Android 12 på Moto G30.

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av geobjork, 8 apr 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Till min överraskning fick jag uppdateringen till Android 12 på min Moto G30 i går. Hadde inte väntat det förrän någon gång juni-juli.

    Har läst endel om Android 12, bl.a att det är den största ändringen någon gång som Android har gjort. Det kan så vara, dock på min lur är en del av det inte till det bättre. Vet ej om det är hardware begränsningar eller jag själv som inte hittar inställningar. Hadde jag på förhand vetat detta, skulle jag nog väntat med uppdateringen.

    Det som just nu inte funkar för mig är överförning av bilder från datorn via USB, och inställningar på låsskärmen.

    Låsskärmen visar en digital klocka som består av fyra jättestora siffror, som täcker ett meddelande för ICE, (medical ID), som jag tidigare hadde lagt in. Jag vill ha bort den klockan, men det går inte Har försökt med alla alternativ i inställnigar för låsskärmen, men klockan ligger kvar.
     
    bernard gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Efter några dagars användande av Android 12, måste jag nog medge att det inte är så negativt som jag först trodde.

    Batteritiden är signifikant bättre. Har inte helt koll på det än, men med mitt användarmösnster fick jag 3-4 dagar på en laddning till 90%, nu sr det ut för att jag får 5-6 dagar på samma. Också,listan över förbrukningen är mer detaljerad.
    Överföringen av bilder från datorn via USB har fixat sig själv, vet ej vad det var.
    Klockan på låsskärmen får jag inte bort, måste väl leva med det...

    Android 12 verkar vara mer stabilt och responsivt, mycket nöjd med det.
    Vad jag inte riktig tycker om är "tile"systemet som är på rullgardinen i meddelandefältet, dock kan det bero på att det är rätt så annorlunde, svårt att hitta. Men man vänjer sig väl när man har lärt sig.

    "Over all", jovisst är Android 12 en markant förbättring. Skulle varit interessant att höra från andra Motorola användare, (inte bara G30), som har fått uppdaterat från 11:an till 12:an...
     
  3. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det värsta är de enorma knapparna på drop-down-menyn på hemskärmen, får bara plats fyra stycken nu, ungefär som android 12 är anpassat för pensionärer med dålig syn. Riktigt kasst!
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja det där var nära på att göra mig galen i början! Dock, inte så illa alls när man bara lär sig hur det funkar.
    Några tips:
    Dra ner panelen i två steg så får du flera tiles, åtta stycen. Sen, sideswipe så får du upp en ny sida med flera tiles, åtta stycken till.
    Klick lilla pennan ned till vänster och swipe ner, och du får upp alla tillgängliga tiles. Här kan du dra upp önskade tiles och plassera vart du vill i huvudpanelen. Ordna så de du använder mest är enkla att nå når du swiper ner panelen en eller två gånger, eller sideswipar om du plasserar mer än åtta tiles totalt.
    Lär dig tilen "Internet". Den är lite annorlunda än de andra då den visar sidan för nätverk. Här väljer du bl.a Mobildata eller WiFi.

    Nei, den är inte inte bara för oss pensionärer med dålig syn, den är på Android 13 också. Sannolikt Androids framtidiga snabbinställningspanel, så det är nog lika bra att lära hur den funkar, först som sist.