Diskussion: Samsung Galaxy S23 - allmänt

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 9 jul 2022.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Någon som vet om skärmen är mindre kurvad på 23U jämfört mes S22u? Fanns ju rykten om det.
     
  2. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Ja det är den
     
    Roger K och flipp gillar detta.
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Har enheterna stöd för LC3? Hittar inte något om det online!
     
  4. phonegeek

    phonegeek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2019
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    221

    MINA ENHETER

    Mycket bättre ljud på s23 ultra jämfört med 22 ultra
     
    Amon, night77, Roger K och 1 annan gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den är mindre kurvad. Är mycket mindre "skugga" nu, och färgskiftningar. Rätt okej skulle jag säga, även om man som mig inte gillar kurvade displayer.
     
    night77, flipp och LFCFredda gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra!
     
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Svarar mig själv här. Kommer ta en S23+ 512gb via Comviq då jag den vägen fick ner totalen för luren till strax över 10k. Mycket pengar fortfarande men bra mycket mindre än det jag såg när jag skrev mitt andra inlägg :)
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    @bernard@bernard du nämnde att trådlösa laddnings hastigheten kommer att ligga på 10w i S23U jämfört med 15w i S22U .. i en av videon jag postade så nämns det 15w i trådlös laddningen? Kan det vara så att du fick fel info av Samsung eller?

    Tipsa om YouTube/Hemsidor recensioner, nyheter & viktiga tester för S23 Ultra

    EDIT:
    Enligt Samsung (.com) i mitten av sidan (sök efter 15w i browsern) står det 15w trådlös laddning: Specs | Samsung Galaxy S23 Ultra | The Official Samsung Galaxy Site

    ProShop skrivit 15w trådlös laddning: https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-S23-Ultra-5G-512GB12GB-Lavender/3125562

    Pocket Now:
    Samsung Galaxy S23 Ultra: Everything you need to know


    Sen påstår dessa hemsidor att det är 10w:
    Galaxy S23 charging speeds: Which models support 45W charging?

    Samsung Galaxy S23 Ultra is Officially Launched, Check Out All the New Features
     
    Last edited: 2 feb 2023
    bernard gillar detta.
  9. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Beror på hur man räknar, om abonnemanget tillför något eller inte då totalpriser blir minst en bra bit över 15K.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  10. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag får en totalkostnad på 24 mån för mobil + abbonemang på 14184kr.

    För bara telefonen hamnar jag på 10944kr. Abbonemanget har jag redan och betalar 195kr/mån (det skulle dessutom öka till 225kr/mån när min bindningstid går ut i mars).

    För min del tillför abbonemanget plus inbyte en besparing på 4546kr jämfört med om jag skulle casha mobilen.
     
    bernard, Dorfin och night77 gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Klämde lite på en S23 Ultra idag på Elgiganten.

    Måste säga att S23+ är en väldigt mycket skönare mobil rent ergonomiskt. S23 Ultra har väldigt vassa hörn p.g.a den fyrkantiga designen och jag hade märken i handflatan efter att ha pillat med telefonen i typ 10 minuter.

    Viktfördelningen är bra (trots sin tyngd) och att sidorna är lite rakare än S22 Ultra gillar jag verkligen. Märks också tydligt att skärmen är plattare vilket uppskattas men jag begriper inte varför de inte kan ha samma platta skärm som på S23 och S23+. Edgen ger fortfarande störande reflektioner i skärmens sidor.

    Något som jag verkligen inte uppskattar är att de ändrat något med PWM-frekvensen på skärmen. Det finns nåt flimmer som gjorde att jag blev trött i ögonen av att titta på den. Blev väldigt tydligt när jag höll S22 Ultra bredvid som inte alls har det problemet. Synd att Samsung inte har DC-dimming-funktion som t.ex. Oneplus haft en längre tid.

    Annars såg skärmen bra ut vad det gäller färger och kontrast, förutsatt att man väljer Natural-läget.

    Prestandamässigt är den väldigt rapp och responsiv utan någon påtaglig värmeutveckling trots att jag lekte en hel del med kameran. Inga scroll- eller touchproblem (likt de på Pixel 7 Pro).

    Kameran är snarlikt kalibrerad som S22 Ultra beträffande färger och exponering/skärpa. Ultrawide har fått lite kortare närgräns vilket är välkommet om man gillar att fotografera makro - såg väldigt bra ut. 200 megapixel-läget är en ren gimmick och bilderna såg bedrövliga ut beträffande dynamiskt omfång, brus och skärpa. 50MP är nog ett bättre val - gav något mer detaljer än 12MP-binning, men även där saknas det en del processing jämfört med standardläget. Vore kul att testa RAW men det fanns inte tid eller möjlighet i butiken - har tyvärr ingen Android för tillfället och kan därför inte överföra RAW-filerna på något smidigt sätt. 3x presterade identiskt med S22 Ultra men 10x såg väldigt onaturligt ut med mycket konstig processing - skarpa skuggor/halos och överdriven brusreducering. S22 Ultra tog mycket bättre bilder med 10x. Kan ju vara nån pre-production-mjukvara på denna mobil så det kanske ser bättre ut på de ex som skickas ut till kund.

