Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Verkligen vinstlott för de som har bundit elpriset. Kollegan gjorde ju det nov 2021, 3 år. Dessutom blir det dubbelvinstlott för de som får elstöd (tänk SE3 och SE4), med bunden elpris på 50öre/kwH. Då får man ju gratis el i SE4. Det som dock inte kommer ifrån är den skyhöga inflationen som detta medför. Ett paket bregott för 70 kr är ju bara löjligt och nu kommer varslen. Så håll i er.
     
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 605
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Alla kan binda sitt elpris om man vill.
    Rörligt elpris har oftast varit billigare under lång tid än att teckna elavtal,tills nu.
    Så resonerade Ebba i den frågan när hon presenterade sitt,regeringens förslag till elstöd.
     
    Last edited: 28 jan 2023
  3. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag läst mig till så får jag också stöd.
    Har hög förbrukning men lågt bundet elpris.
    Om allt stämmer och det inte finns något annat som sätter käppar i hjulet så kommer jag att gå med vinst.
    Bor i elområde 1....
     
    Last edited: 28 jan 2023
  4. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    robber gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Det regeringen har lovat att de ska lösa elkrisen genom att bygga ny kärnkraft är helt ute och cyklar, det är knappast sannolikt att vi kommer att ha ett enda nytt kärnkraftverk innan slutet på 2020-talet, sannolikt tar det mer än 10 år att få igång nya kärnkraftverk, krisen är NU och det snabbaste sättet att bygga ut NU är förnyelsebar energi, vind och sol.

    Visst blåser det inte jämt och visst lyser inte solen jämt men genom att producera vind- och solel när det går så kan man samtidigt spara in på vatten i vattenkraftverken som istället för att användas när det är gynnsamt för vind- och/eller solel kan användas då det är mindre gynnsamt och därmed finns det en buffert.

    Jag anser att äldre kärnkraft ska avvecklas och se till att det så småningom kan byggas Gen 4 som använder det avfall från äldre generationer och minskar ner mängden avfall och kortar ner tiden som det behöver lagras, att gräva ner högaktivt avfall som fortfarande innehåller enorma mängder energi är ett enormt slöseri med resurser och även om det avfallet inte behöver lagras i fullt 100000 år så behöver det lagras under ej överskådlig framtid.

    Regeringen hävdar att inga andra länder subventionerar anslutningsavgiften för havsbaserad vindkraft vilket inte alls stämmer så varför ska Sverige göra ett undantag för den avgiften känns bara dumt.
     
    robber och maRRtin gillar detta.
  6. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag är också för att bygga ut vind och solkraft.
    Det finns väl ett problem enligt vad jag läser om i tidningarna. Det är ingen som vill ha dessa havsbaserade vindkraftverk eftersom de förfular men samtidigt vill man ha billig el.
    Att bygga ut överföringskapaciteten från norr löser inga problem, tvärtom så skapar man fler. Det elöverskott som i dag produceras i norr behövs på sikt till den gröna omställningen. Tyvärr så kommer det kolfria stålet att behöva ofantliga mängder av energi för att tillverkas. Det pratas om att även starta ett liknande järnverk i Finland så någon hjälp med energi därifrån kan vi knappast räkna med.
     
  7. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ja det verkar ju bara vara ren principsak att det ska protesteras mot vindbaserad vindkraft. Merparten om dom planerade parkerna ligger ju flera mil ut från kusten och lär ju bara gå att förnimma toppen av snurrorna en klar dag.

    På 25 km avstånd kan man se det som är över 50 meter högt, men avståndet gör ju att det blir extremt smått, så om du har en snurra som är 100 meter hög, så ser du översta 50 meter av det, som i sin tur motsvarar en tändsticka på 25 meters avstånd, storleksmässigt.
     
    Heleg och NR7101 gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 392
    Mottagna gillanden:
    3 146

    MINA ENHETER

    Ja,det är väl klart att att vi ska sol och vindkraft,som komplement till kärnkraften,det ena utesluter väl inte det andra
     
    Heleg och Leo83 gillar detta.
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Du har mikroplasterna och alla fiskar och sen militären gillar ju inte vindsnurrorna.

    10-20% på sin höjd kan nuvarande elsystemet ta emot intermittent kraftproduktion utan att det påverkar nämnvärt. Annars kan man göra som tyskarna och amerikanarna i Kalifornien lägga ned kkv och riskera frånkoppling. Varför skulle tyskarna annars hellre dra igång kolkraftverk ^^;. De tyska elkraftingenjörerna måste slita sitt hår. Hur man kunde som ledande industriland fatta sådana dåliga beslut.
     
    nuco gillar detta.
  10. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag ser ett nytt användningsområde för vindsnurror. Omringa hela Sverige med vindsnurror, det blir militärt försvar och energitillverkning i samma lösning!

    Gällande mikroplaster så kvarstår väl fortfarande frågan hur skadligt det faktiskt är och hur mycket en vindsnurra bidrar med. Bara för att man har börjat leta efter mikroplaster och lyckas hitta det, så betyder det ju inte att det är skadligt. Dessutom verkar det ju som att över 90% av det man trott är mikroplast, faktiskt inte är mikroplast. https://phys.org/news/2020-06-marine-microfibres-plastic.html
     
    NR7101 gillar detta.
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Anledningen är ju att radarn störs ut. Inte så smart ;) det finns en anledning att man slutade använda väderkvarnar för att mala mjöl. Nu vill man leka allanballan med elsystemet och därav resultatet.
     
    katho gillar detta.
  12. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
  13. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag betalar 29 öre/kilowatt inklusive moms och får 90 öre. Låter inte klokt.....
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 392
    Mottagna gillanden:
    3 146

    MINA ENHETER

    Nä det är något som är fel i det här systemet,sen finns det inget maxtak heller, verkar ju mer du för brukat ju mer vinner du på det om du har ett bra elavtal
     
    bernard gillar detta.
  15. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag förbrukar ganska mycket, laddar elbilen hemma så det blir väldigt billigt att köra......
    Grejen med det hela är väl att det skulle ta år att reda ut vem som egentligen ska ha stödet och då blir det som det blir.
     
  16. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    1 191

    MINA ENHETER

    Du får ersättning för 80% av förbrukningen.
     
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Precis, tror inte någon hade velat ha en utredning som startar 2024 och är klar mitten 2025.
     
    Klurre gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Elpriset för Januari blir inte så farligt för SE3 iallafall, 92.58 öre/kWh utan avgifter och moms räknat.
     
    bernard gillar detta.
  19. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Ska bli intressant och se vad elfonder kommer lägga sig. Min förbrukning verkar bli ungegär samma i Januarie som i December, ca 1500
     
    Klurre gillar detta.
  20. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Instämmer, kör timpris via Tibber så har bra koll och ser hur dyra vissa timmar är dock kommer vi under 2000kr för januari vilket jag anser är helt ok för en 220kvm 70tals villa.
    Farligt när höga priser "normaliseras" dock men sån är tyvärr världen nu.
     
    nuco, katho och AxxT gillar detta.