Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 826
    Mottagna gillanden:
    2 311
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Av nyfikenhet, varför så mycket långsammare än routern?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag är ju en av få som fortfarande använder OnHub (2016) som router. Google avslutade sitt officiella stöd för OnHubs den 11 januari 2023. Det hände just en konstig grej. Mina enheter (telefon, dator osv) tappade Wifi-uppkoppling, OnHubens ljusindikering visade en turkosblå färg istället för den vanliga "allt är som det ska"-färgen, och jag kunde i wifi-inställningar på mina enheter se att OnHuben inte längre sände ut några signaler, inga av wifi-nätverken gick ut i etern längre.

    Jag har haft OnHub sedan 2016, den har alltid fungerat klockrent. Detta att den slutar sända sin signal bara sådär har aldrig hänt innan. Jag stängde av strömmen, och lät den starta om, då började det fungera som vanligt igen.
    Så bara tre veckor efter att Google sagt att de slutat stödja enheten, och att man "använder den på egen risk", så händer detta. Ett litet fel, som löses av en omstart, som inte tidigare har hänt på 7-8 år nånting.
    Det kan ju knappast vara en slump, i min mening.

    Ingen annan som använder OnHub fortfarande?
    Oerhört fult av Google att "bricka" en perfekt fungerande enhet, som de gjorde, jag är oerhört besviken på Google för det. Nu är frågan om de tänker vara extra fula och sabba enheten ännu mer genom någon planterad kod/bugg eller "planned obsolescence" typ. Någon som upplevt något liknande problem som det jag just hade, på OnHub eller annan Google-router?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Jag skulle inte tro att det är medvetet, utan det handlar nog om en tillfällighet. Det vore nog inte värt risken givet att marginalerna förmodligen inte är så stora på deras routrar.

    Samtidigt är det ju få andra tillverkare som underhåller konsumentroutrar så pass länge som upp till sju år. De flesta får nöja sig med tre år, om ens det, så på så vis är det ju svårt att lasta Google för att de slutligen ger upp stödet.
     
    Last edited: 31 jan 2023
  4. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag har nu bytt till Nest Wifi Pro, tillsammans med min Pixel 7 Pro får jag ibland sjukt hög hastighet med 6E. I princip samma hastighet som min pc får med lan Screenshot_20230204-114830~2.png
     
  5. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Trevligt.

    1000/1000?
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag gissar att telefonen är rätt nära routern då, med fri sikt?
    Om du är på lite längre avstånd, typ nära husets ytterväggar, hur blir det då?

    Här hemma kan jag på vissa ställen få "svag" uppkoppling till min router, trots att dator/telefon är bara några få meter bort. Men det är en vägg emellan då, typ köksväggen eller badrumsväggen. Gamla tjocka betongväggar eller vad det kan vara i detta huset, är tydligen väldigt störande för radiospektrumet, trots att enheterna är så nära varandra. En meter åt sidan, och det blir genast "stark" signalstyrka.