Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt för S23 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

  1. Samoht

    Samoht Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det blir lite av en mix vad gäller att sätta upp S23an. Körde en fabriksåterställning, fick sen vid uppstart möjlighet att välja bort en del Samsungappar att installeras vilket jag inte fick vid första uppstart. Inget sim-kort och skippade allt vad inloggningar heter, uppdaterade standardapparna och körde en wipe cache partition. La sen till googlekontot för play och körde de uppdateringar som fanns. Nu kör jag smart switch för bilder, videos och ringsignaler/filer jag laddat ner, har foton och videos synkade med onedrive men känns som att det går snabbare via smart switch via kabel. Sen blir det en backup från S21an, får se om jag kör backup från både samsung och google. Tror det kan bli helt ok. :)
     
  2. DioDox

    DioDox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2023
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21
    Det sägs att Samsung har ett OS på 60gb vilket är väl inte rätt? Men när jag ser på Notebookcheck och ser deras specs för Samsung s22 Ultra 256gb så har den enbart 102gb ledigt.

    Vad är rätt?
     

    Bifogade filer:

  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Läs gärna inläggen här ovanför där vi förklarar det.
     
  4. DioDox

    DioDox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2023
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21
    OK! Tack!
     
  5. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Hmm min säger 160gb använt. Jag har 82.5gb som jag kan se att jag har använt. Resten måste vara OS? Jag har stängt av papperskorg. Glömde av alla appar jag har installerat. De lär ta massa plats.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Först går cirka 40GB bort pga omräkning av GB till GiB.

    Sen har filsystemet en liten overhead.

    Resten bör vara systemet. I ditt fall skulle det ju handla om nästan 40GB vilket känns orimligt.

    Samsung har kanske backupfunktioner och annat som mellanlagrar data som tar plats? Jag vet faktiskt inte…

    Nån får plugga in sin S23U i en dator och rota runt i shellet.
     
  7. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    OK jag hade visst 20gb appar installerat.
     
  8. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Upptäckte en sak med min S23U, i inställningsappen under skärminställningarna saknas inställningen för "extra ljusstyrka", vet att jag såg den inställningen när jag pillade på demoexemplaret på Elgiganten. Hur ser det ut för er andra?
     
  9. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hittar inte ens inställningen för VoLTE. Den finns inte under "Mobilnätverk". Har de tagit bort inställningen i S23U?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du måste inaktivera automatisk ljusstyrka för att det ska komma upp.
     
    christianX0, Kristy och night77 gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hittar varken "VoLTE" ikonen på statusraden där uppe o inte heller inställningen till VoLTE, vet inte om det gäller alla? eller bara vissa? Har Fello som operatör ?

    Dock om man ringer så går samtalet via 4G så VoLTE är aktiverad men syns inte.

    EDIT: har rapportera det till Samsung som en "fråga" var tog VoLTE ikonen i statusfältet vägen? och att jag inte hittar inställningarna för VoLTE längre i menyerna ..

    Ni får gärna också rapportera det som en "fråga".
     
    Last edited: 7 feb 2023
    Hubbaa82, jasifil och Kristy gillar detta.
  12. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Hittar inte inställningen heller, har Telenor
     
    night77 gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Verkar som Samsung i samråd med operatörerna har valt att plocka bort inställningen för att man överger 2G och 3G tror jag. Vill man stänga av VoLTE så ska man gå ner till 3G i nät väljaren för att samtalet ska gå via 3G nätet istället för 4G.
     
    jasifil och Kristy gillar detta.
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    En sak till ser jag, att det inte finns (NEE) Nordic countries mjukvara längre åtminstone på SamMobile! Det finns bara två europeiska mjukvaror..

    EUX: Download Samsung Galaxy S23 Ultra SM-S918B EUX Europe firmware
    EUY: Download Samsung Galaxy S23 Ultra SM-S918B EUY Europe firmware

    Vad jag kan se i min mobil så är det EUX mjukvara jag har.

    Det kan innebära snabbare uppdateringar då man inte behöver anpassa varje mjukvara för varje region/land. Kan hända att nån specifik operatörskod har gömts i bakgrunden och vi ser inte det men telefonen väljer efter det SIM kort man använder.
     
    jasifil och Kristy gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För de som kör med e-SIM och får ett meddelande från SIM managern om att klicka på "uppdatera" o sen OK ..

    Finns det möjlighet att göra mig o er en tjänst? rapportera gärna det här som en bugg till Samsung, har redan själv gjort det.

    Om ni inte har Members appen, ladda ner appen, den är bra för erbjudanden men också för direkt support från Samsung, det går att rapportera buggar, fel eller läsa manualer o dylikt.

    Innan ni rapporterar felet, starta om mobilen o när meddelandet dyker upp, ta screenshot och sen starta Members Appen för att skicka felrapporteringen till Samsung (på Svenska) för att de ska kunna titta på det o möjligtvis lösa det.
     
    Benne_Gesserit, Hubbaa82, jasifil och 1 annan gillar detta.
  16. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    NEE försvann redan med S22 serien, så vi som inte importerade en S22 vet redan att det är EUX som gäller nu ;)
     
    Hatsune Miku, night77 och jasifil gillar detta.
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Tur att Lawnchair launcher finns...:D

    HomeUP gör tyvärr bara OneUIs launcher marginellt bättre.

    Screenshot_20230208_081732_Lawnchair.jpg
     
  18. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Hur är det med tredjepartslaunchers nu för tiden? Var det inte något krångel med att de inte fick använda androids animationer som syns när man öppnar eller stänger en app?
     
  19. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Håller med. I mitt fall hade det, utöver de möjligheter som finns i HomeUP, räckt om de bara tillät att man själv kunde ange storlek på ikonerna samt ange valfri färg på mappbakgrunden på hemskärmen. Någon allt för ljus grå färg är enda alternativet såvitt jag kan se. Popup-varianten är bättre men där måste man ju skrolla om man har många appar i mappen. Kör nog Nova ett tag till. :)
     
    Ascended gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det är en liten fördröjning när man går till "recent apps" med gesterna. Lite störande men kan nog leva med det. Tydligen beror det på Google och inte Samsung.

    Stör mig också på att 2 rader med "prioritet appar" visas när man övergår till horisontell appskärm, samt att man inte kan dra ner appskärmen för att gå tillbaka till hemskärmen...Även att ens position i appskärmen sparas ifall man går ut och in istället för att återställas som för alla andra androidmobiler i världshistorien.
     
    LFCFredda gillar detta.