Beställa retro-lampa från Kina (Aliexpress) - tips?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av N6290, 18 feb 2023.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att beställa en billig kinesisk replika av en klassisk italiensk lampa. Det gäller retro-lampan Nesso (60-talsmodell), alternativt syskonvarianten Nessino (nutida design, en mindre modell av Nesso). På Aliexpress finns ett gäng varianter som ser ut som aktuell lampa. Det är då Nessino, den mindre varianten, som jag hittar - även om vissa säljare skriver Nesso av oklar anledning. Exempel:

    Page Not Found - Aliexpress.com
    299 kr

    Page Not Found - Aliexpress.com
    556 kr (EDIT: Länken fungerar visst, trots att det står Page Not Found).

    Båda ovan säljs av "China Lighting Store", måtten är samma och det tycks vara samma produkt, men priserna är olika, och frakt kostar olika mycket (frakt är 177 kr för ena, 42 kr för andra). Jag hittar även att samma modell tycks säljas av ett större antal butiker på Aliexpress, till helt godtyckliga priser, från 125 kr och uppåt, till över 1700 kr för några, av vad som tycks vara exakt samma produkt. Är det vanligt med såna spretande priser och utspridd försäljning av samma produkt? Gissningsvis är dessa lampor tillverkade av samma fabrik allihopa.

    Om vi tar 299 kr-varianten som exempel. Det ska vara 299 kr + långsamma fraktalternativet 177 kr = 376 kr. Är de anslutna till EU:s nya momsreglering, så att moms är inbakad i priset, eller tillkommer moms på de 376 kronorna? Tillkommer tull? Har ingen koll, aldrig handlat från Kina.

    Här är en ytterligare försäljare av lampan, där frakten är gratis, men lampan kostar 472 kr. "SuperClub Store":
    26.76€ 63% OFF|Italien Designer Führte Pilz Tisch Lampe für Hotel Schlafzimmer Nacht Wohnzimmer Dekoration Beleuchtung Moderne Minimalistischen Schreibtisch Lichter|LED-Tischleuchten| - AliExpress
    Denna butik tycks ha sålt överlägset störst antal av lampan, 5800 st exemplar står det.
    Men sen hittar jag en butik som också kallar sig "SuperClub Store", dvs samma namn, som bara tycks sälja denna lampa, inget annat produktutbud, och den kostar då 433 kr:
    36.28€ 52% OFF|Italien Designer Führte Pilz Tisch Lampe für Hotel Schlafzimmer Nacht Wohnzimmer Dekoration Beleuchtung Moderne Minimalistischen Schreibtisch Lichter| | - AliExpress
    Denna sistnämnda butik ser jag inga omdömen på, men de uppger sig ändå ha sålt 5400 lampor. Här finns bara ett fraktalternativ dessutom, inte två som resten haft.
    Jämför de två butikerna med samma namn:
    https://www.aliexpress.com/store/911935717
    https://www.aliexpress.com/store/1102530727
    Den översta butiken har varit i drift sedan maj 2021, medan den nedre butiken endast opererat sedan december 2022. Är det rimligt att de sålt 5400 lampor på den korta tiden, sedan december, kan man lita på siffran som anges eller kan det vara fejkat? Det ringer lite varningsklockor för den sistnämnda butiken tänker jag. Hur mycket bedrägerier finns på Aliexpress tro? Hur bör man tänka här? Ska man akta sig för någon av butikerna jag listat?

    "China Lighting Store", som jag nämnde först, har 96,5 % goda omdömen på Aliexpress, står det. Den ena "SuperClub Store" har 93 %, vilket ändå känns förtroendegivande. Räcker det att kolla en sådan siffra, eller bör man gräva djupare? Jag gissar att man ändå tjänar på att ta en butik på Aliexpress som har goda omdömen, istället för billigaste alternativet?

    Just denna lampa säljs av ett flertal Aliexpress-butiker som sagt. Jag ser ett gäng goda omdömen av lampan, särskilt på den förstnämnda SuperClub Stores sida, där har ett antal europeiska kunder gett beröm av lampan. Vad tror ni, hur säker är lampan, uppfyller den EU:s elstandarder, CE-märkning och annat? Skulle ni våga köpa en lampa på detta sätt från Kina?

    Till sist. Här är några av mina sökningar:
    https://www.aliexpress.com/w/wholesale-nesso-lamp.html
    https://www.aliexpress.com/w/wholesale-nessino-lamp.html
    Oavsett vad som anges i sökningen, så tycks alla varianter som dyker upp vara "Nessino", den mindre modellen (33 centimeter i diameter). Orginalet, Nesso, är mycket större, men den hittar jag ingen kinesisk replika på alls. Tips på hur man kan söka för att hitta? Kanske inte finns. Finns det någon annan billig "lampbutik" i Kina som kan ha ett större utbud, med kopia av vanliga Nesso-lampan?

    Mycket frågor,.. Jag har ingen erfarenhet av handel från Kina som sagt. Bör man ta det billiga fraktalternativet eller ska man satsa på det dyrare, som ska gå en månade snabbare ungefär? Jag gissar att det ena är sjöfart, det andra är järnväg. Flygfrakt finns inte alls som alternativ eller?
    Andra fallgropar att tänka på, om man köper där?
    Vilket av ovanstående köp-alternativ skulle ni valt att slå till på?
     
