Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

  1. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Prova röstkommando och säg namnet på kunden du söker eller bara "visa kunder".
     
  2. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det borde absolut funka med röstkommado men jag var lite ute efter att se tex kunder i en lista eller på kartan, har ex en lista som heter bra hotell i Europa, en sån lista vill man se på kartan! Borde inte det gå?
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har en iPhone och använder i huvudsak Waze. Det beror nog framförallt på att Waze går att använda utan att ha en destination inlagd medans Google maps inte ”verkar” kunna gå att använda så. Eller har jag missat någon inställning ?

    När jag använder Google maps (utan en destination) slocknar skärmen efter ett tag, jag får bara en markör över min plats. Skulle vilja använda Google maps på samma sätt som jag använder Waze, i aktivt följande läge utan en destination inlagd. Vad gör jag för fel ?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet går det ej
     
    Fredriks gillar detta.
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag misstänker att det är så men hoppades på att jag bara missat något :)
     
  6. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Om man väljer att lägga till en widget, maps > körläge och sedan startar maps via den så funkar det så.
    Hmm.. kanske inte går att göra så på en Iphone (?)
     
    Leo83 gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Finns det som kallas Körläge om man bara vill se kartan. Vad jag vet går det inte aktivera från appen utan måste aktiveras via en genväg, jag gör det via gester i Nova (eller gör och gör har nog inte använt det på minst 3 år :P)

    Screenshot_20230131-223146.jpg
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Bra tanke men körläge verkar inte finnas som widget på IOS
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vad kan Waze göra, som Google Maps inte kan? Vad för nytta har man av Waze, så att säga? Bara nyfiken..

    Är apparna synkade på något sätt, eftersom båda ägs av Google? Jag tänker t.ex. om sparade platser i Google Maps kan dyka upp i Waze. Antar att Google-kontot används för inloggning i Waze, så Google borde ju ha kunnat integrera dem.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Waze karta uppdateras mycket snabbare. T.e.x så har det byggts en ny rondell i närheten av där jag bor och den finns inte med i Google Maps men i Waze har den funnits sedan den öppnades för trafik
     
  11. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Waze kan ge information om saker som händer/hänt längs din färdväg - olyckor, skräp, långsam trafik mm... jag tror inte att den infon läggs ut på maps. Informationen baseras på vad andra användare delar med sig av.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Olyckor visas på Google Maps (iallafall har jag sett det när jag inte har en färdväg eller kollar på datorn), de hämtas bland annat från Waze, lika så visar Google trafiken (du kan välja att visa trafik eller inte på kartan).
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tack för era svar ovan.

    Tror jag för ett tag sedan skrev något snarlikt inlägg om Waze i en annan tråd eller tidigare i den här tråden, minns inte riktigt vilka svar jag fick då isf.
    Men jag har nu iaf skapat ett Waze-konto. Det var krångligare än jag är van vid att länka det till mitt Google-konto. Tydligen fanns det olika menyer för "Sign in with Google" och "Sign up with Google", den åtskillnaden har jag inte sett tidigare. Så det blev konstiga felmeddelanden, epostverifikation som inte gjorde något osv, utan tydlig felorsak, tills jag förstod att jag behövde byta meny till en halvgömd meny, där man kunde välja "Sign up with Google" istället.
    Hur som helst, jag har upptäckt några (rätt få) sätt som Waze är länkad till Google-kontot. Men det allra viktigaste sättet, enligt min mening - sparade/stjärnmärkta platser i Google Maps - där verkar ingen sammankoppling finnas alls? Jag hade ju verkligen förväntat mig att redan sparade platser och adresser i Google Maps skulle vara tillgängliga i båda apparna, för den som väljer det. Det känns ju betydligt viktigare att ha det, än t.ex. sammanlänkningen med Youtube Music, Google Assistant osv.
    Saknas detta, eller har jag missat något alternativ nånstans?
    Utan det kommer jag nog avinstallera Waze i slutändan.

