Adguard , gudagåvan för oss Android användare?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 15 sept 2016.

  1. Kalme

    Kalme Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro Gen 2
    Hur fick du bort det? Har alltid kört dns.adguard.com i inställningar på telefonen bara. Kör ni någon adguard app istället och betalar ni för något? Och vad är det som skiljer den mot googles vpn man fick med med pixel 7 serien? Går det även att få bort reklam i appar och på youtube på något sätt? Är helt grön vad det gäller VPN. :P
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack för tipset..
    Tänkte först adguard dns var ju funnits länge.
    Men sedan såg jag att man nu kan konfigurera filter samt se statistik osv. Mycket bra.

    Nu har jag bytt från ovpn adblock dns till adguard.

    Det enda tråkiga är väl att adguard inte är kända för att vars i topp prestandamässigt
     
    Bowe gillar detta.
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Finsn ju flera nivåer av adblock.
    • Adaway om du har root
    • DNS och TLS blocking av reklam från inställningar. Detta är mer för att blockera meta-data ska samlas
    • Firefox Android med UblockOrigin och Orion iOS med addons för att blockera reklam i webbläsaren.
    • Adblock genom att använda mod appar som ReVanced,öppen källkod versioner av redan existerande och PWA genom Firefox med UblockOrigin.
     
  4. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt appen ändrar din dns så har inte stenkoll vad skillnaden skulle bli för just dig. Men jag tycker det är skönare om systemet tar hand om dns-förfrågningar än att en tredjeparts app ska göra det.
    Sen får jag upp all information om varje enhet jag har anslutit smidigt på webben.


    Tycker du? Jag märker varken skillnand på hastighet eller batterikonsumtion när jag lagt till en konfigurationsfil från adguard i telefonens/datorn inställningar.
     
    stelex gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  6. Kalme

    Kalme Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro Gen 2
    Hur fick man bort det?
     
  7. LINJEinc

    LINJEinc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G
  8. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Min data fungerar inte efter jag installerat eSIM (Hallon), jag har återställt nätverksinställnbingarna och startat om telefonen flera gånger. Jag måste stänga av/inaktiverar Adguard annars fungerar inte internet, BankID, Line mm. Fungerade perfekt innan med fysiskt SIM-kort. Vad kan felet vara?
     
  9. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag gick bet ganska snabbt där, det visar sig att Mullvad förvisso erbjuder gratis ad blocker dns, dock inkluderar det inte tracking filtrer. De erbjuder Dns med adblock plus tracking blocker men då måste betala 5 euro per månad för deras VPN abbonemang . Och osäker om man måste använda deras klient då och lokal vpn då.

    Jag vill ju använda OVPN Vpn men med adblock dns. OVPN erbjuder förvisso adblock dns... men de är inte så tranparenta med vilka filter osv... de använder jag ska vara på dom om detta för transaprens är ju deras ledstjärna så känns ju lite absurt att de inte är transperenta med detta... men ja det är en någorlunda ny funktion för dom som jag jag erfterfrågade om för 2 år sedan...så tror inte de laggt så mkt krut på det ännu.

    Jag provade även konkurrenten NextDNS verkar vara den bästa konkurrenten till adguard dns största skillanden är att NextDNS är amerikanskt och adguard är ryskt.

    NextDNS

    Men kör man DNS benchmark verkar Aduard dns vara betydligt snabbare.

    När jag började nörda ner mig i detta så upptäckte jag också att det har kommit ett nytt DNS protokoll som lär ta över krypterad dns som heter DNS-over-QUIC.

    https://www.sidn.nl/en/news-and-blo...crypted-dns-traffic-faster-and-more-efficient

    DNS-over-QUIC is now officially a proposed standard

    Men jag har ej nördat ner mig tillräckligt i detta, tex så verkar de inte som åtminstonde på min mi 11 ultra inte har stöd för DoQ protokollet man måste använda adguard appen då eller annan dns klient.
    Men det kan vara så att det funkar hos andra märken.

    Ja så nu blir nästa mål att försöka få DoQ att funka tillsamans med OVPN...
    Om det går att använda adguard Med Dns Over Quick utan att använda local vpn återstår att se..
    verkar annars som adugard vill att man skapar en local vpn men som vi alla vet funkar det bara att köra en VPN åt gången i android går ej stacka flera på varandra dessvärre.