    Färgerna är tråkiga. Svarta är klart snyggast och mest diskret. Synd att de inte släppte en klarvit modell, det hade nog varit läckert. Den "vita" är ju mer krämfärgad. Den gröna var verkligen inte en färg i min smak. Såg ut lite som bajsbrunt vatten. Rosa var nog färgen som stack ut mest och kändes "fräschast" men det är personligen inget jag skulle vilja ha.

    Högtalarna är ett välbehövligt lyft mot S22 Ultra. Mer rymd i ljudet och varmare ton med mindre skrikighet.

    Så lite ris och ros men överlag en väldigt fin mobil. Den är knappast prisvärd för de ordinarie priserna men nu med inbyteserbjudande och dubbel lagring kan det absolut vara värt en uppgradering om man kommer från en äldre modell. Sitter man med en S22 Ultra hade jag absolut inte uppgraderat.
     
    nDre, Hatsune Miku, Kristy och 5 andra gillar detta.
  12. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Rent spontant så känns det verkligen som folk inte är speciellt hypade på internet, återstår att se om det avspeglar sig i försäljningssiffrorna.
     
    mortuus gillar detta.
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Undra hur andrahandsvärdet blir på dessa mobiler med tanke på alla specialerbjudanden. Att ens överväga att köpa en S23 Ultra för "utgångspris" :eek: - måste vara värsta tänkbara kapitalförstöring.
     
    nDre, Amon och Ascended gillar detta.
  14. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Tror responsen i Europa kommer se annorlunda ut på grund av tidigare modeller med Exynos.
    Framförallt om man kommer från en S21 eller tidigare.

    Men som du säger så tror jag att i de regionerna som redan hade Snapdragon så ser dem 200mp kameran som den enda nyheten och då inte värt kanske att spendera sådana pengar på en mobil, framförallt om man redan har S22U.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Mjo, fast hur många "vanliga" personer bryr sig om processorn? De flesta ser ett ännu högre pris utan några verkliga nyheter utöver kameran.

    Visst för oss nördar så är bytet från Samsung till Qualcomm/TSMC ganska stort, men tror inte gemene man bryr sig eller har ens koll på det :P
     
    nDre gillar detta.
  16. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Håller helt med.
     
    Ascended gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tror att många vill gärna ha dessa nya lurar men att de kostar så mycket mer än normalt och de behöver vänta flera månader på att priset sjunker ner, överlag så tycker jag att vi kommer till en punkt där folk kommer att straffa Samsung för dessa skyhöga priser.

    En annan aspekt att Samsung ger mycket mer gåvor till köpare i USA, 150$ i kredit vid "pre register" och sen vid förhandsbokning får man upp till 1300$ samt att telefonerna ligger på samma nivå som S22 trion vilket i det fallet var de i samma prisnivå som S21 trion!! Alltså Amerikanerna får mest för pengarna när det gäller Samsung medan Européer får betala cirka 100€ extra per år för varje ny generation + mindre lönsamma förboknings deal .. trist!!
     
    Kristy gillar detta.
  18. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag måste lära mig av detta då jag själv tycker att jag handlar ohållbart. Jag gick från S22 Ultra till Pixel 7 Pro vilket är den enda telefon jag aldrig anmärkt eller klagat på. Likväl köpte jag en S23 Ultra i går (via abonnemangsförnyelse) och jag vet att den inte kommer imponera på mig, jag kommer börja sakna Pixel redan under våren, börja se mig om efter något annat under sommaren, kanske ströbyta- / köpa ett tag för att sen i höst byta till en Pixel 8.

    Jag har ju liksom ens inte fått min S23 än och är redan "trött" på den. Det är som ett tvång som tar över så fort Samsung presenterar ett nytt flaggskepp.
     
    kissidor, Gorgeous och night77 gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om vi pratar om nördar så är Snapdragon 8 Gen 2 är den starkaste argument för att byta upp sig från S22u, SoC:en drar mindre ström, är kraftfullare och dessutom ha bättre batteri effektivitet. Att sen ha snabbare lagringsutrymme och RAM (+ drar mindre ström) är klart starka kort med. Kameran kommer på 3:e plats kan jag tycka.

    Om vi pratar om en vanlig användare så tror jag INTE nån med Snapdragon S22u skulle vilja byta sin lur nu, kanske de väntar till S24u eller S25u ... ingen förstår vad alla dessa starka kort (nämnda ovan) tillför i daglig förbruk.. de flesta vill ha en telefon som inte hänger sig, en telefon som gör allt man behöver och batteri som skall räcka åtminstone i en hel dag.
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    haha du är unik .. men inte ensam .. dock har jag inte blivit såld på Pixel 7/7 Pro då jag ogillar att kompromissa om hårdvaran, jag hatar Exynos o dess släkt från hela hjärtat.
     
    Kristy och RURAL gillar detta.