Fråga: Varför skippar Samsung, Google och Apple supersnabb laddning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 8 feb 2023.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stämmer det gamla antagandet att snabbladdning sliter mer på batteriet? Vad kan annars förklara vara varför Samsung, Google och Apple ligger flera år "efter" BBK och Xiaomi? Xiaomi skickar idag med 120w laddare till och med på vissa midrangelurar. 65w är ett minimum hos kinesiska företag.
     
    mul och bernard gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 839
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror det beror på att Apple, Samsung och Google inte känner sig särskilt pressade. Såldes Xiaomi i USA via Amerikanska telefonoperatörer så hade de känt av konkurrensen på ett annat sätt.
    Av BBK gruppen så är det bara OnePlus som säljes i USA också.
     
    flipp gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 839
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Blir intressant vilken laddhastighet den kommande Sonyn, Asus flaggskeppet eller Nothing Phone (2) kommer att få. Qualcomm har ju sin egen standardlösning. Så de behöver inte utveckla någon eget:
    Quick Charge 5 | Fast Charging Technology | Qualcomm

    Inga Kina märken så undrar om de snålar också?
     
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag personligen har aldrig känt något behov av supersnabb laddning. Batteriet räcker ju så länge på dagens mobiler att det bara behövs en laddning per dygn och då är det ju sällan så bråttom.

    Kanske sliter det mer på batteriet och därför anser de största märkena att de inte är värt det nackdelarna med tanke på den långa batteritiden?
     
    Jörgen Ö, niclasc, Kristy och 2 andra gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tillverkningskostnaden kan givetvis vara en förklaring.

    En annan förklaring kan ju vara att forskning/experiment/analys (av Svenssons laddningsrutiner) visar att snabbladdning inte behövs/inte skulle sälja.

    En sista förklaring skulle vara eventuell negativ påverkan på batterikapaciteten.
     
    Jörgen Ö och flipp gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 839
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Beror på, har läst lite om att trådlös laddning sliter mer på batteriet. Om du har ett fodral på blir mobilen varm etc..Så om jag fick välja skulle jag ta bort den funktionen om jag istället fick exempelvis 67 w trådad laddning i gengäld.
     
    Last edited: 9 feb 2023
    Kristy gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Snabb laddning förkortar batteriets livslängd och kapacitet, kanske inte så mycket att det spelar någon roll för de som byter telefon varje år men på några års sikt så gör det en stor skillnad.

    Jag har stängt av snabbladdningen på min mobil, för mig räcker långsam laddning mer än 99% av tiden, har även begränsat så att den laddar till max 85%
     
    HakanC, Jörgen Ö, Kristy och 2 andra gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 839
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Planerar man sin laddning är nog långsamt bäst för batteriet. Men de få procenten man kanske behöver riktig snabbladdning för att "toppa upp" mobilen så är det bra om möjligheten finns.

    Vet inte om det är en kostnadsfråga men även mellanklass Motorola har runt 67 Watts laddning. Så nog borde flaggskeppen från de stora märkena ha det som ett minimum.

    De skickar ju inte med laddadaptern längre heller.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  9. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Intressant fråga!

    Vad jag har läst vid olika tillfällen ska inte snabbladdning vara särskilt negativt för batteriet så länge laddningsstyrningen är bra. Det är nog värre att regelbundet låta batterinivån sjunka nära noll, eller att låta batteriet bli varmt i lägre perioder, tex om man spelar krävande spel.

    Batteriet blir förstås varmare vid laddning med hög effekt än vid lägre effekt, men eftersom det går snabbt blir det ju samtidigt kortvarigt.

    Jag har själv snabbladdning med 67W (Xiaomi) men laddar oftast långsamt under natten, men med det sagt är det guld värt att kunna ladda riktigt fort de gånger man behöver det.

    Så jag tycker det är konstigt att inte Samsung och Google med flera inte satsar på det.
     
    Last edited: 9 feb 2023
    flipp gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig kan telefonerna skippa snabbladdning. Under alla de typ 7 åren jag haft tillgång till snabbladdning har jag nog använt det 3 gånger som max. Bättre istället med batterier som räcker hela dagen utan problem
     
    Jörgen Ö, niclasc, Kristy och 2 andra gillar detta.
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Har inte heller behov av snabbladdning men ser gärna att alternativet finns att välja.

    Vad räknas egentligen som snabbladdning förresten? Och kan man lita på det som står angivet på laddaren?

    Såg en video för något år sedan där olika laddare plockades isär och Apples design sades vara mycket genomtänkt och påkostad. En del tillverkares laddare var på gränsen till farliga.
     
    flipp gillar detta.
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Hur bråttom behöver man ha? Tycker det känns som något man kan ha och lika gärna inte ha.
     
