Vilket kreditkort borde jag skaffa? (Google Pay, e-faktura, notiser m.m.)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av N6290, 30 jan 2023.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    CarPay och Norwegian är båda Visa.
     
  2. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Carpay gäller ju även på okq8
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  4. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Ett kort som inte nämnts i tråden är Klarnas kort. Det kan betalas med autogiro, vilket kan sägas fylla samma funktion som e-faktura, det har app-notifikation för köp, Google (och Apple) Pay, och inga fasta avgifter så länge köpen/fakturan betalas fullt ut inom den initiala kredittiden. Det är ett VISA-kreditkort, men det fungerar inte riktigt som ett traditionellt kreditkort, t.ex. har det inte en fast kreditgräns och det finns flera alternativ för betalning (månadsfaktura, varje köp för sig, direkt eller efter 30 dagar).
    Klarnakortet har dessutom inget valutapåslag, de använder VISAs växelkurs. Många andra kort lägger på omkring 2% på köp i annan valuta.
    En nackdel med Klarnakortet är att det inte tillåter kontantuttag i bankomat.
     
    galaxy81 och F-Forward gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Håller med, dessutom så kan man trigga autogiro-betalningen genom appen när man vill, välja att få en faktura per köp över en nivå man sätter själv o.s.v.
    Att man inte kan ta ut pengar är nog ganska vanligt när det gäller kreditkort, och om man kan göra det så brukar det ändå medföra hög ränta från första dagen, så inget som är rekommenderat att göra.
     
  6. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Ett undantag bland kreditkorten är Norwegians. Där går det att ta ut pengar utan att räntan börjar ticka. Dock om du tar ut utländsk valuta så tillkommer en valutaväxlingsavgift på 1,75%
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Uppskattar alla svar.
    Jag ska inom kort beställa ett kort. Inte helt bestämt mig ännu för vilket, ska analysera trådens inlägg igen någon kväll. Inga fler tips?
    CarPay verkar ju uppfylla mina krav, liksom Klarnakortet. Synd bara att det i så fall inte går att kombinera med någon form av cashback på någon butik jag besöker ofta (mataffär eller bensinmack), men sånt var ju iofs inte så viktigt för mig.
    Reseförsäkring, någon som jämfört CarPay och Klarnakortet på den punkten?

    Eurocard hade en bekant tidigare, men det verkar ha en månadskostnad och saknar Google Pay såvitt jag kan se.
    ST1/Shells kort verkar bara fungera på deras egna stationer + parkeringsautomater, inte på andra ställen, typ vanliga butiker? Vad värdelöst.
    Preems kort verkar sakna google pay, sakna e-faktura och sakna appnotiser för köp.

    Brukar man själv ange vilken kredit man önskar, eller är det förvalt olika belopp som man får kryssa i vid ansökan? Skadar det att ansöka om det högsta, för att gardera sig?

    Vad grundar sig den jämförelsen i? Är det typ antalet anslutna länder i stort som jämförs, eller är det antalet handlare som är anslutna totalt sett?
    Länka gärna vidare läsning.
    Jag gissar att det inte skiljer mycket i täckning mellan de två. Jag kan inte komma på något ställe där bara det ena av VISA/Mastercard haft stöd, brukar ju alltid stödja båda i de länder jag besökt de senaste åren. Någon som stött på att bara ena haft stöd? Annat däremot med American Express..

    Biluthyraren Hertz, som det gäller i mitt fall, är, som jag tolkar texten, tydliga med att de vill ha ett riktigt kreditkort. Sen är en del av deras informationstexter dåligt översatta, så en sån detalj skulle förvisso ha kunnat bli slarvigt översatt, men jag har haft mejlkontakt med dem också, och såvitt jag kan tolka det är det just kreditkort de vill ha.
    Sen hade det säkert gått att förhandla med dem, och erbjuda sig att betala deposition på annat sätt, om man ger ett bra intryck gissar jag.

    När var detta? Skumt. Jag minns iofs att samma sak hände i USA en gång, det var en restaurang i en ökenstad i Kalifornien som bara tog debitkort, vilket låter som samma du råkade ut för. Undrar varför vissa har såna krav.

