Funkar dessa (antika) mobiltelefomer för telefonsamtal och SMS över 4G VoLTE nätet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bocken Bruse, 28 jan 2023.

  1. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu är vi bara knappa två från att både 2G GSM och 3G UMTS beklagligtvis kommer att vara helt nedsläckta. Så då är det bara 4G LTE (VoLTE) som gäller.
    För att inga oklarheter eller funderingar ska uppstå - jag ska bara använda telefonerna till att ringa med och ta emot telefonsamtal samt ta emot SMS med - INGET ANNAT!

    Jag köpte på mig några begagnade mobiltelefoner på Tradera förra året och det är dessa jag tänkte börja använda framöver. Telefonerna är:

    DORO 7011
    DORO 7030
    NOKIA 800 TOUGH
    samt en telefon som legat några år: NOKIA LUMIA 635

    Ärligt talat har jag ingen aning om hur batterierna är i någon av telefonerna då dessa förbannade telefoner har en förmåga att förlora sin power om de får ligga för länge oladdade. En av telefonerna, ovisst vilken, glömde jag bort när den låg på laddning (230V AC) och den låg på laddning i nio månader. Vet inte om det skadar batteriet!??

    Vad beträffar denna telefon som låg på laddning lite väl länge. Jag kör BARA med kontantkort. Just denna specifika mobil hade ett Comviq Standard som jag tankat på 2 x 250 kronor (500 kronor) på. Jag hade alltså bara tankat på pengarna på kortet, stoppat det i mobilen, glömt bort mobilen i nio månader och när jag skulle kolla saldot så var saldot - NOLL. Självklart ringde jag upp Comviq på direkten som förklarade att SIM-kortet fortfarande var aktivt men saldot var NOLL. Sakta sakta under dessa nio månader hade telefonen "förbrukat" mina 500 kronor.

    En följdfråga. Jag misstänker att både DORO-telefonerna och NOKIA-telefonerna har något form av OS i sig. Telefoner som har OS har ju en förmåga att ha massa annan för mig totalt onödig mjukvara (appar). Är det enkelt för en totalt okunnig att gå in och rensa bort rubbet av den här skiten så att de bara funkar att ringa och ta emot SMS med?

    Behöver jag tillägga att jag är DATOR-användare... telefoner är något som bara är ett nödvändigt ont.

    Men min FRÅGA vad beträffar dessa telefoner är om de verkligen stödjer VoLTE. Mina operatörer är Comviq (Standard), Halebop (Go) och Wifog.

    Btw, jag tar gärna emot tips på andra funktionsdugliga tryckknapps-VoLTE mobiler som helst saknar appar helt och hållet. Jag drar mig till minnes den mardröm man råkar ut för när man köper en "märkesdator" och det ligger dussintals med program som man får ägna timtals att sitta och radera. Då är det bara att formatera hdd/ssd och tanka ner en "ren" version av OSet direkt från MS.

    Önskar er alla en fin helg! :)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Doro 7011, 7030 ska klara VoLTE enligt Doros hemsida.
    Nokia 800 ska också fungera enligt Nokia dumbphone (nya)
    Luminan däremot verkar inte klara VoLTE.
     
    Kristy och Rospigg gillar detta.
  3. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för ditt snabba svar. Varför jag ställde frågan var på grund av att jag läste på något annat forum förra året att bara för att en mobiltelefon är 4G LTE så innebär det inte automatiskt att mobilen klarar VoLTE och dessutom var (är) det inte säkert att just den svenska operatören stödjer just den telefonens VoLTE.

    Det var nog därför jag valde två nordiska tillverkare.

    Lite märkligt att inte telefonerna stödjer mobilt BankID/Swish vilket inte har något betydelse för min del utan mer bara en fundering?
     
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det är inget konstig att de inte stödjer det, då behöver de köra Android eller iOS, bank-id finns inte till några andra operativ.
     
    Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tele2 och då även Comviq skriver att de flesta telefoner från 2018 och nyare accepteras hos Tele2 och Comviq. Källa: Samtal i 4G-nätet
     
    Kristy gillar detta.
  6. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Aha... det har med operativsystemet att göra. Det borde jag ju nästan kunnat räkna ut själv när jag nu sitter på svaret.

    Det var bra att få reda på.

    Känns faktiskt lite tragiskt att mina Siemens ME45 och M65 och min Nokia 3310 som har varit med mig i ca 20 år, och som har varit otroligt hållbara, snart kommer att bli ett minne blott. Har svårt att tro att de telefoner jag listade ovan kommer att hänga med mig till början av 2040-talet. :D
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Bank-ID finns väl även till Huaweis appbutik (vilket du kanske räknade in i samlingstermen Android iofs, även om det är ett separat Android utanför Googles värld).
    Påståendet om "2018 och nyare" ska väl inte litas på alltför mycket. Dels tror jag att man från påståendet exkluderar telefoner som inte sålts i Sverige (bl.a. tidigare Pixel-lurar, och säkerligen ett antal andra märken), dels exkluderar man nog "feature phones"/"dumb phones" (såna som du söker) från påståendet, eftersom dessa inte kan uppdateras på något vettigt sett i efterhand, efter att de släppts.

    För övrigt är din logik lite underlig. Först pratar du illa om appar, och säger att du absolut inte vill ha några appar. Sen skriver du att det är märkligt att Bank-ID och Swish inte stöds på en sån telefon du söker.
    En telefon som inte kan köra några appar, hur skulle den kunna köra BankID/Swish tänker du dig, som ju är just appar?
    Den typen av telefon är ju ett slutet system, där tredjepartsmjukvara inte går att använda... vilket för de flesta är en stor nackdel, eftersom man inte kan göra nästan någonting, men för dig tydligen en fördel, vilket du skriver i startinlägget.
    Enda möjligheten på en sån telefon vore väl att baka in BankID/Swish i själva operativsystemet, som en systemkomponent, eftersom en sån telefon inte kan köra tredjepartsprogramvara. Vilket skulle kräva ett komplicerat och kostsamt samarbete mellan telefontillverkare och Finansiell ID-teknik AB respektive Getswish AB. Men att inleda något sånt vore väldigt korkat, ett enormt kliv bakåt i utvecklingen, en säkerhetsmässig mardröm, och affärsmässigt en helt omotiverad investering i en programmerares tid. :) Jag tror knappast någon skulle sett nån fördel med att gå tillbaka till proprietära slutna system där varje telefontillverkare hittar på något eget litet system, framför en modern appbutik med dokumenterade API:er som utnyttjas gemensamt av många användare, (många telefontillverkare, gällande Android) och många utvecklare, såsom Google Play, Apple Appstore osv.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pixel 4a och nyare accepteras t.ex. så det gäller även Pixel telefoner om än lite senare än 2018, jag tror mer på tillverkaren av telefonen som är problemet mer än Tele2
     
    Kristy gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Google =! Android
    Huawei kör på en fork av Android (AOSP?)
     
    katho och jnsson gillar detta.
  10. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 229
    Mottagna gillanden:
    876
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Last edited: 29 jan 2023
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Gammal Java-kod?
    Jo, förvisso sant. Men för det stora flertalet användare i världen så menar man ju vanligen Googles variant av Android när man pratar om Android, dvs med Google Mobile Services (GMS) inkluderat.

    Folk som köpt en Android-telefon utan GMS har ju ofta känt sig lurade, nästan så att det numera måste framhållas särskilt av en återförsäljare om det är en Android utan GMS installerat. Helt enkelt för att användare förväntar sig Google Play Store, Google Maps osv när de köper Android-telefoner.
    Nåväl, bara ett sidospår!