Smart väderstation med wifi/app - tips?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 26 dec 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag fortsätter i min köpvåg och tänkte inhandla lite mer produkter för det smarta hemmet, denna gång en smart väderstation.

    Jag bor i en lägenhet och behöver egentligen inget avancerat. Jag skulle vilja ha en helt sladdriven grej (ej batteridriven), med en sensor som kan sträckas ut genom fönstret, och en sensor på insidan. Dvs två sensorer borde räcka. Om det är trådlösa sensorer, batteridrivet osv så blir det bara krångligt känner jag, så helst sladd/eldrivet. Och Wifi då.
    Sen skulle jag vilja att avläsningen sparas i en smidig app, där all historik går att se, gärna lite statistik också.
    Någon som har en sån lösning i sitt hem, som inte är alltför dyr? Andra tips/tankar?

    Jag bor i en lägenhet där det blåser mycket på utsidan, pga höjden. Så en grej jag funderat på är en vindsensor. Det brukar väl inte ingå i de billigaste modellerna, kanske att det rent av kan vara ett tillval/extraköp för vissa modeller. Så en bonus vore om det gick att mäta vind/vindstyrka, kanske rent av vindriktning. Någon som har något sånt i sitt hem? Hur pålitlig brukar en sån mätare vara?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Den informationen kommer inte att vara pålitlig utanför fönstret, för att se vindriktningen så måste givaren vara en bra bit ifrån objekt som ändrar vindriktningen vilket ett höghus definitivt gör...

    Jag har inget tips på någon väderstation enligt dina önskemål men funderar själv på motsvarande sak så om du hittar något så kanske jag skaffar något liknande.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ok, intressant! Är det bara vindriktning som blir opålitlig vid ett höghus tror du, men vindstyrka går att mäta hyfsat pålitligt, eller?

    Vi får se vilka svar som trillar in, ska bli intressant, jag uppdaterar om jag kommer fram till någon lösning. Netatmo har jag sett en del folk rekommendera. Vet även att bloggaren Lars Wilderäng har ett sånt, och det ska vara möjligt att koppla samman med det smarta hemmet på olika sätt tror jag. Den lösningen verkar dock rätt påkostad (den jag sett iaf), och verkar innehålla en del trådlösa och separata enheter, vilket blir lite overkill i mitt fall, jag som hade föredragit två sladdar med sensorer bara.

    Jag har ett takfönster, och funderade på om man skulle kunna stoppa upp någon grej där rent av, kanske är möjligt att mäta både vind och regn m.m. där uppe. Men då blir det nog rejält dyrt.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Styrkan ökar ofta vid höghus med så det är knappast heller så värst pålitligt. Läs här så förstår du kanske vad lite som händer... Luften måste liksom ta vägen någonstans när den förflyttas...
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Inga tips?
    Jag har kollat runt, det verkar finnas en del billiga system. Men vore ju en fördel om det går att utöka systemet i framtiden med t.ex. vindmätare, regnmätare. Så jag ska nog inte köra på billigaste alternativet direkt.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Fler tips, gärna! ;)
    Netatmo, är det företagets produkter de mest pålitliga på detta område, tolkar jag det som? Finns det något annat "premiummärke" för produkter likt dessa, dvs lite mer pålitliga produkter?

    Jag tror mer och mer att jag ska köpa även vindmätare och regnmätare direkt, när ett köp väl blir av. Vore synd att gå miste om de mätpunkterna, särskilt när jag bor i ett hus där vinden utanför kan märkas av rätt mycket. Detta under förutsättning att den mätutrustningen går att montera utanför fönstret högst upp i mitt lägenhetshus på något säkert sätt. Finns det produkter anpassade för lägenhetshus/fönster, snarare än stationärt placerade på marken? Vill ju inte att någon granne ska få grejerna i huvudet, och vill inte att grejerna ska gå sönder om de lossnar, även om det normalt är en tom yta under mina fönster så skaderisken är normalt låg om något skulle ramla ner.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Innan du monterar utanför fönstret kolla med hyresvärden att du får göra det, att sätta ut en lätt termometer tror jag knappast någon hyresvärd bråkar över men vindmätare och regnmätare blir tyngre och ett större vindfång och om de lossnar och faller ner ökar skaderisken rätt rejält jämfört med en termometer.

    Jag tvivlar på att någon hyresvärd godkänner en sådan installation utan vidare, de kanske i bästa (eller värsta) fall kräver att en av deras montörer måste göra jobbet och att du får stå för kostnaden.
     
