Diskussion: Sony Xperia 5 IV (2022)

Diskussion i 'Xperia 5 IV (2022)' startad av Ascended, 21 aug 2022.

  1. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Gick in på Support i inställningar och valde Contact us och Mail. Skickade in där och fick svar på svenska.
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Nätverksproblemen som jag upplevde verkar har löst sig nu efter senaste uppdateringen tidigare i veckan.

    Annars väntar man såklart på nästa generation, bara faktumet att nästa modell lär ha ett TSMC-chip borde göra det värt att uppdatera (givet bra förhandsbokningserbjudanden/inbyte). Förra året var faktiskt ganska bra med Linkbud S lurar + 2k extra vid inbyte.

    Det ska bli spännande att se vad Sony hittar på för mer förbättringar, hoppas Sony slipar ytterligare på "basic"-läget bland annat.
     
  3. Kosskash

    Kosskash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2019
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    67
    Hoppas innerligt att dom släpper en redig kompakt och ingen avlång som fyller mindre funktioner i vardagen. En design som deras fyrkantiga compact-serie med större skärm hade de kunnat fixa enkelt.
     
    Ascended gillar detta.
  4. avozetta

    avozetta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen, pingar min frågeställning igen då jag slåss med näbbar och klor mot Dustin och deras serviceverkstad med flyktiga svar. Nu hävdar det att jag ska vänta in en mjuvaruuppdatering från Sony för att lösa detta, i så fall skulle ni ju alla ha samma problem som jag?

    Är det någon mer ägare i denna tråd som upplever detta!?
     
  5. Kosskash

    Kosskash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2019
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    67

    Skicka ett mail till kundsupporten och skriv att du ringt och anmält på "DOA" men fått förnekelse iochmed att det ska ha varit en mjukvarufel enligt dom vilka i sinntur krävt att du skickat in telefonen på service. Detta är inte rätt och att du kräver pengarna tillbaka helt då du känner dig missvägledd av supporten hos dom, då du har full rätt till en helt ny enhet eller pengarna tillbaka om du anmäler inom "DOA"-ramen, inom ca 7 dagar efter köp.

    Man måste va lite ful och ljuga ibland då de här storföretagen fifflar med folk konstant för egen vinst.
     
  6. Caineth

    Caineth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har upplevt liknande problem med dålig ljudkvalitet under samtal, den beter sig som om mottagningen är dålig (orimligt dålig jämfört med andra telefoner jag haft). Vissa samtal går bra, andra inte. Skickade in den på service, fick tillbaka detta svar:

    "Enheten har blivit undersökt enligt tillverkarens riktlinjer. I förbindelse med detta har vi konstaterat att avbrutna samtal, försämrat samtalsljud och täckningsproblem är mjukvarurelaterat. Det finns dessvärre inget vi på verkstaden kan göra åt detta. Vi får be er invänta en mjukvaruuppdatering som kommer dyka upp i din telefon."

    Det låter lite på svaret som att det är ett känt problem och att en uppdatering är på g, men är ju lite moment 22 att inte veta när det i så fall fixas.
     
  7. avozetta

    avozetta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra, då är vi två och senaste nytt från Sony som jag nu har direktkontakt med är att man identifierat flera enheter med liknade problem vilket ju då ökar sannolikheten att de hittar en lösning till slut. De två senaste mjukvaruuppdateringarna som de skickat ut tidigare har dock inte hjälpt, men de jobbar vidare verkar det som. Mitt tålamod börjar dock tryta, jag har ändå lagt ut en bra slant på en telefon som ligger kvar näst intill oanvänd i sin kartong, två månader efter köp.

    Min snart 5 år gamla HTC U11 funkar som den var ny så när som på en anings degraderad batteritid :-)
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ascended gillar detta.
  9. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja om de släpptes samtidigt och man kunde köpa direkt efter två veckor tror jag Sonys mobildivision skulle gå bättre.
    Sen tror jag de måste utöka supporten med mjukvaran. I vart fall med tre års uppdateringar.
     
    DioDox och Ascended gillar detta.
  11. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr enorma problem med min 5 IV. Den droppar samtal hela tiden, ibland 3-4ggr under minuter.

