Diskussion: Kameratråden iPhone 14 - visa dina bilder!

Diskussion i 'iPhone 14-serien (2022)' startad av Swedroid, 16 sept 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Mest på telefonen.
     
    Jonthan gillar detta.
  2. sneakysteve

    sneakysteve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    171
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testade fota lite idag i RAW, riktigt trevlig kamera! Redigerat och beskurit i Lightroom för mobilen.

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, f/1.7, ISO 100, 15.47MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 24mm, 0.02s, f/1.7, ISO 125, 41.64MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 3x, 77mm, 0.01s, f/2.97, ISO 100, 9.37MP)
     
    namkrad, poipen, galaxy81 och 6 andra gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Fascinerande hur fina HDR man kan göra med ProRAW. Fullt synlig stjärnhimmel men inga överexponerade områden nånstans. Bilden med kyrkan och statyn är ett synnerligen svårt motiv då strålkastarljuset på statyn är mycket kraftfullt. I princip inte sett nån mobilkamera som inte överexponerar nån del av bilden i detta scenario (om man vill att stjärnhimlen syns och vill köra snabb exponering habdhållet).


    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.17s, f/1.7, ISO 50, 11.16MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.13s, f/1.7, ISO 50, 10.76MP)

    [​IMG]
    Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.1s, f/1.7, ISO 50, 11.16MP)
     
    namkrad, livinl0ud, Kristy och 4 andra gillar detta.
  4. Aljonz

    Aljonz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har precis tagit steget från en S21U till en 14MP och är rejält imponerad av kvalitén på bilderna man tar.
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Kristy, sneakysteve, nza och 2 andra gillar detta.
  6. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Har problem med att exponering ska bli rätt, någon som kan ge tips?
    Exempelvis om tar jag ett foto så är antingen himlen rätt exponerat men då blir allt annat blir mörkt. Tvärtom blir himlen helt vit och får någon konstig effekt om träden i detta fall är rätt. Bifogar en skärminspelning som gif (gick inte att ladda upp video) där jag visar hur det blir när jag klickar på ett område för att exponera.

    gif.gif
     
  7. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Vad händer om du använder stock appen ?
    Känns som någon inställning som är fel. Känns extrem känslig.
     
  8. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Detta var stock appen. Alla inställningar i kameran är dessutom som vanligt, har alltså inte ändrat på något. o_O
     
  9. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    ok, vad är det för läge du kör med? aldrig sätt den layouten.
     
  10. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Vet inte riktigt vad du menar med läge men tror det kanske såg konstigt ut på gif:en pga att jag zoomat in uppe i vänstra hörnan.
    unnamed.jpg
     
    poipen gillar detta.
  11. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Testade att göra som du och det blir samma. Svårt för kameror att klara av när det är e starkt ljus och en mörk plats. Man får då ta det lite lugnare och hitta en plats man kan trycka på så det blir ok. Sen får man fixa resten manuellt efter man tagit fotot.
     
  12. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Okej, tack för svaret :)

    Läste något liknande på reddit där någon menade att det hade med HDR att göra. Att när det är mörkt "i botten" och man exponerar det området (i mitt fall på träden) så blir resten av bilden överexponerad och speciellt om det är en himmel ovanför då den oftast är så ljus vanligtvis.

    Glad att det inte är något fel på telefonen i alla fall :cool:
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Ett tips är att dra på reglaget för exponering (solen till höger om AF/AE-kvadraten).

    Dvs först trycker du på det område i bilden där du vill att den ska fokusera och sen justerar du exponeringen.

    Eller bara skjut av en bild. Då balanserar den automatiskt exponeringen för att fånga det naturliga ljuset.

    Det är också givetvis en stor fördel att fotografera i RAW och göra justeringar av exponeringen i efterhand. Dock bör det sägas att om bilden är grovt överexponerad så går det inte att rädda den i efterhand ens i ProRAW. Det är bättre att underexponera och ljusa upp skuggorna i efterhand vid behov.
     
    Sebbe111 och Kristy gillar detta.
  14. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Tack för svar :)
    Undrar dock om det är bättre att fota i ProRAW hela tiden även om man inte alltid tänkt redigera? Vet att det inte är ovanligt att vanliga foton på iphone kan få överskärpning osv och att därför många rekommenderar pro raw. Men kan det inte bli tvärt om med ProRAW dvs att det saknas skärpa + andra "effekter" helt och hållet? ProRAW tar väl bort all bildbehandling om jag inte har fel, så att man själv måste redigera in det.
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag personligen fotograferar ALLT i ProRAW och 48mp. Då har man ju möjligheten att redigera senare om man vill.

    Skillnaden mellan ProRAW och RAW (iPhone kan ju knäppa båda formaten) är att ProRAW har brusreducering, skärpa, HDR (stacking) och färgkorrigering. Du kan alltså använda bilderna utan redigering och de kommer se fantastiska ut med massa detaljer. Vill du kan du redigera och få ut ännu mer av dem, men det är verkligen inte ett måste.

    När man väl börjat med RAW är det svårt att använda något annat. ProRAW tar iPhone 14 Pro från "topp 5"-kamera till "topp 1".
     
    Sebbe111 och Kristy gillar detta.
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Finns bara pro raw i iPhone 14?
     
  17. namkrad

    namkrad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2014
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Finns från iPhone 12 Pro/Pro Max.
     
    Kristy gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej men 14 kom med den nya 48mp sensorn och det är det som gör skillnad mot tidigare modeller med ProRAW.
     
    Kristy och polar590 gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det är först på 14 Pro-serien som ProRAW verkligen kommer till sin rätt. Den nya sensorn är både mer högupplöst, har finare bokeh, mer ljuskänslighet och bättre färgåtergivning än tidigare iPhones och det är med ProRAW 48 det händer saker på riktigt.

    Det har gjort iPhone 14 Pro till en så överlägsen kameramobil att jag inte känner någon lust att använda nåt annat.

    Skulle inte tackat nej till mer zoom men det är samtidigt befriande att slippa periskopzoomen med alla problem den medför.
     
    Last edited: 16 feb 2023
    Sebbe111 och polar590 gillar detta.
  20. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Tackar för förklaringen, hjälper faktiskt mycket :D

    Vet ej om du har koll på det, men har sett olika ios shortcuts som konverterar raw foton till heic för att spara utrymme fast fortfarande blir 48mp foton. Förloras det för mycket kvalitet då eller är det något du rekommenderar att man kan göra?