  2. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Sorry men med 17st frågor kan jag inte svara på många.

    Men ja, moms och alla andra avgifter ingår i priset som står i kassan. Omdömen kan du oftast ignorera då majoriteten av omdömen är fejk. Däremot får du nog det du köper, så länge du ser till att läsa vad det är som faktiskt ingår. Försäljarnas hittepå-namn kan du strunta i helt och hållet.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Köpt en hel del från Ali igenom åren men två saker jag aktivt försöker undvika är:
    1. Saker du kopplar in i ett eluttag
    2. Saker du tar/har på huden.

    Punkt 2 har utökats till ingen skit som mina ungar får ta i eller leka med.

    Söken och sökresultaten är hemska, reviews är extremt fake, man måste läsa all text tre gånger för att veta vad man faktiskt beställer (och verifiera vad som väljs automatiskt om man väljer default). Men moms brukar ingå men för momsen så jämför bara prisen vid produktsidan och vad du får i slutet innan du betalar, betalar du tillräckligt mycket mer så ingår nog momsen.

    Uppskattningarna man får om leveransen är lika galet/fake som recensionerna. Kan enkelt komma 2-4v tidigare som 1-2v senare.

    En av mina senaste beställningar var smarta sensorer som alla såg bra ut och trådlösa, hem fick jag sensorer som behöver USB för strömförsörjning. Men då har jag också köpt mycket fungerande från Ali.

    Ali är ett bra exempel på "du får vad du betalar för". Beställ aldrig något du inte kan acceptera att du måste slänga.

    Plan for the worst & hope for the best
     
    Ko900, Heleg, bertone_x19 och 1 annan gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har beställt lite småsaker från Aliexpress de senaste månaderna och deras momshantering har fungerat som den ska (kolla dock för säkerhets skull att det står att moms ingår!)
    Gissningsvis säljer alla säljare i princip samma produkt så att säga så jag skulle kolla lite på hur mycket affärer de verkar göra utöver priset. Om en butik har ett betydligt lägre pris än andra och inte verkar ha värst mycket ruljans skulle jag dra öronen åt mig.
    Vad gäller frakt på småsaker kommer de ofta bra mycket tidigare än den "uppskattade" leveranstiden. Möjligen gäller inte detta större föremål som kanske hanteras annorlunda (småsaker kommer ofta i brevlådan hos mig).
    I övrigt har jag inte satt mig in din långa text. Dock ligger det en del vad @Zooklubba@Zooklubba säger om viss skepsis till elektriska prylar. Även om de är märkta kan det vara fake-märkning.
     
    Last edited: 19 feb 2023
    Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!
    Jag ska begrunda detta ett tag, och se hur jag gör ;-)
    Men regelrätta bedrägerier, att man får en kartong med sten eller vad som helst istället för produkten, är det något man bör oroa sig för? Då borde säljaren stängts ner ganska snabbt eller?
     
  6. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    risken är liten. Men filma när du öppnar paketet så du kan claima mot ali sen om du får problem.
     
    Kristy gillar detta.
  7. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Moms ingår i listade priser (åtminstonde om inloggad med svensk adress) - online annonser o mejlutskick vanligen ex moms även om i SEK.
    Momsstrul kan uppstå om frakten görs via reshipping, dvs via 3e land (ofta Vanuatu) och paketet får ett nytt trackingnummer, + ny lapp över den ursprungliga, som inte registrerats i IOSS vilket gör att Posten inte ser att momsen är hanterad...
    . Om säljaren använder AliExpress egna frakttjänster har jag aldrig fått problem - Cainiao (även om bättre på sistone än tidigare) och SYAETS har ofta stökat.
    På småordrar blir 75kronan i postens administrationsavgift lätt löjlig och jag låter normalt de försändelser a gå tillbaka (bara låt bli att betala då skickar posten tillbaka efter ca 14 dagar. Alltid fått pengarna tillbaka av AliExpress (som kliver in ett par dar efter att man sökt refund och inte kommit övers med säljaren (som oftast försöker med vänta bara lite till... trots att man förklarat vad som hänt.)
    Ta skärmskott på Postens sida för betalning, tracking etc. Blir lite utdraget då fraktfönstret oftast är långt och Ali inte vill acceptera före det gått ut... Men dom sagt,alltid fått pengarna tillbaka, och då plågade jag ändå ett tag säljare av USBminnen som var väl uppenbart för billiga och hade ganska frekventa dispyter, men skärmskott av loggar från FakeFlashChecker och erbjudande om video av destruktion (om de inte ville skicka returfraktsedel) räckte. Hade iofs ganska lång historik, vet inte om de är mindre "generösa" vid en förstagångsköpare.
    Beställer definitivt inte saker på AliExpress,eBay eller andra ställen om det är något jag verkligen inte kan vara utan.

