Rekommendation pulsklocka

Diskussion i 'Wearables' startad av Jdog, 4 feb 2019.

  1. Jdog

    Jdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Det finns en uppsjö utav klockor. Finns det någon som har en rekommendation för mig utifrån mina behov?

    Jag är på jakt efter en klocka med inbyggd pulsmätning där syftet är att kartlägga bl.a. vilopulsen så att jag kan anpassa min träning för att undvika att bli övertränad (Jag vet inte ifall det också är möjligt att mäta HRV).

    Vid aktivitet: Jag tränar kampsport primärt så kan inte använda klockan där, men önskar dock kunna använda klockan då jag löptränar eller tränar yoga. Det hade också vart intressant att få data om hur min sömn har varit.

    Tack på förhand!
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  3. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Garmin vivoactive 3 tycker jag funkar utmärkt. Bra puls och aktiviteter.
    Lite halvsmart också med meddelande i klockan
     
  4. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Har svårt att rekommendera någon klocka med mätning på handleden, har testa några olika och de har flera brister. Dels släpar mätningen efter, så gör du något explosivt kommer mätningen inte att hinna med. Dessutom kan dom vara känsliga för om du svingar armarna mycket, känsliga för hår, tatueringar osv. För mig som kör spinning fungerade det okej, men dessa problem hade jag mer eller mindre av. Pulsmätningen blev tyvärr för osäker så jag valde att använda bröstband istället vilket är betydligt mer korrekt.

    Ska jag fortsätta och "ranta" så känns pulsklockorna bra som träningsredskap men usla som smartklockor, gäller iaf Garmin som jag testat. Mina har inte haft touch, fult och långsamt interface, dålig skärm och ologiska menyer.

    Med det sagt, om du vill ha en renodlad träningsklocka och tar den för vad den är är tex Garmin Fenix eller 935 (som jag har) riktigt bra. Lätt, smidig, skön på handleden och brutalt bra batteritid. DU kan skräddarsy datasidorna så att den information du vill ha visas. Du kan ta emot notiser från mobilen (även om det är fult och inte så intuitivt) men ändå värdefullt ibland.

    Kolla in Rizknows och DC Rainmaker på YouTube för utmärka recensioner.
     
    Droid82, MatsGF och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De flesta klockor idag har någon typ av pulsmätare, men pålitligheten är det tyvärr lite sisådär med. Kanske kan man använda informationen som fingervisning, men det verkar som pulsband fortfarande är vad som gäller om man vill ha riktigt tillförlitliga värden.

    Det räcker med att klockan inte sitter tillräckligt om handleden för att värdena skall påverkas.
     
    Droid82 och ulrier gillar detta.
  6. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    4 år sedan detta skrevs, jag instämmer att det var så då.
    Är det bättre nu?
    Är ute efter en klocka att ha när jag motionerar, det viktiga för mej är att den mäter pulsen rätt och givetvis kan lagra ett eller flera pass. Samt att laddningen är via usb-laddare och inget externt pulsband. Kan klockan fungera som pulsband vi bt så är det ett plus men inte nödvändigt. Hoppas någon har något bra förslag....
     
    Last edited: 26 feb 2023
  7. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag skaffade Polar Pacer Pro för över en månad sedan. Jag är nöjd med klockan, enkelt och lätt att använda. Hälsodatan, Polar Flow, är lätt att överblicka och att kolla. Jag kommer från Garmin Instinct Solar. Tycker Polar Flow är lättare att utläsa och se översikten tex alla pass under en månad jämfört med Garmin Connect.
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  8. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    En fråga. Går det att använda klockan som pulsmätare i tex runkeeper när man spårar en aktivitet i den appen?
    De flesta klockor, eller aktivitetsarmband verkar bara funka i sitt egna ekosystem tyvärr.
     
  9. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Oberoende märken som Garmin/Polar/Coros har troligtvis bäst stöd för att exportera gps och pulsdata och
    automatiskt synka med runkeeper/strava etc. men det finns nog möjligheter även hos samsung/xiaomi men kan nog variera en del vads om är möjligt.

    Saker har blivit bättre på fyra år men de oberoende märkena har nog fortfarande bättre tillförlitlighet när det gäller tracking och puls, men du kan ju dubbelkolla med "The Quantified Scientist" och dedikerade löparrecensioner för detta.

    Kommer man ner på realtidsanalyser, träningsprogram eller intervaller får man oftast lita på det som märket själv erbjuder och de oberoende märkerna är nog bäst. Vill man mer tracka vilopuls och sömnhistorik kanske fitbit är bäst. För smartwatch kanske samsung ger bäst helhet, Apple watch är nog också väldigt komplett om man är inne i det ekosystemet.
     
  10. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag tänkte mera på att använda klockan/aktivitetsbandet självständigt som mätare av puls i runkeeper. Just träning gillar jag att mäta med runkeeper och inte använda tillverkaren av enhetens appar.
    Sen vill jag ändå ha något som kan mäta steg och lite sådant i det vardagliga livet, men just för träning vill jag ha den som bara pulsmätare som kan hittas i runkeeper, eller strava tex. Det verkar inte vara så vanligt
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tänkte testa med en Garmin Venu men tydligen måste man logga in på Runkeeper... Ain't nobody have time for that

    Edit: Testade i MapMyRun appen och där kunde man iallafall lägga till klockan som pulsmätare

    Screenshot_20230321-130100.jpg

    Edit2: Man verkar kunna lägga till sensorer i Runkeeper appen så ser ingen anledning till att det inte skulle fungera

    https://support.runkeeper.com/hc/en-us/articles/203496577-How-To-Pair-Your-Heart-Rate-Monitor-

    Men som inlägget nedan skriver så är väl det lättaste att synka datan mellan konton, tex Garmin till Runkeeper
     
    Last edited: 21 mar 2023
  12. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Poängen är ju att lämna telefonen hemma och få gpssträcka, pace och puls i realtid på klockan.
    Sedan när du kommer hem synkas all data till runkeeper. Så är gps på klockan sämre än telefonen blir du besviken, men många är idag bättre.
     
    Leo83 gillar detta.
  13. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Det går att lämna mobilen hemma och springa ute eller göra nån fysisk aktivitet med klockan, iaf Polar Pacer Pro och sedan synka resultatet när man kommit hem efter ha utfört aktiviteten. Jag har kopplat Polar Flow till Outdoor Active. Jag hittar dock inte när det gäller Runkeeper. Kanske det finns inne i appen, Runkeeper, som man kan synka till Polar Flow.