    Jörgen Ö, Kristy, Zooklubba och 1 annan gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Ett väldigt enkelt sätt att kolla om en laddare är farlig är om den blir varm vid användning, då ska man undvika att använda den laddaren (och det måste ha gott om luft omkring och inga lättantändliga material i närheten sig om man ändå väljer att använda den).

    De enda laddare som jag råkat ut för (de senaste 10 åren) som blivit varma är just Apples originalladdare, jag har inte haft tillgång till så många i och med att jag aldrig köpt en iPhone eller iPad.

    Min syster som skulle avyttra två äldre iPad försökte ladda dem med Apples originalladdare men det fungerade inte alls, endast laddaren blev varm, jag gav henne rådet att ladda dem med Samsung originalladdare istället och det fungerade utmärkt och laddaren blev inte heller varm så jag tvivlar starkt på att Apples laddare är så väl konstruerad. Amerikaner är duktiga på 110-120 voltssystem (60 Hz) men de begriper sig inte på 220-240 volt (50 Hz)!
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  14. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det är såklart individuellt.
    Jag har varit med om stressade situationer då jag bara haft typ en kvart på mig att ladda innan jag ska iväg. Då har det varit riktigt nice att kunna fylla på ordentligt tack vare snabbladdningen.
     
    katho gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns nog ingen strikt definition av snabbladdning. Jag skulle nog säga att 65w och uppåt betraktas som snabbt idag och det betyder i regel att man kan fullladda en telefon från 0-100 med ett normaltstort batteri på ca 30-45 minuter. Bäst är nog att kolla på uppladdningsstider i olika recensioner. Vissa kinalurar kan laddas 0-100 på 20 minuter ( i regel med 120w-laddare).

    När Xiaomi 11T Pro släpptes noterade många användare att telefonen inte räckte lika länge på ett fulladdat batteri om man laddat upp den med 120w-laddaren. Vet inte hur utbrett detta är, om det var ett sätt för Xiaomi att fuska eller en bugg eller liknande (eller om folk misstog sig). Hur som helst visar det på att batteritiden egentligen är viktigare än snabbladdning. En telefon med riktigt bra batteritid behöver ju inte laddas upp lika mycket för att ge samma batteritid som en telefon med dålig batteritid. Ta t.ex. iPhone 13 Pro Max som anses ha fantastisk batteritid. Den kanske räcker lika länge på 50% som Xiaomi 11T Pro på 100%. Vidare kommer en telefon med bra batteritid inte behöva laddas lika ofta vilket såklart leder till att batteriet får en mycket bättre livslängd.
     
    Heleg, Kristy, psp123 och 1 annan gillar detta.
  16. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag håller personligen med om att bra batteritid är att föredra framför snabbladdning om jag måste välja, men jag föredrar ännu mer att ha båda; bra batteritid och möjlighet till snabbladdning. Det ena utesluter ju inte det andra.

    Men förmodligen är snabbladdning inte högt upp på listan med vad folk efterfrågar, eftersom det lyser med sin frånvaro hos de nämnda stora tillverkarna?
     
  17. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Kan det inte vara så att den avleder värmen från känsliga delar väldigt effektivt? Givetvis ska den inte bli så varm att det finns risk för brand eller att man bränner sig.
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Sätter mig aldrig i såna situationer. ;)
     
    Kristy och Holabanarne gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag antar att risken för problem kanske stiger ju högre effekt som används, och efter Note-eländet vill de kanske inte riskera samma sak igen.

    Men ja, det är ju samtidigt inte som så att de kinesiska telefonerna exploderar i eldbollar direkt. Inte sett några rapporter i forumet om att Xiaomi tex skulle ha problem med batterierna, trots att de länge erbjudit snabbladdning med långt högre effekt än Samsung eller Apple.
     
    Jörgen Ö, Kristy och eastbound gillar detta.
  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Personligen precis gått över till Pixel 7 pro. Var precis iväg på en resa till London, tycker personligen det är en katastrof att gå tillbaka till långsam laddning efter att man haft en Oneplus 8 pro... Klart man får mycket med pixel 7 pro, men laddningen och batteritiden har varit en ren och skär besvikelse.

    Laddningstid är riktigt gött att ha när man reser, bara ladda 30 min och ha 60+% från 0 är ganska skönt. Tror inte ett dugg på att batteriet blir sämre, måste vara en kostnadsfråga och utvecklingskostnaden lägger man på annat då man försöker hålla batterierna i en hel dag. Sen är detta beroende fabrikat, min oneplus blev inte varm vid snabbladdning. Tidigare haft samsung som blev varm som fan vid laddning.

    (Btw kul tråd ! :) )