    Tack för tips.
    Bara för att klargöra, Klarna-kortet ÄR alltså de facto ett kreditkort, så att handlaren som ställt krav på kreditkort kommer vara nöjd om jag dyker upp med Klarna-kortet?
    Det har ingen fast kreditgräns skriver du. Jag har läst på deras webbsida att gränsen är flytande, beroende på hur man skött tidigare betalningar och några andra grejer som listas. Men det låter ju i mitt fall ganska tveksamt, jag vill ju veta att jag kommer kunna betala när jag verkligen behöver betala, inte att någon dum algoritm ska sabba för mig. Någon som fått problem? Hur mycket brukar man kunna handla för? Nu sköter jag betalningar exemplariskt, men ska jag använda kreditkortet på långresa där beloppen skulle kunna stiga i höjden, så vill jag ju veta säkert vilket utrymme jag har. Hmm.
    Klarna har inget system med poäng/cashback såvitt jag kunde se, eller?


    Till sist:
    En annan sak, numera ska ju alla kortterminaler klara NFC-betalning, eftersom VISA och Mastercard ställt krav på det sedan flera år tillbaka. (Finns säkert ett fåtal ställen som bryter mot reglerna, men inte många gissar jag). Men det är inget särskilt som gäller för kreditkort, att handlaren vill se kreditkortet i fysisk form i vissa fall, vad ni märkt av, dvs att det inte räcker att blippa med Google Pay?
    Jag har bara fått någon bild i huvudet, som kan vara helt felaktig, att de i vissa fall vill kopiera kortets framsida ibland eller åtminstone vill att man visar upp kortet fysiskt, men det kan vara något väldigt gammalt jag tänker på (kanske i någon gammal film).
    Nu är min plan att ta med det fysiska plastkortet på långresor, för nödfall, även om Google Pay förhoppningsvis räcker i princip alltid.

    Ett liknande exempel är t.ex. hamburgerrestaurangen Max, där man kan betala köpet i deras app, vilket sker som ett internetköp. Men de kan ändå "med jämna mellanrum" begära att man visar upp betalkortet när man hämtar maten, vilket går emot själva tanken med internetköp, och säkert kan ställa till problem för vissa. Gissningsvis är det någon överambitiös tolkning av penningtvättregler. Men i fallet Max gäller det ju ett internetköp, dvs inte NFC-betalning, så lite skillnad mot ovanstående.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Summan räknas som kreditutrymme vilket kanske kan spela roll om du vill ta bil/bostadslån eller så.
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, det är ett kreditkort, står till och med tryckt på det. Jag har haft 30000 i utgifter på kreditkortet vissa månader, och det har ändå stått att det är stort köputrymme kvar i appen. Du kan ju alltid testa ditt kreditutrymme i appen, tror inte man behöver ha kortet för att göra det (det är samma kreditgräns för både kortet och övriga fakturaköp via Klarna).
    Inga poäng/cashback nej, men det tror inte det finns några avgiftsfria (inkl växlingsavgift) som har det?
     
  10. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Förvånad att ingen har tipsat om refunderpay

    Ett Visa kreditkort som ger dig minst 1 procent cashback på ALLT du köper ÖVERALLT online eller verkliga affärer. Online ofta ännu mera cashback tsammans med refunder.se
    Rekomendera prova ett år det är gratis sedan om du vill fortsätta efter 365 dagar gör ingenting o betala 395 per år vill du ej fortsätta när de börjar ta betalt ring så är det uppsagt på studs

    Använd ngn som har en länk (min t ex) så får du 200 kronor
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    2019.

    Det finns väl två teorier:
    1. Dem har inte ett avtal med sin betalningsleverantör och det går inte att ta kreditkort.
    2. Dem vill att folk ska bli rädda/obehagliga över den gigantiska reservationen dem vill ta som depositum, för givetvis säljer dem ytterligare en "försäkring" på plats som sänker depositumet drastiskt.
    Vet att flera av mina kreditkorts reseförsäkringar täcker den gigantiska självrisken. Men om dem tillåter dig att använda ett kreditkort kan dem ju inte sälja det extra till dig.

