Mitt nummer änvänds till spoofing

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olzon, 12 jun 2020.

  1. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Bankerna brukar aldrig ringa upp. Så lägg på,enkelt,men alltid är det någon som åker dit.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 okt 2022
  3. Rallyroger

    Rallyroger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Övrigt:
    Google Pixelbook Go, Google Nest Hub
    Utsatt för detta just nu, alltså att någon/några spoofat mitt nummer och ringer runt till folk i Sverige. Vad kan jag göra????
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inget.
     
  5. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Har detta på nåt sätt att göra med dessa ”bedrägeriannonser” man hittar överallt, dvs de med underprisade PS5:or, iPhones och dylikt? Har stött på ett par där de kort svarat ”skicka ditt nummer så ringer vi” eller liknande. Nån av er drabbade som känner igen er som gett ut era nummer på så vis kanske?
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nej, inte här iallafall.
    För mig pågick det ett halvår och sen tog det slut. Aldrig lämnat mitt nummer på något dumt ställe.
     
    KTM och nza gillar detta.
  7. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Samma här. Blir spoofad ca 3ggr om dagen. Det mesta tas upp av Truecaller men någon enstaka går igenom. Skitstörigt. Verkar som att Telenor har problemet
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Pratar vi om samma sak verkligen?
    "Spoofad" är ju när någon obehörigen använder ditt nummer, så att det syns för andra som att du ringt till dem (vilket du inte har). Hur vet du att det händer ca tre gånger om dagen för dig? Eller menar du att du får ca tre samtal om dagen, från folk som tror att du ringt till dem?
    När du nämner Treucaller blir det mer förvirrande, för truecaller kan ju inte stoppa ditt nummer från att spoofas. Menar du att truecaller blockerar inkommande samtal från de personer som blivit uppringda från "ditt" nummer, som därefter vill nå "dig"? (Låter märkligt..).
    Alternativt, om du har missförstått begreppet spoofing, så kanske du istället menar att du själv tar emot ca tre spam-samtal dagligen, typ utländska nummer/bedragare som ringer dig? Spam-samtal är ju något annat, som inte nödvändigtvis hänger ihop med fenomenet spoofing.
    Tråden handlar om spoofing, att bedragare använder en oskyldig persons nummer, vilket drabbat TS och flera andra.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nej, helt olika saker.
    För mig började detta ganska exakt när jag bytte till Comviq på ett av mina sim-kort. Som tur är har det slutat nu och jag är numera inte kvar med Comviq (men det lär knappast ha någon betydelse).
     
    KTM gillar detta.
  10. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Det hör ju ihop. Ett indiskt callcenter ringer till mig via andra privatpersoners mobiltelefonnummer. Svarar jag på samtalet frågar dom efter någon "Mario" på engelska med indisk brytning. Då lägger man på. Men ringer jag tillbaka eller kollar upp numret via swish så är det reggat på en helt vanlig Svensson. Så kalla det vad du vill men det är vad som händer.

    Gällande Truecaller så har ju många personer det och när de svarar på ett sånt här nummer och ser att det är ett scam-samtal så trycker de förmodligen på blockera eller rapportera numret i Truecaller. Och efter ett visst antal gånger så blir ju ens nummer flaggat. Mitt är väl säkert i den "flaggade" listan.
     
  11. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    I ditt fall är det någon annan som blir spoofad och du blir utsatt för bedrägeriförsök.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  12. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Ingen aning. Blir uppringd ca 3ggr om dagen av svenska mobilnummer. Sen kan man kalla det vad man vill. Störigt är det och Telenor kunde inte hjälpa mig
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Men det är lättare att kommunicera om man använder samma betydelse som andra.
     
    jnsson, mattihp, Heleg och 2 andra gillar detta.
  14. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hur kan vi konstatera att mitt nummer inte är spoofat då? Det kan man ju aldrig veta.
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    De som råkar ut för det brukar märka det snart genom att de får en massa arga samtal.
     
    mattihp och katho gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Svara inte.
     
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Eller märkliga SMS som "Vem är du?". Fick ett gäng såna. :)
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Kan det hänga ihop med Telenors problem att SMS hamnade fel?

    Jag fick två mess samma dag som helt klart var ämnade för andra personer men jag brydde mig inte om att svara, det ena var från ett mystiskt 11-siffror långt nummer som började på 709 (inget landsnummer vad jag vet), det andra från ett helt vanligt mobilnummer där någon undrade när jag skulle åka...

    Annars har det tidigare hänt lite då och då att jag blivit uppringd från Storbritannien (nummer som börjar med +44), jag har bara avvisat de samtalen och sen blockerat numret.

    Jag har sedan någon dryg vecka tillbaka lagt in +44 i blockerade nummer och det fungerar...
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nä, vissa skrev att jag hade ringt osv, vilket jag naturligtvis inte gjort.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Trots att jag känt till fenomenet spoofing sedan flera år, så fick ditt inlägg min hjärna att skapa några nya nervkopplingar. Nämligen några samtal jag fått, som jag aldrig kopplat kan ha haft något med spoofing att göra, som kanske visst haft det.
    Det har ringt mig, jag har inte svarat, jag har smsat tillbaka "Varför ringde du, vad gällde saken?" och inte fått något svar. Det har hänt några gånger de senaste åren - men kruxet är att det alltid varit telefonnummer som varit registrerat på nån okänd privatperson i min egen hemstad (Göteborg), eller i dess närhet. Därför har jag aldrig tänkt på spoofing, pga den lokala kopplingen. Jag har då istället tänkt att det kunnat vara någon bekant som skojat (typ fyllesamtal), någon förväxling av nummer, någon kollega som använt en familjemedlems eller kompis telefon, eller liknande, och inte tänkt på det mer.

    Mitt eget nummer finns inte listat på Eniro osv. Hur sannolikt är det att spoofing-bedragarna medvetet kan rikta in sig på telefonnummer som härstammar från samma stad? Hmm, ganska osannolikt eller? Om de inte fått tagg på någon slags "lokal telefonlista", hackad från något företag typ.
    Vid närmare eftertanke kan det ju röra sig om spoofing några av gångerna, men att det är en slump att det råkat vara ett nummer från samma stad som jag bor i.