    Man skämms, dvs pinsamt att prata med kollegor. De förstår inte vad händer.

    Det konstiga är att Whatsapp samtal ibland bryts också, verkar som datatrafiken också bryts.

    Sååå synd. Jag gillar verkligen telefonen (har haft Sony i säkert 10år),men måste säga, detta är helt obrukbar.

    Efter uppdateringen som kom för någon vecka sedan blev ljudet för mottagaren bättre(bra) men dethär droppande av pågående samtal samt generellt tycker den konstant har få staplar på signalstyrka ikonen.
     
  12. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Så efter sista uppdateringen har du gjort en ny installation via dator?
    Om problemet så stort är det värt att göra en ny installation hur jobbigt det än kan vara!
     
  13. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Inte via dator, är det skillnad?

    Har enbart installerat OTA uppdateringar. Telefonen fungerar förövrigt bra, den droppar inte samtal hela tiden, men t.ex idag från Alvik till Kungsholmen brast det 3ggr.
     
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Du kan nollställa alla dina inställningar och appar i android dvs en fabriksåterställning (factory reset).
    Vilket aldrig löser ett problem som dina
    Har du problem måste du göra en installation, koppla din telefon till dator med kabel av god kvalite helst original.
    Hämta mjukvaran och läs här
    Xperia Companion Uppdatering och reparation av programvara Xperia Companion | Sony SE

    För Xperia-smartphones som lanserades i maj 2022 eller senare måste du konfigurera dataöverföringsinställningen i din Xperia-smartphone när du ansluter den till datorn. När du har anslutit smartphonen till datorn med en USB-kabel letar du upp och trycker på [Inställningar] > [Enhetsanslutning] > [USB] och väljer sedan [Filöverföring] för [Använd USB för].
     
  15. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack Pernils!

    Jag känner mig lite gammal, har inget minne av att mobiltelefoni var såhär dålig 10-15år sedan, då körde man omkring i StorStockholm (sorry för Stockholm fokus) och pratade i timtal, aldrig några problem. Nuförtiden är det allt som oftast riktigt dålig samtalskvalitet samt på senaste tid droppade samtal konstant. Vissa områden jag rörde mig i för 10år sedan tänkte jag aldrig på täckningen, nuförtiden i samma områden är jag väl medveten om att hörbarheten är riktigt dålig.

    Vad har hänt? Fokus på inner-city 5g kids? ;)

    Jag har som sagt kört Sony länge, och varit väldigt nöjd, men börjar snegla mot Samsung S23, enbart pga hopp om bättre samtalskvalitet. <-- hahah, säger väl något om min ålder, kidsen pratar inte i telefon idag haha :)
     
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Upplever att RAM-hanteringen är mycket bättre efter dagens uppdatering! Kanske placebo dock.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Förvånad att tele prestatar helt ok ändå. Jämförelse med min Nubia Z50 Ultra nedan som har en 64mp tele. Sony inzoomad till 3.5x för att matcha brännvid.

    [​IMG]
    Sony XQ-CQ54 (Stock camera, 1x, 0.1s, ISO 800, 12.19MP)

    [​IMG]
    Nubia Z50 Ultra (Stock camera, 3.3x, 85mm, 0.07s, f/3.44, ISO 9563, 16.05MP)
     
  18. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Satan vad mobilen har varit seg och överhettad sedan senaste uppdateringen...Vilket berodde på en slags "spökapp", alltså en app utan någon funktion/icon som dyker upp sist i app listan.


    Som tur är så fanns lösningen på Reddit! Man avaktiverar Google Play Store och trycker på spökappen och så försvinner den. Sedan verkar mobilen vara tillbaka till det normala läget.

    Denna gång verkar det vara Google som är boven.


    View: https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/13w78vd/for_those_of_you_whose_seeing_ghost_apps/
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag råkade aldrig ut för det på min 5 IV. Verkar vara nån random grej.
     
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Den är tillbaka igen.... Hoppas på ny uppdatering snarast :/

    Screenshot_20230607-093146~2.png