Fråga: VSETT 8 eller 8+

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Adam West, 1 feb 2023.

  1. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Har bestämt mig nu efter dryga 2 år att framåt vårkanten byta ut min hederliga Max G30, som varit med om mycket minst sagt.
    Otroligt nöjd med cykeln överlag, men känner att det är både roligare och enklare att köpa nytt nu istället för att laga upp den.

    Har kikat runt och fastnat för VSETT 8, och 8+ med solida däck, Vsett 8 | Den nya generationens elsparkcykel | E-Wheels® (ewheels.se)
    8+ har av vad jag förstått det dubbla 600w motorer/batterier som ska ge den lite mer kräm, vilket kan vara välbehövligt i backar bla. 8 ska bara ha en enkel motor, vilket det känns som att det räcker. Är i så fall modellen som använder LG'S 48V 19.2Ah - 922wh dvs det starkare alternativet verkar vara det som bäst kan matcha min Max när det gäller räckvidd. Den med 48V 21.0AH verkar vara svårare att hitta här i Sverige, medans den andra finns hos bla ewheels (dock slutsåld för tillfället). Maxen klarar efter 2 år dryga 3,5-4 mil precis kontra 4,5-5 när den var ny. Vill inte ha nån som har kortare sträcka.
    Är det nån som har erfarenhet av VSETT personligen? Läst att dom ska vara ett bra steg upp från ex ELTRA som jag var inne på tidigare. Vill ha en med C-fjädring som det kallas?
    Så med allt detta verkar det som att vanliga 8 är den att föredra i mitt fall, då jag inte känner att jag behöver nån direkt extra kraft men istället prioriterar längre räckvidd.
    Har sett en del prata om Dualtron? Vill ha ett märke som är beprövat, och av vad jag kan se och läsa mig till via flertalet youtubers och reddit forum...så verkar VSETT vara en riktigt bra tillverkare.
    Eller?

    Är i första hand ute efter att denna gång köpa från en svensk åf för enkelhetens skull, om inte priset är exceptionellt mycket billigare likt sist då flera här inne sparade 4-5000:- från aliexpress kontra en svensk åf. Har dock inte sett nån bra säljare med EU-lager och rejält lägre priser än så länge, men är å andra sidan inte främmande för sverige-köp.
    Budgeten ligger nånstans runt 12-14.000
     
    Last edited: 1 feb 2023
  2. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 084
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har en Vsett 10+R och är väldigt nöjd :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Några problem öht? Hur långt har din rullat? Vill ha en med solida däck, så 10 är utesluten.
    Men vill gärna höra mer om upplevelsen av företaget i sig.
    Om det finns kända problem eller så.
     
  4. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Nån som har förslag på fler butiker än ewheels och ernie? Behöver inte vara svenska, men EU.
     
  5. mikerrer80

    mikerrer80 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har kört Vsett 9+ sedan Maj 2021.
    Tyvärr så har jag glömt vilket batteri den har, köpt ifrån e-wheels.
    Efter drygt 5 månader så ballade den ur mjukvarumässigt och fick reklameras, gick relativt smidigt att göra det via e-wheels och jag fick en ny elspark till vintern 2021.

    Har inte upplevt några större problem med elsparken sedan dess, lite punkor (erkänt problem på 9+) samt justering av styrstången som knarrat / vobblat litegrann.
    Pendlar ca 9 km enkel rutt till jobbet när vädret tillåter och kommer minst 4 x 9 km i kuperad terräng utan att behöva ladda.
    Elsparken har iallafall rullat över 3000 km nu och jag tycker batteriet funkar i princip lika bra som när den var ny.

    Komfortmässigt skulle jag inte byta ut däcken mot solida däck, även om det är drygt att laga punkor (grymt mycket lättare på denna än på enklare elsparkar från Ninebot/Xiaomi dock, tar mig ca 20 min att fixa en punka).
     