  8. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Är du redan inne i något smart system?
    Kör du Home Assistant så borde det gå att koppla in det mesta till en dashboard men då lär du själv spara ner datan nånstans.
    Annars tror jag det är netnamo som gäller om du vill ha ett allt i ett system (dom har säkert app som sköter allt).
     
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Körde med Netatmo och rekommenderar dom inte, grejorna höll inte.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Vilka av Netatmos grejer hade du, även regn- och vindmätarna?
    Vad "höll" inte, kan du beskriva mer vad som gick sönder och varför?
    Tråkigt att höra. Har du bytt till något annat system, eller skrotade du idén på väderstation helt?

    Var du nöjd annars med appen/gränssnittet, presentationen av data och relaterade funktioner? Jag tycker ju statistik/historik känns som en viktig punkt, gärna att appen själv kan ta fram intressant historik och visa för mig, såsom hur dagens väder ställer sig mot de extremvärden som registrerats i mitt system sedan jag började använda det, typ vilken vind/vilket regn som är rekordet jag uppmätt osv. Går det att se sånt på automatisk väg, eller måste man leta upp det manuellt på ett tidskrävande sätt?
     
  11. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det var vindmätaren som inte höll, troligen pga av dålig kvalitet, kan beror på måndags ex, jag bor på västkusten och bor precis vid havet så där måste grejorna stå pall, hade vind och regn och tempmätare, kör idag med en station som heter ventus, den ger allt den informationen som man du vill ha, dessutom så laddas vind och regnmätare av solen samt att den har batteri, det har ju inte Netatmos, kan tala om också att Netatmos äter batteri, många som klagar på det, upplevde också att vindmätaren inte visar riktigt rätt vindhastighet, en nackdel med ventus är när du kopplar upp den mot nätet så kan du inte köra meshnätverk, det gillar den inte, utan man får köra med separat 2,4 och 5 Ghz då är det inga problem.
    Edit glömde att säga att fästet för väderstationsmätare orkar inte hålla uppe vidmätaren, utan efter ett tag som börjar kulledsfästen böja sig, så vindmätaren står inte vertikalt längre.
     
    Last edited: 5 feb 2023
    Klurre gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag får kolla upp Ventus. Är den också länkad till en app?

    Har du möjlighet att säga något om min fråga ovan vad gäller statistik/historik/jämförelse av mätvärden över tid, hur bra var Netatmos app på det? (Se inlägg ovan för mer detaljerat beskrivet av vad jag menar). Och om du jämför med Ventus, hur bra är deras app på den punkten, och hur skiljer det sig?

    Nyligen var det ju storm på västkusten, Otto. Dagarna omkring då märkte jag hur mycket de blåste utanför mina fönster. Så har insett att om jag ska installera något utanför mina fönster, så måste det vara helt idiotsäkert installerat (vilket jag redan var inne på, men har numera till fullo insett nyttan av det). Det talar kanske emot att fixa vind- och regnmätare här hos mig, alltför komplicerad process. Om det inte är särskilt konstruerat för att användas i lägenhet då.
    Men har man en vägg som täcker ena sidan (dvs utanför ett fönster) så gissar jag att det kanske sabbar mätvärdena hos såväl vindmätare och regnmätare. Mitt takfönster är väl det som återstår då, där har man ju någorlunda "fri sikt" åt de flesta håll, förutom det sluttande taket på en sida.
    Kanske får jag gömma grejerna utomhus nånstans i området, eller be en bekant i närliggande stadsdel med hus att skaffa och bjuda in mig.. Hehe.
     
  13. Fairywren

    Fairywren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5
    Rekommenderar Ecowitts väderstationer. Brandas också som Froggit / DNT. Fungerar bra och bra värde för pengarna man lägger ut. Goda möjligheter att pussla ihop sitt eget system av mätare och mottagare. tex denna:
    https://www.amazon.se/froggit-HP1000SE-internet-radioväderstation-väderserver/dp/B07ZJK8644/ref=pd_rhf_d_dp_s_hlp13n_t4imv3_sccl_1_6/258-4015820-3882836?pd_rd_w=dPdJS&content-id=amzn1.sym.df0ebac7-54f2-43c1-971e-9670d9a6b3c5&pf_rd_p=df0ebac7-54f2-43c1-971e-9670d9a6b3c5&pf_rd_r=RAC7FBHDE29WVV844A35&pd_rd_wg=9A1GX&pd_rd_r=ed3c661c-e32f-4acd-9437-49fc5d3d3359&pd_rd_i=B07ZJK8644&psc=1

    Netatmo rekommenderar jag ej. Krånglade redan efter ett år. Trasig efter två år. Dålig kvalitet, oflexibel, wifi opålitligt, batteriproblem och dåliga mätvärden.
     