    Ja det är synd att inte cloudflare har liknande tjänster de har bara dns med malware block men som det verkar finns det inget som tyder på att de är intresserade av adblock dns...men som vi alla vet erbjuder cloudflare överlägsen DNS prestanda globalt.
    Cloudflare har även de Dns over Quic.

    Ja så det här med adblock DNS är väldigt intressant men det är svårt att få till bra prestsanda globalt...
     
  11. LINJEinc

    LINJEinc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia FI
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G
    Man tackar för en riktigt trevlig läsning, och som du säger, iom. nytt DNS protokoll och allt så har man nog att göra ett antal tim.
     
    Oceanic gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja ibland kan de löna sig att nörda ner sig lite, är nog värt att se till att man får DNS over Quic då de lär bli bättre prestanda.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det är väl inte så länge sedan som DNS med kryptering infördes, eller började bli utbrett använt. Så de andra protokollen du nämner med den egenskapen borde väl vara hyfsat moderna, tänker jag. Vad skulle fördelen med DNS over Quic vara, jämfört med övriga DNS med kryptering?
     
  14. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Citerar mig själv :)
    I söndags började jag med eSIM istället för fysiskt SIM-kort. Jag var hemma så det blev enbart WiFi på kvällen och AdGuard var såklart aktiverad, allt fungerade som vanligt. Nästa morgon blev det mobildata när jag åkte hemmaifrån. Ingenting som behövde data fungerade, jag startade om mobilen, då fungerade det en stund. Startade om mobilen flera gånger.
    Gick över till Wi-Fi fungerade det som vanligt igen. Under några timmar hade jag inte tillgång till Wi-Fi. Jag provade jag att avaktivera AdGuard, då fungerade det igen. Aktiverade jag AdGuard slutade data att fungera. Körde utan AdGuard resten av dagen och funderade på att avinstallera det helt.
    Nästa dag startade jag om mobilen igen och AdGuard aktiveras automatiskt för mig.
    Allt fungerade på Wi-FI, sen stack jag hemmifrån med enbart mobildata, och konstigt nog, nu fungerade allt som det skulle igen och det gör det fortfarande. Undrar varför det blev så här?
     
  15. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Nu kom samma problem tillbaka igen, jag måste avaktivera AdGuard för att kunna använda mobildata.
     
    Last edited: 25 jan 2023
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För flera år sedan, när jag började använda VPN-tunnel på telefonen för första gången (Open VPN), så fick jag precis samma problem som dig. Det funkade att nå internet på Wifi, men inte på mobildata. Problemet låg i hur jag ställt in DNS på telefonen, vill jag minnas. Jag tror att jag hade manuellt angett Googles DNS-server (ip-adressen till Googles DNS-tjänst) i telefonens inställningar, men jag ändrade tillbaka till Auto efter att detta problem uppstod. Såvitt jag minns är det vad som löste problemet, som därefter aldrig återkommit.
     
    stelex gillar detta.
  17. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Det konstiga är att jag inte ändrat någonting mer än att byta från fysiskt SIM-kort till eSIM.
    Igår rensade jag cashe och data i AdGuard-appen, så alla inställningar och inloggning var bort.
    Får se hur det funderar när jag ska ge mig iväg till jobbet och bara använder mobildata?
     
  18. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    DOQ använder Quic, vilket i praktiken innebär att om du byter från mobildata till WiFi så funkar det omedelbart, istället för att ta några sekunder för DoH.

    Private DNS använder numera DoH/3 för två tjänster vilket då ger samma funktionalitet. Dessa två tjänster är CloudFlare och Googles egna DNS.

    Jag väntar glatt på denna funktionalitet för AdGuard.
     
  19. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Samma problem idag med mobildata. Provade att stänga av DNS-filtrering, då fungerar det. Tack N6290, hoppas det var lösningen? Screenshot_20230129-211309.png
     
  20. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Upptäckte precis dns.adguard.com till mobilen
    Är det säkert att använda?
    Finns det andra alternativ?