    Nästa gång jag stöter på det blir det nog enbart att dra fram Curve och ha valt ett kreditkort som underliggande.
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Fast om tanken är att kortet mest ska användas på resor utanför Sverige så kommer deras valutaväxlingslingsavgift vara högre än cashbacken, alltså kommer man gå back på kortet jämfört med exempelvis Klarna. Som jag förklarat ovan.
     
    pvee och Metalstorm gillar detta.
  13. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    I hans fall skulle ja satsa på två kort kanske tre

    Klarna är bra funkar de att hyra bil med det kortet?
    för klarna säger själva att de är ngt annat en kreditkort se
    Klarna eller kreditkort? Här hittar du svaren på de 5 vanligaste frågorna om Klarna. – Klarna Sverige med de sagt tror ja just bilhyra kan va svårt, eller är det flera som hyrt bil utomlands med klarna kortet? men vanlig shopping utomlands är den kanon gratis år efter år har själv gjort de men har för mig jag hade ett vanligt kreditkort till bilhyran

    Collector Easyliving kreditkort - Upp till 100 000 kr i kredit
    är ett mastercard kreditkort du kan använda gratis ett år utan valutaväxling avgift.

    sen slår jag ett slag till för refunderpay som är ett VISA kort då TS skriver "efter lite fundering kom jag på att det kunde vara värt att göra övergången till kreditkort på heltid, typ betala mina löpande kortutgifter med kreditkortet." perfekt för Sverige 1 procent rabatt på allt överallt

    Så TS skaffa inte ett Kreditkort skaffa två. ett visa o ett mastercard t ex de ovan bra att ha från två olika system om visa skulle ligga nera av ngn konstig anledning. eller de ena går sönder försvinner etc...

    o skaffa klarnakortet oxo vetja ibland kan t ex ngt kort vara svårt att näthandla på utrikes shoppar med ett kort då tar man bara nästa

    Lycka till alla, gärna med flera kort inför bilhyra shopping utom o inom landet
     
  14. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Den där artikeln handlar om att de jämför Klarna fakturaköp mot köp gjorda via ANDRA kreditkort.
    Precis som jag svarat i något inlägg ovan så är Klarna-kortet klassat som ett kreditkort, utåt sätt är det ingen skillnad.
     
  15. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Okej nu har ja läst alla ovan av dina inlägg FF
    Klarna har lyckats bra med att inte utge sig för att vara ett kreditkort utan ngt annat...för undertecknad

    Ngn som även tycker klarna funkar bra vid biluthyrning utomlands som ts undrar
    E de bästa kort för de eller finns det ngt annat kort som är bättre av ngn anledning vid bilhyrning
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det finns ju vissa kort som har självriskeliminering vid hyrbil, något som inte Klarna har. Dock tycker jag att om man är ute och reser mycket så bör man ha en bra hemförsäkring med extra reseskydd, och då ingår ofta det också, så då är det onödigt. I övrigt är det ingen som helst skillnad mot något annat Visa kreditkort.
     
    pvee gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag har hamnat lite i beslutsvånda. Ej beställt något kort ännu.

    CarPay är väl det enda kortet som till 100 % uppfyller alla mina krav. Men det kortet känns lite tråkigt, och jag använder inte Volvos tjänster alls, kommer inte tanka på Tanka heller. Klarna-kortet har ju en stor nackdel i att kreditutrymmet är flytande, vilket jag anser vara tveksamt då en dum algoritm skulle kunna sabba för mig rejält potentiellt. Så, det finns inget annat kort som uppfyller alla mina krav? Jag kör en frågevända till, kanske något nytt tips kommer in ;-)
     
  18. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag hade inte oroat mig över Klarnas kredit. Den ligger på 10k för mig just nu men den klättrar på bara någon vecka om jag börjar använda den. Hur mycket behöver du som mest?
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag vet inte exakt hur mycket jag kommer behöva. Men 10k känns ju väl lite, och problemet är väl att jag vill veta exakt vilken gräns jag har. Just att den "klättrar" (upp och ner?) är vad som oroar mig. Lagom kul att vara ute på långresa när Klarnas algoritm får för sig att sänka min kreditgräns på grund av vem vet vilken dum omständighet den hittat.
     
    chhans gillar detta.
  20. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Om du har inställt att pengarna ska dras "direkt" så kommer det hjälpa lite beroende på hur mycket du handlar för. Om du sen handlar regelbundet med Klarna i Sverige också kommer din summa klättra ganska fort.