Problem: Hjälp med datorskärmen

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av silverfang, 8 feb 2023.

  1. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Grabbens datorskärm har börjat krångla från ingenstans. Första gången detta hände så räckte det med att dra ut kontakten till skärmen och så började funka. Men inte denna gång. Vad är felet?pixlarna liksom flyttar på sig när man rör musen och till sist blir hela skärmen så där. Testat att byta hdmi kabel samt annat skärm men samma problem.
     

    Bifogade filer:

  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Eftersom du testat annan skärm ligger problemet i datorn.
    Gissningsvis grafikkortet.
    Prova att ta ut grafikkortet och koppla in skärmen i HDMI,porten på moderkortet.

    Detta kommer ju då att fungera om du har en processor med inbyggd grafik.

    Vad har ni för specs på datorn?
     
    chraist, fryguy och bernard gillar detta.
  3. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Som @Rospigg@Rospigg är inne på ser detta ut som artefakter (du kan söka på "artifacts gpu" för att få upp bilder/videos så att du kan jämföra). Troligen är det grafikkortet som har gett upp, men även trasig ram eller fel på nätaggregatet kan ge sådana problem. Har du någon ide om temperaturen på grafikkortet? Du kan ladda hem ex. hwmonitor (bra gratisprogram) och ta en titt. Har du klockat cpu/gpu?
     
    chraist och Rospigg gillar detta.
  4. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tack för era tips @Rospigg@Rospigg @Kent@Kent är inte så kunnig på datorer. Men ni båda är inne på grafikkort så det är troligtvis det. Har googlat lite på grafikkort och det finns hur många som helst. Har förstått att spelar man tunga spel krävs det en bra grafikkort ovs. Ska alla grafikkort passa datorn? Burken är ca 3-4 år
     
    Rospigg gillar detta.
  5. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Beror lite på vilken dator du har, ex. kan märkesdatorer ha begränsningar när det gäller kylförmåga, hur långa grafikkort som får plats och inte minst nätaggregatet som oftast är ganska klent. Skriv gärna vilka komponenter du har, chassi osv. Ta gärna en bild ifall du inte hittar namnet på chassit. Du kan ladda hem {url=https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html]CPU-Z[/url] och se vad du har för ram, CPU, GPU, moderkort osv. i datorn.

    Har du någonsin rengjort datorn för damm? Dammsuga inte, använd ex. tryckluft på burk.

    Generellt sett vill man ha ett så kraftfullt grafikkort som ekonomin tillåter, men man får även se till att resten av datorn klarar av att "mata" grafikkortet. Har en man en alldeles för slö CPU kommer den att begränsa grafikkortet.
     
    Rospigg gillar detta.
  6. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ingen aning vilka komponenter datorn har. Men tar bild på den ikväll. Lufttryck spray är inhandlat nu. Aldrig öppnat och dammat av så hoppas att det är en sån simpelt sak. Återkommer
     
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Om det finns någon mer utgång än HDMI, tex. Display Port eller DVI, så kanske någon av dessa fungerar bättre. Kan ju vara värt att testa i alla fall.
     
  8. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Har testat men får inte ingång någon bild.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Du kan behöva ändra inställningen på skärmen! Sannolikt så skickar grafikkortet ut bilden på alla utgångar (om du inte i datorn valt att den ska skicka ut något annat på den andra utgången men det brukar man inte kunna ställa in om man inte har något anslutet på den andra utgången).
     
  10. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Har öppnat upp datorn och gjort rent med lufttryck på burk. Den var jätte dammig. Såg ina lösa kablar eller nåt sånt har satt ihop den och samma fel tyvärr. det är denna MSI Trident 3 7RB-209EU stationär dator gaming - Elgiganten

    vilken grafikkort skulle ni rekommendera den får gärna vara snarlik den som finns.
     
  11. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Bild
     

    Bifogade filer:

  12. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Borde bli bra med ett 1650 super givet att det finns plats. Svårt med en sån slimmad datormodell. Men ta ur gamla kortet och mät det så har du en referens på vad som passar.
     
    bernard gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det som inte framgår av specen på Elgigantens sida är vad moderkortet heter (det brukar stå en beteckning någonstans på kortet) och om det finns lediga kortplatser.

