Pulsmätning med Apple Watch Ultra

Diskussion i 'Apple Watch Series 8 & Watch Ultra' startad av art0101, 3 mar 2023.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Håller på att helt gå över till Apple Watch för min marathonträning. Funderar på att dumpa Garmin HRM Pro för pulsmätningen också eftersom jag numera helt går efter Power med Stryd. Får alltmer utslag av bandet på HRM Pro.

    Har precis fått Ultra och testkört två löpass med ett Titaniumarmband som sitter bra hårt åt på armen. På båda löpturerna ser jag att Apple Watch Ultra tappar pulsen under några tillfällen. Körde intervaller där min puls vanligen stiger till 167-170 men idag låg den stadigt på 148 vid vissa intervaller. Verkar helt ha tappat mätningen vid dessa tillfällen.

    Har ett annat pass där jag körde med HRM Pro och Apple Watch, och där var förstås pulskurvan helt perfekt utan missade mätpunkter.

    Hur vanligt är detta med Apple Watch Ultra? Har det med var jag sätter klockan? Kontaktytan för pulsmätningen är ju stor på Apple Watch Ultra och det borde inte röra sig så mycket under löpningen för att mätningen ska tappas flertal gånger.
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Finns nog ingen klocka som mäter bra på handleden när man springer, funkar för typ promenader. Pulsband på bröstet är det som håller vid seriös träning om man vill ha pålitliga data. Borde gå att koppla via Bluetooth till Apple Watch men någon annan får svara på om det funkar.
     
  3. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Det fungerar bra att koppla extern HRM till Apple Watch Ultra. Det har jag testat och verifierat.

    Ja, jag får nog testa fram mig mig olika armband och positioner. Apples Trail Loop och Milanese har jag också. Just intervaller är kanske inte optimalt för pulsmätning på armen eftersom jag då har ganska kraftiga armrörelser.
     
  4. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det enda jag kan tänka mig är att du behöver spänna åt klockan ganska kraftigt så att den håller en stadig kontakt med huden, minsta glapp så klarar den inte av att mäta pulsen på ett korrekt sätt. Ett alternativ vore t.ex. ett pulsband som du kopplar till klockan och sedan kan du stänga av pulsmätaren på klockan så sparar du batteri på klockan eftersom pulsbandet sköter pulsmätningen istället.
     
  5. poobear

    poobear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15
  6. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    När man mäter syre så ska armbandet inte sitta för hårt och inte för löst. Lär väl vara lika med puls. Så ett armband som är lite stretch i hade nog varit bra.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Med min Galaxy Gear-klocka som jag hade för flera år sedan, så tyckte jag att pulsmätningen hade svårt att jobba ibland, oavsett hur jag spände den. Det kändes snarare som att svett kunde orsaka det. Jag brukade torka bort svett, och justera positionen av klockan lite, och då fick den kontakt igen.

    Kan ditt problem vara orsakat av samma?
     
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Alltid haft svårt att få till mätning vid just intervaller, enda som varit tillförlitligt då har varit pulsband tbh längre pass har min Apple Watch varit riktigt exakt jämfört med mina garmin. Intervall klarar inte mina garmin heller utan pulsbandet iaf inte om jag ska kunna lita på datan