Nätverkstekniker sökes för ett mindre problem

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av MikaelSweden, 31 jan 2023.

Taggar:
  1. MikaelSweden

    MikaelSweden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är något fel på mina nätverksinställningar. Mina google home enheter slutar spela musik varje dag.

    Jag har en D-Link DIR-X5460 med DAP-1620 extenders.

    Har genomfört fabrikåterställning på både router och google home. Detta ska tydligen vara ett vanligt problem. Värt att nämna är att det är ca 20-30 besökare till vår verksamhet som använder nätverket.

    Vi befinner oss ute i Skarpnäck, Stockholm. Om ni kan hjälpa till via distans funkar det med.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur menar du slutar spela musik. Kör du musik kontinuerligt under dagen och så slutar det av sig själv till och från? Inga andra problem med anslutningen?

    Du skulle kunna börja med att logga in på routern och se så att allt är uppdaterat/har senaste firmware. Därefter kan du testa byta kanal för både 2,4GHz och 5Ghz manuellt. Testa tex kanal 6 för 2,4GHz och ställ 5GHz på 44 eller 48.

    Du kan också testa stänga av allt som har med "QoS" att göra. Om det finns funktioner för energibesparing kan du slå av dem också.
     
    Last edited: 31 jan 2023
    katho och Kristy gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Hade bytt ut D-Link-grejerna. Köp ett mesh-paket från t.ex. TP-Link/Google.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Min Google Nest tappar uppkopplingen till WiFi också.
    Då skall det tilläggas att jag har en AP gjord för industrier (+10k) som spottar ut nätverk och når +100 Meter utan problem, men google Nesten som står 3 meter bort med fri sikt tappar anslutning ändå.
    Då kör den också på en kanal som är tom.
    Jag skulle vilja påstå att det till 99% Google Nesten som jävlas, då WiFi är uppe hela tiden. (Ja, även med "vanligt" wifi så tappar den anslutningen)

    Så jag skulle säga att även om du byter nätverksutrustning så kommer det fortsätta jävlas, såvida du inte byter ut Googles grejor.