Övrigt: Google Pixel 6a - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av night77, 24 nov 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ni som kör med dubbla SIM, kan man stänga det fysiska SIM-kortet utan att behöva ta ut sim -kortet ur telefonen?
     
  2. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Nu har jag inte dubbla SIM i min för tillfället, men det borde väl bara vara att gå till Inställningar -> Nätverk och internet -> "SIM-kortet du vill inaktivera" och sedan slå av "Använd SIM-kort".
     
  3. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Svar: ja
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet det, men när jag testade en Pixel 4a så gick det inte, då stod det bara "ta ut SIM-kortet om du inte vill använda det" typ
    Ah, va bra då har dom ändrat tillbaka
     
  5. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Ok, kollade själv på min gamla 4a, och det stämmer som du säger att där står att man måste ta ut kortet för att inaktivera det. Men det har de alltså ändrat i 6a, så att man kan inaktivera i inställningsmenyn istället.
     
  6. Bastion

    Bastion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    16
    Har två funderingar efter att ha haft Pixeln ett tag nu:

    - Mobilen har ju tyvärr inga inbyggda gester utöver snabbtryck (dubbeldutt på baksidan). Finns det nåt program som gör att man kan antingen gestikulera med skärmen avstängd eller tex trycka på ett visst sätt på volymknapparna för att hoppa i låtar/poddar?

    - Skaffade en USB-C till 3,5 mm:s-uttag som funkar bra med ljudnivå osv. Det som jag inte får att funka är att hoppa till nästa spår. I vanliga fall kan man dubbeltrycka snabbt på mittknappen på kabeln till hörlurarna. Jag kan höja och sänka volymen samt pausa ljud utan problem. Nån som vet om det ska funka och vad man kan göra?
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Pixel 6a är en otroligt bra telefon till Black Friday priset 2990:- (Även till normalpriset i dagsläget).
    Inga problem alls, och inget att klaga på förutom jag tycker batteriförbrukningen är något hög i StandBy läget. Har kört i extremt batterisparläget en stund, men fortfarande går det åt ca. 15% på ett dygn även när luren är helt oanvänd. 5G avstängd, ingen Bluetooth eller Location aktiverad. WiFi aktiverad.
    Jag har "Appofobi", så jag har bara installerat helt nödvändiga apps, typ Mobilt BankID, Freja, Kivra, Nova, EngångsKod från norsk bank, etc. Inga spel eller annat roligt.
    Två appar jag undrar på om dom kan vara "högförbrukare" även i viloläget, Lidl och Willys?

    En sak är det bästa jag någonsin haft, oleophobic beläggningen. Jag använder aldrig skärmskydd, och på Pixel 6a behöver jag bara stryka försiktig över med en torr microfiber duk en sällan gång ibland. Den här ska jag vara försiktig med rengörningen på så jag inte gnuggar bort beläggningen.
    Bakterierna får springa omkring som dom själv har lust till...
    Bara för att nämna en annan sak också, ett fysiskt- och ett eSIM funkar hur bra som hälst.
     
    Last edited: 19 feb 2023
    mortuus gillar detta.
  8. mcregor

    mcregor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tyvärr så ble
    Hej, tyvärr inte och inte heller Februari-uppdateringen. Min första fix verkade först fungera med det var kortvarigt, tyvärr. Det ser ut som att inkommande samtal fungerar medan för utgående så kopplar telefonen över till sig själv och skippar bilens BT-koppling. Kan dock via telefonen byta tillbaka till bilens BT-koppling under pågående samtal med det är ju tyvärr ingen bra lösning.
     
  9. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem med min 7 Pro,
     
  10. gamlao

    gamlao Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Pixel 6a är verkligen mycket telefon för pengarna och jag vill vara nöjd! Men:

    Jag har problem med främst min kamera som gör att jag måste reklamera min telefon. Problemen är dock så sporadiska att det kommer bli svårt att felsöka och därför undrar jag nyfiket om någon av er andra haft liknande problembild?

