Fråga: Koppla mobilen till tv med sladd

Diskussion i 'Allmänt' startad av Riesling, 2 feb 2023.

  1. Riesling

    Riesling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat usb-c till hdmi kabel för att kunna titta på nedladdat material från Netflix på tvn.

    Hur löser man detta? Bara kabeln fungerar inte.

    WiFi är inte tillgängligt.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad har du för telefon?
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För att telefonen ska erbjuda den funktionen så krävs en speciell hård- och mjukvara i telefonen. Idag är det väldigt få telefoner som har det, mig veterligen. Om du redan testat med en kabel, så har din telefon antagligen inte stöd. Tyvärr. Det räcker alltså inte med att det är usb c-uttag, det uttaget måste vara förberett för att kunna göra just detta. Min dator (Chromebook) klarar det till exempel, men inte min telefon (Pixel).
    Om du återkommer med telefonmodell, enligt förslaget ovan, så kan ju någon hjälpa dig att dubbelkolla vad som gäller för den modellen.

    Andra lösningar:
    Om du verkligen måste spela upp lagrat offline-innehåll på din tv, utan att det drar datatrafik, så har de flesta nyare Android-telefoner stöd för skärmdelning, via Chromecast. Men att dela skärmen drar ganska mycket batteri, skärmen måste vara tänd hela tiden, och uppspelningen på tv kan ibland hacka något.
    Vissa telefonmodeller har annan skärmdelning, Wifi Direct och liknande kan ju finnas, som vissa tv-apparater stöder. Kanske att det blir bättre uppspelning då, utan att bilden/ljudet hackar.

    Med en Chromecast, din telefon som hotspot och ett knep (som tillfälligt kräver en ytterligare telefon, för att göra ihopkopplingen) skulle du kunna kolla på Chromecast, trots att du saknar Wifi. Men det kommer då kräva mycket datatrafik från din telefon. Mig veterligen går offline-innehåll inte att spelas upp den vägen.
    Annars, att spela upp från telefon på tv utan att drar datatrafik, jag känner inte till någon lösning förutom det jag nämnt ovan. Enklare är nästan att ha en Chromebook med stöd för Netflix-appen, som då kan ladda ner lokalt på datorn.
     
  4. Riesling

    Riesling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Stort tack för era svar!
    Jag har en OnePlus 6, så det är nog kört..