    Last edited: 23 feb 2023
  14. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja betala 2,5k för en väderstation plus allt slit med att borra hål i väggen när man kan ladda ner Yr-appen helt gratis... Är det någon fördel med att ha en egen väderstation jag inte förstår?
     
    matssoderstrom gillar detta.
  15. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Jag tycket väl inte så bra när det gällde Netatmos, man kunde koppla upp den mot olika ställen och lämna väderdata dit, Ventus kan du kolla i datorn väderdatan, dom har ingen app, utan man får kolla i datorn.
     
  16. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Ja du får väderdata där du är, yr är bra men det är ju en allmäna väderdata och den talar ju inte om tex temp som man har på plats samt vind osv, om man vill ha så bra väderdata som möjligt så ska man använda sig av den danska vädertjänsten enligt metrologer som har bedömt dom olika vädertjänsterna.
     
    jnsson gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Nu kostar Netatmos "startpaket" (en inomhusmätare och en utomhusmätare) 1390 hos Netonnet.
    https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-weather-station-for-smartphone/207585.16143/
    Jag tyckte det kändes som en prissänkning, men enligt prisjakts historik var den ännu billigare t.ex. i mars månad 2023, så jag måste minnas fel.
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2293450#statistics (klicka på Prishistorik)

    Jag har ännu inte köpt någon väderstation. Lade projektet på is i våras. Börjar bli sugen igen nu. Tror ovanstående produkt kan vara rätt för mig, då jag bl.a. vill ha en bra app. Hojta gärna om ni ser några bra erbjudanden när Black Friday närmar sig.

    Några frågor om Netatmo:
    Utomhussensorns batterier ska räcka "upp till ett år", läser jag. Vad är eran uppfattning, ni som kör en sån, hur ofta behöver ni byta?
    Utomhussensorn, har den någon slags hål eller fäste i skalet, så att det går att fästa den på ett smidigt sätt om man behöver det, typ med en lina eller annat? Eller är det bara hårdplast utan någon sådan hålighet eller fästmöjlighet?
    Finns det tillgång till obegränsad egen sparad data i deras moln och i appen (dvs historik utan tidsbegränsning), eller finns det någon begränsning, typ att sparad data som är äldre än xx antal år tas bort eller hamnar bakom någon betalvägg? Om jag haft ett konto hos företaget i tio år till exempel, så vill jag ju inte att min äldsta data ska tas bort.
    Är samtliga appens funktioner gratis, eller krävs prenumeration för några delar?
    Går det att ställa in hur ofta den ska logga data, om det ska vara varje timme eller mer ofta/mer sällan? Annars, hur ofta sparar den data?

    Jag läste i kommentarsfältet på netonnet att produkten finns i v.1, v.2 och v.3, men att Netonnet inte säljer v.3. Det låter lurigt. Något jag måste undersöka närmare.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ingen som har svar på ovanstående? :)

    Jag kom också på en till fråga.
    Måste regnmätare och vindmätare befinna sig fysiskt nära väderstationens huvudkomponent, och måste de vara på samma wifi?
    Jag tänkte om jag kunde placera regn- och vindmätare några kilometer bort hos en bekant, på ett annat wifi, men ändå ha det uppkopplat till mitt konto hos Netatmo. (Orsaken är det som berörts längre upp i tråden, att jag bor i lägenhet vilket skapar svårigheter, särskilt för de två komponenterna).
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har inhandlat en Netatmo väderstation, är väldigt nöjd än så länge!

    Det går ju att skapa notifikationer för olika händelser i appen, typ om temperaturen går över/under en viss grad. Sen kan man göra notifikationer för luftkvalitet, tryck, luftfuktighet, koldioxidhalt, ljudnivå och kanske någon mer parameter som stationen mäter.
    Förutom de standardnotifikationer/varningsvärden som finns inlagda i appen från start, är det någon som har lite tips på andra värden att lägga in notiser för? Lite svårt att veta vilka värden som är intressanta att lägga in, dvs när en förändring i mbar, ppm, dB, % osv blir intressant.