Anslutnings problem till swedroid

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Streiby, 6 feb 2023.

  1. Streiby

    Streiby Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    131
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    Samsung S8
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Platta 2:
    Samsung tab s2
    Senaste tiden har jag fått denna text när jag försöker gå in på swedroid på jobbet. Mitt antivirusprogram sparkar också bakut när jag hemma försöker gå in på swedroid.se.
    Någon mer med detta problemet?

    Detta år meddelandet jag får upp när jag försöker ansluta på jobbet.

    "swedroid.se
    Checking if the site connection is secure

    swedroid.se needs to review the security of your connection before proceeding."
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Har du VPN aktiverat på jobbet eller hemma?
    Har du varit inne och ändrat på DNS-inställningar, grejat med Adblock-app, spårningsblockerare, tillägg i webbläsaren eller annat?
    Använder du samma enhet hemma och på jobbet, eller olika enheter/olika webbläsare?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Streiby

    Streiby Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    131
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    Samsung S8
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Platta 2:
    Samsung tab s2
    På jobbet kan jag inte svara på, men ser inte att något skulle förändrats senaste månaderna. Om jag ansluter från jobb datorn eller från min telefon (ansluten på wifiet på jobbet) är resultatet det samma. Exempel bild nedan på jobb datorn.
    Min morgon rutin är att kolla swedroid så du ser mitt stora problem här

    Inte någon vpn aktiverad hemma, däremot har som sagt mitt antivirusprogram börjat blockera anslutningen (Bitdefender)

    Inte ändrat eller pillat på något så som DNS-inställningar eller ad-block. Därför undrar jag om något har förändrats, alt någon som har samma problem?
     

    Bifogade filer:

  4. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    I korthet så är det "inget fel" utan Swedroid kräver viss säkerhet för att ansluta. Detta för att eliminera t.ex. bottar/spam etc. Inget är ju 100% men det är ett sätt att göra det på.

    Detta medför då att via IP adresses (ranges) får upp sidan du får och måste klicka för att komma vidare. Det är väldigt vanligt att man får detta via TOR eller VPN men kan även hända med andra webläsare, så är nog er FW/gateway som gör att det blir så (positivt men jobbigt).

    Så Swedroid admin kan "fixa" det. Jag skriver fixa inom citationstecken då det inte är något som de förmodligen vill göra eftersom säkerheten på siten kan minska för att fixa det.

    Du kan läsa en del om det här: https://community.cloudflare.com/t/cloudflare-checking-if-the-site-connection-is-secure/419107/18
     
    Kristy gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Rekommenderar inte att slå av den inställningen…
     
    Taskman och Kristy gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du ansluter bakom VPN är det inte ovanligt att Cloudflare (molntjänst som skyddar mot SPAM och bots) kan visa det där, som @Taskman@Taskman nämner.

    Vad står det att du använder för ISP/Host om du kollar på What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6?.

    Vi vet att Bitdefender klagar på en domän som tillhör en annonsör, och försöker få dem att vitlista den domänen, då det inte finns något skadligt på den. Om du tex använder Adblock borde bitdefender dock inte klaga, så det kan du kanske aktivera så länge.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Streiby

    Streiby Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    131
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    Samsung S8
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Platta 2:
    Samsung tab s2
    Tack för era svar!
    Ja som sagt är lite osäker hur det är uppsatt på jobbet. Det är inte helt omöjligt att det går via VPN då jag är på en båt ansluten via "vårt" nät som går via satellit. Anledningen till min fråga är att jag surfat på swedroid i ca 2 år ombord och inte förrän senaste månaden jag jag haft detta problemet. Men får ju leva med det, tar bara 5 min längre att ladda sidan nu.

    Okej det förklarar vad som händer där hemma. Jag kan självklart testa att sätta på ad-block.och se om Bitdefender fortsatt säger något. Den är annars avstängd på swedroid för att genera lite ad revenue.
     
    Kristy gillar detta.