Körkort ska inte gälla som legitimation

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 24 aug 2022.

  1. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Sedan pratet om Medlem och hämta ut paket. paket, BankID och leverantörens app. Medlem i butik samma där, APP.

    Nationelt ID och Passet fick ju en uppdatering i början av året så det borde vara några år innan nästa ändring.
     
  2. Batbarf

    Batbarf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Vad är status på detta förslag?
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Det verkar inte kommit något beslut än om datum för när körkortet inte längre ska accepteras som id-handling...
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Heleg och Batbarf gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Nja, jag tycker väl snarare att körkortet ska göras digitalt, som Norge har gjort. Att visa körkortsbehörigheter på sitt nationella id-kort blir bara bökigt/komplicerat och kommer antagligen aldrig hända.
    Ett alternativ är ju att körkortsbehörigheterna endast skulle finns i statliga register, och att det skulle räcka för myndigheter och andra aktörer att kolla mina behörigheter direkt i registren. Så är det väl redan idag delvis, så länge man för polisen kan visa upp någon slags id-handling istället för körkort. Men om man ska hyra en bil, provköra en bil eller liknande så finns väl idag ingen sådan direktåtkomst till transportstyrelsens register. Vem som har körkort och vilka behörigheter är dock offentlig handling, så man skulle mycket väl kunna skapa en sån lösning.

    Risken med körkort för mig som enskild är väl att någon annan skulle kunna utge sig för att vara mig med ett falskt körkort och komma åt mina pengar på banken, eller kunna identifiera sig nån annanstans och få ut information om mig eller liknande. Om det vill sig illa. Men förhoppningsvis kollar banken i fråga upp körkortets giltighet med transportstyrelsens automatiska telefontjänst innan de gör någon större utbetalning.

    Varför gällde inte pass på banken förut? Vad märkligt. Kan det handla om att pass inte innehöll personnummer till en början (?), vilket jag antar att bankerna är väldigt pigga på att se?

    I ditt fall, om du verkligen inte vill ha nationellt id-kort, så kan du ju besöka ett bankkontor det fåtal gånger du behöver verifiera dig för att få ut ett nytt bank-id.

    För övrigt ganska stora motsägelser i ditt inlägg, du är emot att skaffa nationellt id-kort och kallar det "inrikespass" (vilket jag tolkar som en åsyftning på Sovjetunionen och dess statliga terror) men samtidigt är du för att alla svenskar och alla som vistas i landet ska behöva lämna DNA och fingeravtryck, vilket ju är minst sagt integritetskränkande.

    I nuläget, när man beställer pass/nationellt id, så lämnas endast fingeravtryck så att dessa kan läggas in i NFC-komponenten i passet/id-kortet, sen tas datan bort och staten har det inte sparat någonstans. Det är alltså bara när jag visar upp pass/nationellt id-kort som mina faktiska fingeravtryck kan jämföras med datan som finns i handlingen, för att visa att handlingen tillhör mig. Då kan jag köpa det. Men att jag skulle behöva lämna fingeravtryck och DNA som ska sparas i ett statligt register, utan att ha begått något brott eller varit misstänkt för brott, det vore ju en helt sjuk samhällsordning. Jag har ett antal argument däremot ;-) Men det är en annan diskussion. Men ett argument emot är att staten/polisen i nutid inte ens har resurser att ta DNA och lägga in i DNA-registret på personer de HAR laglig rätt att ta prov på, dvs personer dömda för brott. Hur ska de då hinna registrera precis ALLA?
    Av just det skälet missade polisen att ta våldtäktsmannen i Billdal, vilket därför dröjde flera år extra. Hur ska de då ha resurser att registrera hela befolkningen i ett vansinnigt stort register, det skulle ju kräva ofantliga resurser, och nästan uteslutande registrera laglydiga medborgare som inte gjort något fel.

    Vill man stoppa mygel med identiteter/id-handlingar/personnummer/samordningsnummer så finns det många andra lösningar, och många lagändringar har skett eller är på gång som kommer rätta till problemet. Men det har tagit alldeles för lång tid, pga politisk korrekthet.

    Informationen i pass/nationellt id-kort är krypterad, men det krävs ingen information från någon databas.
    Jag har själv scannat mitt pass med telefonen i en app, och fått fram bilden på mig själv och annan data. För att dekryptera och få fram informationen krävs två värden från själva passets infoblad, jag tror det var dokumentnummer och utfärdandedatum som behövde matas in. Dessa utgör krypteringsnyckeln. Antagligen samma på nationellt id-kort.

    Just det där sista har jag funderat på, att ta bild på matrisen och scanna. I nuläget är det väldigt sällan någon personal kollar mitt körkort, och jag får själv scanna det utan kontroll. Då skulle jag säkert kunna scanna en bild istället. Men jag antar att det vore mycket enkelt att skapa en egen datamatris med vilket personnummer som helst. personnummer är ju offentliga. Så egentligen tänker jag att personalen borde kolla så att man verkligen har ett giltigt körkort som inte verkar förfalskat, innan man tillåts scanna. Utan sån kontroll har vi ju faktiskt skapat ett ganska stort säkerhetshål, som kan utnyttjas av bedragare. På ett sätt är det nog bara en tidsfråga innan såna system som tillåter scanning missbrukas. Men samtidigt, visst är det smidigt att scanna på egen hand, eller kunna scanna en lapp/foto i telefonen.

    Körkortets referensnummer måste anges vid ägarbyte. Transporstyrelsens tjänst ser då direkt att det är ett äkta körkort. Således skulle pass/nationellt id-kort inte kunna användas för samma ändamål, åtminstone inte idag. Men efter lagändringar och en ombyggd e-tjänst hos transportstyrelsen, så skulle det säkert gå att fixa något sånt.
    Förutom körkortets referensnummer för både köpare och säljare, så krävs även något av följande vid ägarbyte: att man scannar datamatrisen på registeringsbeviset (om man valt transpoststyrelsens app), alternativt säljarens bank-id-verifering (om man valt transportstyrelsens webbsida), om jag minns rätt.
     
    Wannabe99, MultiMan och Kristy gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Gjorde ett Nationellt ID kort. Kostar 100 kr nu, och vad jag förstod i kassan är det troligt att avgiften höjs till 400 kr efter Nyår.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Om du hade ett nationellt id-kort sedan innan, var du tvungen att lämna in det eller makulera det på något sätt, när du fick ditt nya?
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag hade inget sedan innan utan använder körkortet som en legitimation.
     
  9. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hur länge är det giltigt? Funderar på om det är värt att slå till nu för 100:- eller vänta några år tills körkort ev. blir ogiltigt.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Giltigt i 5 år.
     
    Hazzze gillar detta.
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kristy och Juus1 gillar detta.