Diskussion: Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 2 jun 2020.

  1. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Hade du bläddrat cirka 3 sidor tillbaka så hade du haft svaret framför dig. :-)

    OnT: Är nöjd med skattekontot hittills, fick månadskapitaliseringen i måndags och BG-överföringen tog en arbetsdag under förra veckan. Inväntar nästa räntebesked från RB och ser om det dyker upp alternativ som är attraktivare.
     
  2. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Den 1 februari höjdes intäktsräntan på skattekontot från 1,125 procent till 1,6875 procent. Intäktsräntan är skattefri.
     
  3. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Moank höjer till 2,5% (+0,10)
     
    svenix gillar detta.
  4. fREAST

    fREAST Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Brocc verkar ha höjt till 2,45% (från 2,4%), inte fått något meddelande om det dock utan såg det nu när jag kollade på hemsidan.
     
  5. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Nordiska höjer idag till 2,45 %
     
  6. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Riksbanken höjde med 0,5 % idag och flaggade för en till höjning med 0,25 % i vår. Samtidigt ökar man takten man säljer statsobligationer vilket allt annat lika ger en push uppåt på långa räntor.

    Vi borde alltså kunna se sparkonton med både högre rörlig ränta och bunden ränta.
     
    Sale gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Serafim Finans höjer den rörliga sparräntan till 2,48%.
     
    ganmo, Aniquibobo, fraxion och 2 andra gillar detta.
  8. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Moank har höjt till 2,6 % och toppar nu sparkonton med rörlig ränta
     
    ganmo gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nån som har koll vad det finns för sparkonton inom EU där man får hygglig sparränta på EUR?
     
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Tack, det är ju helt avgörande för att få ränta-på-ränta effekten. Tänker byta från Komplett till 3-månaders på SevenDay om inte händer något avgörande de närmsta dagarna.
     
    Sale gillar detta.
  11. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    De anges som årseffektiv ränta så det spelar ingen roll vad gäller ränta-på-ränta-effekten.
     
    Metalstorm gillar detta.
  12. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Vad menar du med det, får du en hundring i ränta utbetald varje månad så får du ränta även på dessa 100kr ränta du fick ut och så varje månad, då blir räntan i slutändan högre fast det handlar inte om några större belopp?

    Komplett får du räntan utbetald varje månad utan avdragen skatt och du kan få ränta på dessa pengar också fram till deklarationen året därpå så man får några kronor där också genom att skatten inte dras av automatiskt som på svenska bankers konton som betalar ut räntan efter avdragen 30% skatt...
     
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Ja skulle du ha ett konto med 100 kr utbetalt i ränta varje månad istället för ett konto med utbetalt med 1200 kr vid årsskiftet så är det givetvis bättre, men då har du en högre årseffektiv ränta på det kontot som ger månadsvis ränta på 100 kr.

    Effektiv årsränta (årseffektiv ränta) är omräknad som om räntan skulle betalas ut årligen, detta för att kunna jämföra konton med olika kapitaliseringar. Så exempelvis Komplett Bank ger 2,35 % årseffektiv ränta med ränteutbetalningar varje månad. Det gör att de har en ränta på ((2,35%+1)^(1/12)-1)*12= 2,33 % som betalas ut varje månad. Det ger lika mycket ränta (inräknad ränta-på-ränta-effekt) som ett konto som ger 2,35 % med utbetalning en gång per år.

    Däremot om skatt skulle debiteras vid varje månadsskifte så skulle det vara mycket sämre med månadsutbetalning då du inte får ränta-på-ränta-effekten på all utbetald ränta utan enbart 70% (30% går bort i skatt).

    Ja det är ju bra att de inte drar skatt och att du inte behöver betala skatten förrän i maj året efter. Men det är fortsatt bättre med ett konto som ger tex 2,36 % årseffektiv ränta som betalar ut räntan årsvis än 2,35 % årseffektiv ränta som komplett ger med månadsvis utbetalning.
     
    Last edited: 12 feb 2023
    Metalstorm och Sale gillar detta.
  14. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Riksbankens nya styrränta på 3 % (+0,5%) gäller från och med 15 februari, dvs på onsdag, så jag skulle iaf avvaktat hela kommande veckan på eventuella räntejusteringar bland sparkontoaktörerna.
     
    Last edited: 12 feb 2023
    Vispen74 och Sale gillar detta.
  15. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det hade jag gjort också, väntat i ca 2 veckor för många kommer att höja räntan efter att andra börjar höja och knappast samtidigt...
     
    Vispen74 gillar detta.
  16. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Har du varit kund hos Komplett bank och har eller har haft sparkonto någon gång?

    Jag kan berätta för dig att både tidigare och dagens beräkningar visar att de betalar 2,35% ränta varje månad och inte 2,33% som du skriver om, dvs årsränta 2,35% delat med 12 månader så får man rätt antal kronor som man hade fått en gång per år 2,35%...

    Vad vet jag, de kanske gör något fel, räknar fel för visa kunder som när de erbjöd bara visa kunder via mail högre ränta men så är det i mitt fall jag får ränta på ränta på 2,35%, det behöver inte vara många kronor men sist jag skulle handla i en mataffär så ville de inte ens bjuda på en krona som jag inte hade i mynt (det blev en krona att betala efter inlämnade pant) utan de i kassan hade ett helvete att lyckas att dra en krona från mitt kort, inte ens en krona bjuder man på min vän.
     
  17. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nehä, aldrig kan man få vara glad :money:

    Screenshot_20230212_163017_Chrome.jpg
     
    Sale gillar detta.
  18. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Jag har haft kreditkort hos dem tidigare och sparkontot öppnade jag 2020-04-15.

    Det är lite svårare att kontrollräkna räntan hos KomplettBank då de är en av få aktörer som inte dagligen redovisar upplupen ränta (enbart Sevenday av de 10+ sparkontona jag har gör på samma sätt). Så det går inte att dagligen att stämma av den upplupna räntan utan du får titta vid månadsskiftet hur mycket de betalt ut och givet att du inte satt in/tagit ut pengar så går det lätt att räkna ut räntesatsen.

    Vid inledningen av 2023 hade jag 198 440,19 kr insatt på mitt konto, jag gjorde inga uttag eller insättningar på kontot förrän sista januari då allt togs ut. Räntan som betalades för januari var 379,23 kr (dvs från 1 januari till 30 januari).

    Baserat på räntedagsbasen Act/365F motsvarar det en räntesats på 2,32511619747996 % ( 379,23/30*365/198440,19), eller avrundat till 2,33 % som jag skrev i tidigare inlägget.
    Provar jag räkna med andra räntedagsbaser blir räntesatsen ännu lägre.
     
    Last edited: 12 feb 2023
    Metalstorm, Sale och nyx gillar detta.
  19. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    OK, jag räknade så här:
    Räntan jag fick i kronor 1 februari delad med Innehavet på kontot i början av januari månaden och sedan delade summan jag fick med 12 månader och det gav samma ränta som Innehavet på mitt konto * 0,0235 som jag sedan delade med 12 månader.
     
  20. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Har du haft samma summa på kontot hela tiden i januari så kan du räkna ut räntesatsen med denna formel: X/31*365/Y
    Där X är räntan i kronor du fick och Y är summan på kontot under månaden (ex räntan som betalades ut i slutet av januari).

    När du räknar så som du gör så tar du inte hänsyn till att januari har 31 dagar och du överskattar då räntesatsen
     
    Zawaq och Sale gillar detta.