Fråga: huawei b535 Sämre hastigheter än mobilen

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jonas18z, 2 feb 2023.

  1. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Har för tillfället en huawei b535. För mobilt bredband. Har tele2 på båda och ett extra datakort till router. . Är jag möter hastighet så ligger den på runt 60 Mbps ner och 15 upp. Tar jag en telefon och mäter med Samsung s20 eller iPhone 13 så får jag
    150 ner och 25 upp. Det finns inget 5G här så allt går via 4G. Har testat att ändra plats på både
    Router och mobil och får i princip likade förhållande i hastighet

    Borde inte en mobil router har mycket bättre täckning än en lur?

    Hur kan det komma sig att jag i princip får mer än dubbla hastigheten. Via mobilen mot bredbandsroutern?
     
  2. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inget om den routern men det troligaste är väl att den inte stödjer tekniker som telefonen gör. Telefonen jobbar säkert på fler band samtidigt sk Carrier aggregation. Det gör bra grejer med hastigheten!
     
    jnsson gillar detta.
  3. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Jag skulle rekommendera att du loggar in på routerns webinterface. Helst via en dator då det är olika gränssnitt på mobil och dator. På baksidan av routern ska det finnas en lapp där det står vilka uppgifter du behöver.
    Exempel: 192.168.1.1 admin/admin.

    Under inställningar, nätverksinställningar eller vart det nu finns på den routern så kan man välja manuellt vilken 4G-frekvens den ska låsas mot istället för auto som är standard.
    Börja med de högsta frekvenserna och arbeta dig nedåt för att jämföra vilken frekvens som fungerar bäst. Det är ofta någon av de högre som ger bättre hastigheter.
     
  4. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    4G/LTE finns i olika utgåvor/klasser/kategorier som har olika avancerade funktioner för att öka hastigheten genom att prata med flera basstationer, slå ihop flera kanaler osv. Nyare och i allmänhet dyrare mobilkretsar brukar ha högre klass och potentiell hastighet. Din B535 har gissningsvis Class 7 (det finns flera utgåvor av B535) och din Samsung S20 har förmodligen Class 20. Telefonen har alltså en betydligt mer avancerad kretsuppsättning än routern. Vilket också reflekteras av prisskillnaden mellan dem. Det finns också routrar som har Class 20 men då är de liksom din telefon dyrare än B535.

    En sak som du dock kan göra med routern som du inte kan göra med telefonen är att ansluta extern antenn till den vilket kan hjälpa en hel del på en vissa platser med sämre mottagning. Du har två kontakter på baksidan (bakom en lucka) som sådan kan anslutas till.