    Första intrycket av Waze har inte varit det bästa - den påstod att en kort gatustump i centrala Göteborg var avstängd, och föreslog en omväg. Jag trotsade Waze, körde vägen som jag alltid brukar, det var inga problem alls. (Vet inte vad Google Maps hade föreslagit, men felet var säkert inlagt i bägge apparna vid närmare eftertanke). Har hittills testat Waze mest vid udda klockslag, inte direkt i rusningstrafik med köbildning. Gissar att den kommer mest till användning då. Ska fortsätta testa appen med intresse ett tag till.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det finns i princip ingen koppling mellan Google Maps och Waze rent kontomässigt. Du skapar ju ett eget konto i Waze.
    Det är det som är det fina med Waze, du kan själv gå in och redigera kartan på Waze kartredigerare om det är saker som inte stämmer.
     
  15. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 897
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    varför kan man inte se sina tidigare rutt i GM eller är det jag som inte hittar ?

    vill inte ha tidslinjen aktiv
    vill bara kunna gå tillbaka nångång om jag ska köra samma rutt
    eller ska man använda Waze för sånt?
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det får bli Waze i så fall
     
    huskul gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    I tidslinjens epost-utskick för mars månad så påstår den att jag promenerat 72 km i mars. Det kan stämma, då jag går mycket i jobbet, men det är ungefär dubbelt så mycket som den påstår för vissa andra månader, trots att jag går ungefär lika mycket varje månad. Någon ny algoritm de använder kanske? Vad är er bild, känns såna siffror rimliga för er andra, och har de ändrats upp eller ner nyligen?

    Den påstår att jag sprungit 19 km i mars, vilket ska ha tagit "en timme". Såvitt jag minns har jag löptränat två gånger förra månaden, 20 km totalt, vilket borde ha tagit två timmar ganska exakt. Antagligen har avrundningen blivit fel, när den påstår en timme. Kanske är några minuter som saknats för att det ska bli två fulla timmar. En sån avrundning kunde ju ha förbättrats för att stämma bättre överens med människohjärnan snarare än datorlogiken, kan tyckas.

    EDIT:
    Jag har startat inspelning i Google Fit för båda löpträningarna, och jag är så gott som helt säker på att båda gångerna har distansen varit 10 km ganska exakt, plus några extra tiotal meter, enligt inspelningens slutresultat efter att den laddat upp och synkat inspelningen. Lite underligt att den då påstår 19 km istället för 20 i tidslinjens utskick. Om den hämtar datan från Google Fit rakt av så borde den påstått 20, kan tyckas. Nåväl, såna små underligheter i koden får man väl leva med...
     
    Last edited: 8 apr 2023
  18. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Nej, det stämmer inte längre. Jag har varit i Asien och då tyckte Google att jag hade flyttat mig 23 mil... Jag använde mobilen precis som hemma.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Men det beror väl på om Google kunnat identifiera att du gjort en flygresa dit? Om du menar att själva flygresan dit saknas i statistiken.

    Jag har sett att Google ofta listar ut att man gjort en flygresa, kanske pga att man använt telefonen på flygplatsen innan, pga lång förflyttning på kort tid eller vad det kan bero på.
    Men om Google inte kunnat identifiera en flygresa av någon anledning, och om du haft telefonen avstängd under själva flygningen (vilket får antas), så kan ju tjänsten inte magiskt anta att du rest en lång sträcka.

    Däremot, hur du rört dig på marken i landet du besökt, det borde ju vara med. Är det vad du syftar på? Med reservation för att jag inte minns exakt hur den brukar spara platsdata ifall man roamar med mobildata avstängd, då kanske den inte laddar upp alls? Jag minns ej. Senaste resan där jag inte använde mobildata var nog 2016, jag skulle kunna gå tillbaka till den resan i tidslinjen och kolla kanske.
     
  20. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Google har registrerat det som flygresa för mig men distansen är fel. Vi har även gjort promenader på upp till en mil som inte ens finns registrerade.

    Jag har haft mobilen avslagen på flygen men på med roaming vid mellanlandningar etc.