    När man tittar på bilden av datorns baksida verkar det som om det sitter ett grafikkort i datorn och om det stämmer så borde det gå att byta ut.

    Denna länk går till bilder på ett sådant grafikkort som står i specen, du kanske kan hitta den modellen som verkar sitta i datorn och i så fall borde grafiken gå att byta ut, här är en länk till den typen av grafikkort på Prisjakt men om du ändå byter kortet så kan det kanske vara värt att titta efter en bättre variant, var noga att undersök vilken anslutning som kortet har i datorn så att det passar och att det nya kortet inte är för stort för datorn.

    Eventuellt kan ett grafikkort kräva en egen anslutning från PSU (strömförsörjningen), kontrollera i så fall att det finns rätt sort anslutning att koppla till grafikkortet i datorn.
     
  14. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Så här ser den ut. Kan ni länka till någon grafikkort som borde passa med hyfsat performance:)
     

    Bifogade filer:

  15. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Kan du se om det finns någon PCIe kontakt/kabel från nätagget? Annars måste vara en GPU som inte kräver extern strömmatning.
     
  16. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Kan du även försöka läsa hur många watt nätagget är på?
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    På den sista bilden ser det ut som om det är ett grafikkort där du ska ansluta skärmen, jag antar att du anslutit skärmen till någon av de portarna, där sitter det kontakter för DVI, Display Port och HDMI (för det finns även HDMI-portar som verkar sitta direkt på moderkortet, rent logiskt borde du inte ansluta skärmen till någon av de kontakterna).

    Grafikkortet syns inte på någon annan av bilderna så jag antar att du måste öppna datorn på andra sidan för att komma åt det och kunna byta (eller om du bara tar bort det så borde du kunna använda grafiken som moderkortet har inbyggt, det blir inte lika snabbt och kräver mer av datorn jämfört med ett separat grafikkort men kan vara ett bra test).
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Står 230W hos Elgiganten. Men givetvis inte säkert att så är fallet.


    Eftersom det tidigare fungerat att bara ta ut skärmkabeln undrar jag på om det är glapp i kontakten mellan grafikkortet och datorn.

    1. Testa att ta ut grafikkortet och bara sätta det tillbaka direkt/kolla att den sitter ordentligt i sin kontakt med moderkortet. Det ser ut som det är en riser (typ förlängningssladd)

    2. Ta ur grafikkortet och testa den översta hdmi -kontakten och inte vr-link-kontakten
    58AA528B-4DE6-4CC6-85D7-BDB9D0EB7AC9~3.jpeg

    När du har tagit ut grafikkortet mät hur långt det är och dubbelkolla om den har några kontakter som det typ såhär ut Screenshot_20230211-090637.png

    Det ser inte ut som om det grafikkortet har någon extern strömsladd men var försiktig när du tar ut det och rapportera tillbaka om måtten och om sådana kontakter finns.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    MSI sin support sida för Trident 3 har 4 rekommendationer för grafikkort.

    3 st 1060 och sedan ett 1070. Alla 4 kort dem rekommenderar är MSI Aero ITX.

    MSI GTX 1070 AERO ITX 8G OC är den bästa av de fyra. Hittar den inte på prisjakt.

    Alla fyra rekommendationerna från MSI är med grafikkort med GDDR5. Men storleksmässigt borde det fungera med tex:
    MSI GeForce GTX 1650 D6 Aero ITX OC HDMI DP 4GB (Grafikkort) rekommenderat nätagg på den är dock 300W. Så möjligt den inte kommer fungera optimalt

    MSI Radeon RX 6400 Aero ITX HDMI DP 4GB (Grafikkort) rek nätagg 350W.

    Men egentligen kan du ju köpa båda och köra något stresstest och sedan lämna dem tillbaka mha ångerrätten/distansavtalslagen.
     
    Last edited: 11 feb 2023
    bernard och Heleg gillar detta.
  20. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tog med mig hela burken till webhallen och enligt säljaren där så fanns det ingen grafikkort som passar då denna model är en kompakt och dagens grafikkort är för stora.