    Spretig prissättning/frakt - standard skulle jag säga.
    Likaså lockpriser som är för något som inte direkt är vad annonsen visar, typ separat USBsladd istället för hela mojängen, 8GB version när annonsen pratar om 512 etc... Så om det finns olika versioner/val att göra, kolla noga vad som är valt/inställt innan du beställer.

    Som sagt tidigare i tråden, läs beskrivningen noga, och kritiskt. Ofta emottsäger beskrivningen uppgifter i rubrik, bilder. Kolla också alla bilderna och text i dem.

    Recensioner - jag kollar de med 1/2 *, där kan intressant info finnas...

    Tull blir aktuell först vid 1700:-, priset du då betalar till AliExpress i kassan blir bara 80% av det listade (dvs ex moms) eftersom det då inte hanteras via IOSS då en tullhandling ändå måste upprättas, så du kommer vid paketets ankomst till Sverige få betala momsen + 125 SEK i avgift, till posten. Vet inte hur det hanteras om produkten redan finns i, och skeppas från, ett annat EU-land, men tror att full betalning då görs till AliExpress direkt.
     
    milky81 och Kristy gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Jag håller med, köp inget från Kina som uppfyller något av de kriterierna, riskerna är för stora.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Delikaanli

    Delikaanli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2022
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro
    Platta:
    Ipad pro ´11
    Övrigt:
    Philips Smart TV, Nvidia Shield, Apple Tv, IpTv
    Så om man köper smågrejer runt 100-200kr så slipper man tullavgift o annan nonsens såvida det inte är elektronik?
     
  10. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Under 1700:- så skall inte tulldeklaration vara aktuell (finns nog varukategorier som är undantag, men elektronik är inget problem, utgör huvuddelen av vad jag köper)
    Moms appliceras från första öret, så kolla att sajten lägger på momsen och redovisar via IOSS - då blir det [skall det inte bli] ingen administrativ avgift på 75:- till Posten. (Strul kan uppstå om frakten går via 3e land, typiskt Vanuatu, där paketet då får ett nytt trackingnummer och ny etikett vilket gör att Posten inte kan identifiera det i IOSS...)
     
    Delikaanli och milky81 gillar detta.
  11. HugSeal

    HugSeal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om du inte är beredd att ta smällen av att stå utan försäkringstäckning när boendet brinner ner/någon blir rejält skadad så låt bli att köpa lampor från aliexpress.

    Klassiskt är elprylar med "trådlös" jordning (alltså att den finns men de struntat i att koppla in den), att blottade metallbitar kan vara direktkopplade med fas, att värmehanteringen är sämre än undermålig, och annat.

    Om du inte har bra koll på elprylar själv och kan gå över ditt köp och se till att det är säkert så är det en extremt dålig idé att privatimportera sådant.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det gäller alla produkter som ansluts direkt till elnätet och som köps från Asien m.fl. utomeuropeiska länder.

    Om man ansluter till ex.vis. till en USB-laddare för strömmatning så använd en laddare köpt i EU och som har CE-märkning.
     
    Kristy gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar, jag avvaktar nog med lampköp från Kina på obestämd tid. Jag får hoppas att någon europeisktillverkad version av lampan, till rimligt pris, dyker upp istället.
     
    Heleg gillar detta.
  14. lonely avenue

    lonely avenue Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har köpt en del saker från Aliexpress genom åren. Förutom de råd du fått från de andra kan jag dela med mig av en erfarenheter, köpte småkrams till firande* i en speciell färg+namntryck, anlände efter ett par veckor i fel färg+fel namn. Klagade, tog bilder på vad jag fått och undrade om jag kunde få pengarna tillbaka, vilket jag fick inom två dagar + erbjudande om expresslev på samma produkter men med rätt info och rabatt vilket jag godtog och fick mina grejer i tid.

    Kläder och liknande ska man väl inte beställa men saker, som framförallt inte är speciellt dyra tror jag faktiskt är helt okej att beställa så länge du har koll på mått, produktinfo osv.
     
    Last edited: 13 apr 2023
  15. wook

    wook Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men var tillverkas de flesta mobil laddare och tv apparater osv som vi har i våra hem. Jag hade ju trott att de stora flertalet av varorna hos de flesta kommer just från Asien.

    Tror du annorlunda?
    Köper du saker endast från Europa? Om så blir jag nyfiken på vad som är svårast att få tag i, när man lever efter den devisen.
    Mobiltelefon, TV, vitvaror eller datorkomponenter eller vad det nu kan va.

    Kan tro att visa saker blir nära omöjliga att hitta producerad i Europa
     
  16. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Skillnaden är väl främst att om du köper från en säljare inom EU så får de stå till svars för att alla märkningar och tester som behöver göras har gjorts och att allt stämmer.
    Köper du själv en kinalampa som är felmärkt är du ansvarig för det då du räknas som importör och det kan såklart medföra otrevligheter om de orsakar skada :)
     
    Kristy, Heleg och poipen gillar detta.
  17. Delikaanli

    Delikaanli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2022
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro
    Platta:
    Ipad pro ´11
    Övrigt:
    Philips Smart TV, Nvidia Shield, Apple Tv, IpTv
    Vad gör man om det kommer via Vanuatu isåfall…? Finns det nåt sätt o undvika detta?