den klockan är sämre än på Pro modellen?

    Jag tänker inte bara på skärmen som är mer reptålig utan även på infästningen av armbandet på klockan där Pro har en sammanhängande metall medan SE och övriga billigare variant där ser ut att vara lite tunnare plast eller metall där.

    Om infästningen för armbandet är av metall bör det ju inte vara någon fara alls att den bryts men är den i plast så skulle jag inte känna mig så pigg på klockan.
     
  5. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Såg idag att även EKG sensor saknas i se men finns i Pro.

    Så jag lutar åter igen mot pro varianten men jag skulle gärna se att det kommer en uppgradering där man kan få byggkvalitén och samtliga sensorer från Pro kombinerat med senaste True sleep 3.0. Tyvärr är det alltid så med elektronik att ingenting har allt
     
  6. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har haft en GT2 och har nu en GT3 Pro, kan säga att pulsövervakningen är grymt mycket bättre på GT3:an, nästa lika bra som mitt pulsband.

    Sömnmätningen verkar ingen klocka vara bra på, älla är i stort sett lika dåliga, så det bör inte vara en deal breaker.

    Här har du en hygglig recension på GT3 Pro:

    View: https://youtu.be/pXOY4TgThcg
     
    bernard gillar detta.
  7. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Japp. Har förstått att pulsensorn är betydligt bättre. Synd att den förbättrade sömnsensorn än så länge bara finns i GT3 SE vars design jag inte riktigt gillar. Har beställt hem en vanlig GT3 active. Skulle Elgiganten få hem GT3 SE som man kan känna och klämma på den från nära håll avvakta jag gärna det innan jag öppnar klockan. Den nya modellen har blivit försenad flera gånger på Elgiganten.
     
  8. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    En lite allmän fråga om man har köpt en smartklocka och använt den under två veckor men den fortfarande är i nyskick går det oftast bra att tvätta rent den och sätta in i originalemballage och skicka tillbaka till återförsäljaren eller brukar de vara hårda med sådant och göra prisavdrag?

    Köpt från en svensk återförsäljare med fria returer tre månader och goda omdömen. Jag kan personligen inte se några tecken till slitage på klockan.
     
  9. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Jag upplever två irriterande moment med GT3. Dels får jag inte mina SMS samtidigt på klockan som mobilen utan ofta med en betydande fördröjning på allt från 30 sekunder till flera minuter och dels tycker jag ficklampan är svagare jämfört med GT2 Pro. Även vibrationerna på handleden är svagare när det ringer eller sms:ar.

    Kan man med hjälp av ändrade inställningar få sms funktionen att fungera bättre?

    Pulsmätningen är avsevärt bättre på GT3 men de andra faktorerna jag radar upp ovan är irriterande och funderar därför att återgå till min GT2 Pro och invänta nästa generation. Temperatursensorn är en gimmick av högsta arten. Funkar knappast till att kolla kroppstemperaturen om man nu misstänker sig vara förkyld etc. Temperaturen på handleden ligger oftast på 30 till 32 grader vilket också är normalt enligt appen. Samt att klockan saknar den senaste sömnsensorn.

    Men det vore såklart tråkigt om man fick vänta ett halvår på GT4.

    Några råd och synpunkter?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har svårt att se att det skulle vara några problem så länge skicket är som nytt. Vad skulle de i så fall göra prisavdrag för? Att t.ex. skyddsplatsen på produkten är borttagen är knappast något skäl då det inte går att använda produkten utan att ta bort den. Har aldrig varit några problem när jag returnerat telefoner och andra teknikprylar genom åren så länge skickat är intakt.
     
    Arn83 gillar detta.
  11. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Då har jag bestämt mig att skicka tillbaka den. GT2 Pro har verkligen blivit långlivad hos mig. Den har kvalitéer som andra modeller saknar även om pulsmätningen som sådan inte är helt på topp

    Man ser lite disketa spår av användning i form på silikonbandet där den varit knäppt där man ser två små streck som inte går att tvätta bort. Tror ni det kommer att ske något prisavdrag för detta? Även om de skulle dra bort 10 % på priset så är det fortfarande mer än jag kan få ut om jag lägger ut den här i forumet eller på Blocket etc.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Komplett säljer GT Runner för 1290 kr nu. Det är samma klocka som GT 3 men med en lättare (och plastigare) design och lite extra funktioner för löpning. Har använt en Xiaomi Mi Watch i snart 2 år så kände att det var dags att uppgradera nu när jag slarvat bort min laddare. Använder primärt smartklockan för just löpning och som vardagsklocka så tror den borde passa perfekt. Någon här i forumet som har den?
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 755
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, den ser trevlig ut: https://www.komplett.se/product/120...watches/huawei-watch-gt-runner-46mm-gps-svart


    Tog upp i en annan tråd, men frågar här med. Funkar Huawei Pay på klockor i Sverige?
     
  14. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är fruktansvärt nöjd med köpet av GT Runner för 1290 kr. Otroligt mycket bättre än Mi Watch som jag kört 2 år. Mycket bättre data när man springer, större och bättre skärm, snyggare urtavlor etc. Tror fasiken att denna slår dedikerade löparklockar som kostar runt 4-5K om man ser till helheten. Andra löparklockar runt 1-2K ska man inte ens prata om, de ser rent löjeväckande ut i jämförelse med GT Runner.
     
    Last edited: 10 maj 2023
    milky81 och bernard gillar detta.
  16. LMLarsson77

    LMLarsson77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro
    En annan fråga ang. GT3 PRO.
    Går det att få den att visa hastighet (km/h) via någon app eller på annat vis?
    Och då menar jag utan att starta ett träningspass typ cykling, vill bara mäta gps fart på ett smidigt sätt.
     
  17. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    591
    Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag designar bakgrunder till Huawei GT2, GT3 och Watch 3 serierna och säljer i Health Store om ni brukar ladda ner bakgrunder!
    Sök på ADRIAN så får ni fram 400 olika bakgrunder!
     
    discomega gillar detta.