Sony Xperia 1 V - allmänna tråden

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Ascended, 11 feb 2023.

Taggar:
  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Sony Xperia 1 V details

    • Display: 6.5″, flat
    • Dimensions: approximately 161.0 x 69.3 x 8.5 mm
    • Rear camera: triple lens, expected to be 12 MP (main) + 48 MP (wide-angle) + 12 MP (telephoto)
    • Front camera: single lens, expected to be 12 MP
    • Battery: 5000 mAh (unconfirmed)
    • Chip: Snapdragon 8 Gen 2 (unconfirmed)
    • RAM: 16GB (unconfirmed)




    The phone keeps its headphone jack, shutter button, and indented power button with embedded fingerprint reader. There is also a volume rocker on the same side of the device, and a central USB-C port on the bottom of the phone, next to the SIM tray.


    Sony is likely to use the Snapdragon 8 Gen 2 chip that features in the new Samsung Galaxy S23, which has just been released. But the Xperia 1 V is rumoured to have 16GB of RAM – double the S23 – likely making this a quite high-performing handset.
    Sony Xperia 1 V Exclusive: Phone Details & 5K Renders
    Sony-Xperia-1-V-5K4-min.jpg Sony-Xperia-1-V-5K1-min.jpg


    Allt det goda från föregående generationer så som långsmalt format, 3,5mm uttag, LED etc ser ut att behållas om man ska tro dessa rykten! :)
     
    bernard gillar detta.
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 534
    Mottagna gillanden:
    2 801

    MINA ENHETER

    OLED får vi väl hoppas på va?:)
     
    Ascended gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 663
    Mottagna gillanden:
    44 644
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om bilderna stämmer känns det ju lite som att kameran inte har högsta prioritet, vilket förvisso är OK. Det behövs flaggskepp som får plats i fickan också...

    Blir intressant att se om Sony fortsätter med entumssensorn i en separat modellserie. Gillar Sonys UX och format.
     
    Ascended gillar detta.
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Är också ett stort fan av Sonys UX och format, men också shutter-knappen, 3,5 mm uttaget, LED-lampan, två framåtriktade högtalarna och SD-kortplatsen. :)

    En annan liten och kanske betydelselös detalj är deras smarta simkort/sd-korts lucka som du inte behöver ha ett verktyg för att öppna (att inte fler tillverkare använder det!).

    Ska bli spännande att följa Xperia 1/5 V detta år! Enligt mig så lider Sony av 2 problem, det ena är att det inte är lika lätt att ta bra point-n-shoot bilder som t ex Google/Samsung/Apple, här hoppas man på en förbättring.

    Det andra problem är såklart det alla pratar om gällande Sony, man får enbart 2 större uppdateringar...såklart urdåligt år 2023. Ingen 100% deal breaker för mig personligen då Android har under alla år blivit riktigt polerat jämfört med för en 4-5 år sedan.
     
    Last edited: 11 feb 2023
    pobin, Atilla och bernard gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Nu när jag sitter med både S23:an och min Xperia 5 IV så är det något som är väldigt trevligt med färgerna på 5 IV:s skärm. Kan inte riktigt sätta fingret på det då jag inte har någon vidare expertis i området. Färgerna känns liksom mer korrekta jämfört med S23:an oavsett vilket av dom 2 bildskärmsinställningarna man använder (intensivt/neutralt).

    Och som sagt, det Sony behöver göra (i mitt tycke) är:
    • Förbättra point and shoot egenskaperna, så att man kan mäta sig med de 3 större drakarna
    • Förbättra uppdateringspolicyn, minst 3 större uppdateringar och gärna snabbare säkerhetsutrustningar
    • Utöka marknadsföringen
    Dom två sistnämnda är i grund och botten väldigt enkla att fixa, borde ske på momangen kan man tycka. Kameramjukvaran är desto klurigare, speciellt om man inte har Samsungs/Apple/Googles enorma resurser.
     
    Last edited: 11 feb 2023
    Atilla och bernard gillar detta.
  6. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    hade de bara gått ifrån sitt långsmala format och gjort telefonen liite bredare hade det nog blivit en...
     
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Personligen är jag ett stort fan av det långsmala-formatet! Blir så mycket enklare att greppa, dessutom är många appar byggda efter ett vertikalt-flöde.

    Det ända negativa är väl när man konsumerar video-media, men på mobilen blir det mer korta klipp än längre filmer, så det stör mig inte så mycket.
     
    spigen gillar detta.
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 136
    Mottagna gillanden:
    4 832
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag att just det långsmala formatet är kanon och vore det inte för det så hade ja kunnat tagit någon annan telefon, har för tillfället 1 iv och är väldigt nöjd med formatet! Jag har rätt stora händer och ändå är det ganska svårt att använda telefoner med "vanlig" bredd med en hand men 1 iv funkar riktigt bra. Förstår inte hur någon med "normalstora" eller mindre händer klarar av vanliga telefoner. Antar att dom flesta numera använder båda händerna?