  6. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Tack för fin recension.
    Tyvärr drar priset iväg alldeles för mycket på 9:an.
    Och föredrar som sagt solida framför vanliga, även om det ska ge sämre komfort. Är inget jag direkt märker av.
    Har kikat på bla Kashi Mantis 10/10 PRO som alternativ. Även om kraften i den känns överflödig och farlig i fel händer. Men är ju bara att inte använda den.
    Har du eller nån erfarenhet av den?
     
    Last edited: 2 feb 2023
  7. mikerrer80

    mikerrer80 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har tyvärr ingen erfarenhet av Mantis-sparkarna.
    En viktig detalj på dessa lite mer avancerade modeller är att kolla hur mycket väta de tål är också, jag har själv extratätat min 9+ med svart silikon runt fotplattan samt framför framhjulet, har funkat fint att köra i regn för min del. Kan tänka mig att vissa fabrikat kan vara sämre på detta.

    De flesta som äger en Vsett 8/8+ verkar nöjda med sina, enda källan jag har på detta är gruppen Vsett Electric Scooters på Facebook.
     
  8. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jag sitter faktiskt och läser denna tråd i detta nu kaabo mantis 10 | Sida 2 | Swedroid forum - Nordens största Android-community angående just tätning. Verkar vara lite jobbigt.
     
  9. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nyare versioner av Mantis är vattentätade. Allt är dock relativt så köra i regn är väl på gränsen för alla elsparkar
     
  11. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Har kört i regn med min Max flertalet gånger. Och det har inte varit några som helst problem.
    Ja läste det angående Mantis, dock så verkar det ändå av tråden jag länkade till här inne vara många problem med tätningen i vilket fall?
    Får intrycket av att VSETT är mer pålitliga, enda detaljen kontra G30 är väl att man går ner till 8" istället för 10. Men det är svårt att hitta en modell som har följande egenskaper:

    10" däck
    Räckvidd (realistisk) 40-50km
    C-Suspension
    Solida däck

    Mantis uppfyller alla dessa, men är fortfarande inte helt såld på om det en bra modell eller ej.
    Är folk här inne nöjda med sina Kaabo?
     
  12. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
  13. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Nej, har testat det och tycker det är bekvämare än vanliga stötdämpare helt enkelt.
    Men det börjar bli klart att vad jag söker knappt verkar finnas. Menar inte solida däck, hade fått det helt ok bakfoten. Trodde det var det max däck kallades. Men liknande däck.
     
  14. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Undrar ju dessutom vad exakt han har utsatt den för. Det framkommer ju inte direkt.
     
  15. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ja, när man stryker solida däck från listan så blir det mindre förvirrande faktiskt.

    Han vill troligen inte berätta det heller eftersom han garanterat vill ha skadestånd för att han nästan dog och blev av med mjälten.
     
  16. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Tror efter ett tag nu att det säkraste kortet är att invänta uppföljaren till min modell. Den som det finns en tråd om här inne.
    Blir att invänta den tror jag.
     
  17. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Lagen om alltings jävlighet säger att den nya modellen inte kommer ut här förrän dagen efter att du gett upp och köpt något annat.

    Så, du skulle ju kunna vara hygglig och köpa något annat enbart för att snabba upp processen för alla andra som väntar :D
     
  18. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Haha, och vara försökskanin o_O
    Nej tack :teeth:
     
  19. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Om jag var i tankarna på en ny skoter så skulle jag kolla med eu.turboant.com om TurboAnt V8 kommer till Europa snart.

    TurboAnt V8 - Long Range Electric Scooter

    Den är prisvärd och har det jag söker när min G30 ger upp och de har reservdelar till deras skotrar.
     
  20. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Tack.
    Men har ni kommit till insikten att det enklaste och säkraste är att köra klart tills dess att batteriet inte räcker så länge jag vill på min nuvarande G30. Och därefter köpa uppföljaren, G65.
    Har inte haft ett problem med den, utan dom enda problem är dom som jag själv skapat.