Watch Ultra Internationell Roaming

Diskussion i 'Apple Watch Series 8 & Watch Ultra' startad av art0101, 18 mar 2023.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Tips: Se till att VoLTE är påslagen i telefonen. Annars fungerar inte internationell roaming i Apple Watch Ultra. Märkte det när jag skulle springa här i Spanien med bara Apple Watch Ultra. Ingen uppkoppling. Visade sig att jag inte hade slagit på VoLTE på det abonnemanget i telefonen.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 851
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    VoLTE har inget med roaming att göra. VoLTE har med samtal att göra.
     
  3. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Du har säkert rätt. Saxat dock från Apple:

    International roaming with your Apple Watch
    With watchOS 9.1 and later, international roaming is available on cellular models of Apple Watch Series 5 and later, Apple Watch SE and later, and Apple Watch Ultra.

    To get international roaming on your Apple Watch, contact your iPhone carrier to add your watch to your iPhone cellular roaming plan. For international roaming to work on your Apple Watch, your carrier must support VoLTE and roaming. Not all carriers support international roaming on Apple Watch and coverage in other countries is determined by your carrier.

    To turn on international roaming, open the Settings app on your Apple Watch. Tap Cellular, then turn on Data Roaming.

    To cover the LTE and UMTS bands used around the world, cellular models of Apple Watch come in regional models for the Americas, China mainland, and Europe/Asia Pacific. Unlike iPhone, there isn't a worldwide Apple Watch model that supports all cellular bands used globally. Find out which carriers in your country or region offer cellular service for Apple Watch.


    Referens: Apple
     
  4. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Det gick bra till slut. Fungerade utmärkt att köra bara med Apple Watch Ultra under Barcelona Marathon.

    Uppkopplingen med bara Apple Watch Ultra var dock lite kinkig på ett helt annat sätt i Spanien, och kunde helt försvinna under vissa perioder under vistelsen i Spanien. Kanske berodde detta på Movistar som 3 kopplade upp mig till där.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 851
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, Apple skriver så för att du kan göra samtal med klockan och för att kunna göra samtal så måste du kunna använda VoLTE, det är därför dom skriver så.