    Kameraappen kraschar ofta och telefonen startas om. Främst när jag är utomhus. Har testat med andra kameraappar, rensat cache etc och fabriksåterställning men problemet kvarstår. När telefonen startas om har de senast tagna fotona försvunnit.

    Fingeravtrycksläsaren är seg och misslyckas ofta känna igen min tumme. Det känns generellt som att telefonen blir seg och inresponsiv i vissa moment som kräver processorkraft.

    Jag lyckas inte hitta något 100procentigt sätt att reproducera felen så jag är orolig för att felen inte kommer uppstå när jag lämnar in den för reklamation. Jag kan dock se när jag söker på problemet på engelska forum att fler har liknande problem och endast att byta ut enheten verkar lösa allt.

    Någon av er som har erfarenhet eller tips?
     
    mortuus gillar detta.
  11. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Solklart fall att man ska reklamera sånt, inte normalt, hoppas det går bra. hänvisa till online så dom fattar.
     
    gamlao gillar detta.
  12. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Den här kanske kan funka, inte testat den själv dock.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=app.maslanka.volumee&hl=en_US&gl=US

    Angående byta låt på lurarna så är det lite olika implementation beroende på om det är en iPhone eller Android. Vet att dom sålde olika varianter av trådade lurar, förr i alla fall. Om det kan vara något sådant som ställer till det?
    T ex här:
    Bose® QuietComfort® 25-hörlurar med inbyggd mikrofon/fjärrkontroll i kabeln – Apple-enheter
    Bose® QuietComfort® 25-hörlurar med mikrofon/fjärrkontroll på kabeln – Samsung- och Android™-enheter
     
    Bastion gillar detta.
  13. Bastion

    Bastion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    16
    Tack, den appen funkade bra! Tyvärr behöver aktivt skärmlås vara igång (verkar vara krav med Android 13). Kändes även lite konstigt att behöva ge appen tillgång till så mycket i.o.m. tillgänglighetsbehörighet -- förhoppningsvis är jag bara lite nojig och ingen personlig data samlas in (vilket de också hävdar). För att definiera egna kommandon var man tvungen att skaffa Pro-versionen. Det hade inte varit nån stor grej om det bara inte hade kostat 8 kr/mån. :D

    Det där med särskild iPhone- och Android-version för lurarna kan säkert stämma! I min förra Android-mobil funkade lurarna direkt (utan adapter), men kanske även adaptern i sig är känslig för vilken OS man har på mobilen?
     
    maRRtin gillar detta.
  14. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr dålig koll på USB-C adaptrar och diverse funktioner, men det känns ju troligt att det är det som inte funkar.
     
    Bastion gillar detta.
  15. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Frugan har noterat att hon inte kan läsa av bussbiljetten från bussappen till avläsaren. Är det något ni andra märkt av också? Hon har ett displayskydd på. Påverkar det?
     
    poowntus gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det Skånetrafiken hon åker med? @keyser@keyser har också problem med mobilbiljetten där
     
  17. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 110
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Helt hopplöst när det kommer till Skånetrafikens läsare. Har inget skärmskydd på min.

    Edit: Jag hade marginellt bättre tur om jag vände liten 180 grader mot hur jag var van att hålla den, kan vara värt att testa kanske.
     
    Last edited: 7 mar 2023
  18. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Intressant detta. Man undrar ju vad det kan bero på. Här är det dock östgötatrafiken som strular. Men det ska testas. Tack för tipset.
     
  19. Bastion

    Bastion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    16
    Är det en QR-kod som ska läsas av? Fick en sån e-postad för ett paketärende och oavsett ljusstyrka i mobilen så gick det inte att skanna. Problemet för mig var att bakgrunden var svart/mörk. Så fort som jag bytte till ljus bakgrund så funkade det! :)
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är en qr-kod