    Skärmen, ljudet byggkvaliten osv är riktigt bra tyvärr är point shoot värdelöst men annars en mycket bra kamera om man har tid att göra alla inställningar och objektet inte rör på sig.

    Tror inte jag uppgraderar till 1 v om det inte visar sig att kameran är betydligt snabbare.
     
    Janne303, Ascended och eastbound gillar detta.
  11. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    tycker det jobbiga är att komma åt ovandelen av skärmen vilket inte formatet hjälper, däremot är det irriterande smalt för att läsa text, spela spel, kolla videos, osv. Då tycker jag man lika gärna kan ta en telefon med samma bredd som xperia 1 men kortare, man tjänar liksom inget på den extra längden, iaf inte för något användsningsområde som jag har...
     
    Kristy gillar detta.
  12. Mac2thaPac

    Mac2thaPac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    8
    Sällan man behöver vara längst upp och peta på skärmen på Xperia 1/5. Går ju alltid dra ner statusbaren genom ett swipe neråt när man är på hemskärmen. Värre att nå andra sidan skärmen med tummen när man håller en bred mobil.
     
  13. Mac2thaPac

    Mac2thaPac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag sitter fortfarande på min Xperia 1 (2019) och väntar på en värdig ersättare då batteriet inte ger mig den skärmtiden jag vill ha längre och det här med uppdateringar då. Tyvärr så gick nuvarande generation (IV) bort pga pris och chipet som överhettas väldigt lätt. Osäker på om jag kan vänta in en V men hittar liksom ingen annan mobil som lockar. Det jag varit närmast att köpa är en Pixel 7.
     
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Kör på V! Jag ska lätt uppgradera, Xperia serien har egentligen allt jag vill ha.

    Det långsmala formatet har man också lärt sig att gilla. Blir svårt att byta till en mobil med ett vanligt format.

    Jag tycker dessutom redan nu att min Xperia 5 IV har väldigt bra batteritid, med det nya chipet från TSMC lär det bli ännu bättre.
     
    spigen och Janne303 gillar detta.
  15. Mac2thaPac

    Mac2thaPac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja jag vill ju gärna fortsätta på Xperia-spåret då jag lirat i den ligan sedan SE Xperia Neo. Men när man inser att man inte får särskilt många uppdateringar med IV-versionerna så vågar jag inte hoppas på att V-serien får bättre. Då känns det mer framtidssäkert med en Pixel. Men formatet med min Xperia 1 tog inte alls lång tid att vänja sig vid efter att ha kört Xperia XZ innan denna (Z1/Z3 compact innan dess). Hade dock Xperia 5 kommit samtidigt som Xperia 1 vid lanseringen så hade jag valt den. Just för att minska ner storleken lite mer. Så det kommer i så fall bli en Xperia 5 V om den släpps samtidigt som 1an och inte saknar för mycket från storebror.
     
  16. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Beror ju på hur man kollar videor. Men kollar man tex riktiga filmer så är de väl få telefoner som är bättre för det? Den har ju det här smala formatet just för film och skärmen är väl i absoluta toppklass för just det :)
     
    Ascended gillar detta.
  17. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Även om jag är inbiten Samsung användare saknar jag 3,5 mm uttaget, SD-kortplatsen men särskilt LED-lampan än idag! AOD eller tredjeparts app som ska efterlikna LED-lampan upplever jag inte det som tillräckligt tillfredsställande.

    Har sneglat i många år på Sonys flaggskepp men har fegat ur pga sämre point-n-shoot bilderna och enbart erbjuder 2 större uppdateringar istället för 3-4 år som konkurrenterna. Vill inte ha nån Kina mobil och att Samsung ska återinföra de sakerna de valt att plocka bort känns osannolikt, så jag hoppas fortfarande på Sony som framtida alternativ bara de fixar till sakerna många andra nämnt :)
     
    Mac2thaPac gillar detta.
  18. Kock3n

    Kock3n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har 1 iii.
    Och det är bästa telefonen jag haft. Batteriet är lika bra som när jag köpte den, skärmen är underbar. Skönt med 3.5 mm och sd kort plats.
    Tidigare lurar jag haft som mest varit Samsung och deras topp modeller har börjat strula efter 1 år, blir nog aldrig mera samsung utan fortsätter med Sony så länge dom leverar samma kvalitet som denna
     
    Ascended gillar detta.
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ohja, skärmarna på 1/5-modellerna är helt underbara, även jämfört med Samsungs nyare modeller. Färgerna känns så mycket mer korrekta på något sätt.
     
    Janne303 gillar detta.
  20. Mac2thaPac

    Mac2thaPac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    8
    Det stör inte dig alls att uppdateringarna snart är slut för den då? Hade man erbjudit lite fler, åtminstone säkerhetsuppdateringar så hade man ju kunnat locka tillbaka folk som börjar snegla på annat håll, typ jag. Problemet är att hitta något annat, bara Pixel 7 som jag överväger framför en Xperia 5 IV just nu. Men 5 IV är för dyr med tanke på att det bör komma en ny snart, uppdateringar bara ca 1år till och sämsta chipet med värmeproblem i den modellen.