Populära filmer som inte går att streama någonstans - nytt problem?

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av N6290, 20 feb 2023.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag är en person som gärna betalar för att hyra/köpa en film i bra kvalitet, om det är en film jag gärna vill se. Då menar jag köpa/hyra digitalt, tänk er Blockbuster, SF Anytyme, Google TV. Eller Netflix eller liknande streamingtjänst, i de fall filmerna finns där. Oftast använder jag den utmärkta sajten Playpilot för att se vilken svensk tjänst som har en viss film.

    Jag har flera gånger den senaste tiden blivit rejält förbannad när jag märkt att vissa populära filmer inte har funnits i någon svensk tjänst överhuvudtaget. Detta har i princip bara hänt nu efter årsskiftet (2022/2023), så jag misstänker att något avtal gått ut eller liknande vid årsskiftet. Har någon stött på samma problem? Någon teori om varför?
    Jag hade nästan aldrig det problemet tidigare - om det har gällt en hyfsat känd film så har den alltid gått att hitta någonstans (på någon svensk streamingtjänst), så definitivt ett nytt problem såvitt jag kan bedöma. Det känns som att man kastas 20 år tillbaka i tiden när det händer. (Jag orkar inte hålla på med torrenter. Någon kass streamingsida duger väl i nödfall men knappast om det är en film man gärna vill se). Filmbolagen kan verkligen dra åt helvete när de är så kassa, de ska inte säga ett skit om piratkopiering när de gör såhär.

    Först hände det filmen Spy Game från 2001:
    Spy Game
    "Den här titeln finns för närvarande inte i någon tjänst vi erbjuder just nu. Lägg till den i din Watchlist så talar vi om när den är tillgänglig."

    Sedan hände det "Undergången" (The Downfall) från 2004:
    Undergången: Hitler och Tredje rikets fall

    Jag har även letat på egen hand, utan hjälp av Playpilot, och då kunnat bekräfta att deras resultat stämmer. Någon som kan motbevisa playpilot, dvs hitta filmerna på någon svensk streamningtjänst?
    Extra irriterande är att bägge dessa filmer tidigare fanns att hyra i Sverige. Spy Game hyrde jag hösten 2021 på Google TV. Undergången vet jag har funnits, när jag kollade playpilot nån gång för ett bra tag sedan så fanns den tillgänglig.
    Bara två exempel ovan, jag har för mig att det är något mer exempel jag stött på, bara sedan årsskiftet.
     
    milky81 gillar detta.
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Kan ju finnas på någon strömningstjänst som du inte har. Typ Tele2play.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Verkar så. Ville se Hellraiser originalet med Andrew Robinson:
    Hellraiser - Das Tor zur Hölle (1987) - IMDb

    Men bara tvåan, trean och uppföljarna fanns. Är säkert något med rättigheter och liknande som spelar in.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hängde du inte med på vad Playpilot gör? Den visar utbudet för ALLA (i princip) svenska streamnigtjänster (och även andra länders streamingtjänster, ifall du ändrar nationsflaggan på sajten). Den visar även utbudet för Tele2play således, och många andra.
    Filmerna jag nämnde finns inte på någon svenskt sajt, åtminstone inte på det stora flertalet sajter som Playpilot samlar in data från. (Det finns ingen laglig streamingtjänst som jag upptäckt, som Playpilot inte har data för, så playpilot känns verkligen pålitlig).
    Om en film finns på någon tjänst jag inte har, så skaffar jag ju den tjänsten om nödvändigt.

    Även t.ex. SVT Play-filmer visas på playpilot, exempel:
    https://www.playpilot.com/se/movie/den-skyldige-2018/
    Men just SVT Play-datan verkar i undantagsfall dåligt uppdaterad.

    Fast Hellraiser finns visst att tillgå i Sverige!
    Hellraiser
    Den finns gratis att se på bibliotekstjänsten cineasterna, och går att hyra på SF Anytime och Rakuten TV.

    Du menar att ettan inte finns på den specifika sajt, där du såg tvåan och uppåt?
    Det är ju ett annat problem isf, närmast upphovsrättsfragmentering mellan olika bolag antar jag, men inte riktigt samma problem som jag beskriver i trådstarten.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det var på Viaplay eller om det var på Tele2 play de flesta filmerna fanns gratis, dock ej ettan.
    Kollade dock inte vidare .
     
  6. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ruthless people, 1986



    Borde vara väldigt billig.

    EDIT: Finns att köpa och hyra på Blockbuster.

    I Am Sam 2001

    Jag gillar den och den verkar fått en revival i imdb-score. Verkar inte ha släppts alls på bluray i Europa heller.

    TV-serie som inte går att streama i Sverige:

    Reaper, 2007-2009


    Kom under en tid då övernaturliga tv-serier höll på att växa - genren har bara växt och växt och Reaper står sig fortfarande bra.
     
    Last edited: 21 feb 2023
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag matade in titlarna i playpilot och kan bekräfta det du säger, två av tre av de du nämner är ej tillgängliga i Sverige.
    För tv-serier tror jag dock det problemet funnits i flera år (eller?). Min bild är att problemet inte varit lika stort för filmer, förrän nu.
    Du råkar inte veta om någon av de två titlarna funnits tillgängliga i Sverige tidigare, på någon streamingtjänst?
     
    mattihp gillar detta.
  8. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ruthless people var tillgänglig på SVT play kanske tio år sen.
     
  9. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag tror problemet kommer växa ju mer splittrad marknaden blir med olika tjänster hit och dit, samt regioner och rättigheter mm.

    Ett annat stort problem som jag känner som kanske inte riktigt hör till denna fråga men det är att äganderätten blir svår vid köpta filmer, tappar Google rättigheter till en film gör även jag det oavsett om jag köpt den. Likväl om Google skulle försvinna eller lägga ner tjänsten ( vilket kanske inte är jätte troligt men inte osannolikt. Stadia är ett färskt exempel)
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Och därför måste vi vara tacksamma att piratscenen lever.
     
    MultiMan, Kristy och Heleg gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu ska jag inte fråga exakt vilka tjänster du syftar på. Antagligen är det emot forumets regler att diskutera. Men att diskutera övergripande gissar jag är okej.

    Hur lever "piratscenen" - är det torrents eller ful-streaming du tänker på, eller är det någon annan metod?
    Jag tycker det känns som att piratscenen i mångt och mycket har försvunnit. Det finns ju några "ful-streaming-sidor" som funkar ibland, om det är någon lite mer okänd film jag vill se. Torrenter hittar jag sällan. Men gissningsvis letar jag för dåligt i så fall.
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är både och.

    Eftersom rättighetsinnehavarna inte alltid ger möjlighet för människor att streama lagligt (eller ens har möjlighet att köpa filmer/serier) så tycker jag att de får skylla sig själva att folk laddar hem/streamar olagligt.

    Jag tittar helst på laglig streaming men det är tråkigt när material plötsligt försvinner (eller inte alls dyker upp) trots att jag har ett flertal streamingtjänster som jag betalar för.
     
    Kristy gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Torrent sidor är nog färre numera, oftast stängda som kräver invites. Men absolut inte död på nåt sätt. Nåt som exploderat är ju appar för att fulstreama. Finn mängder.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    En sådan app skulle jag aldrig installera, låter som ett utmärkt sätt att drabbas av malware, störande annonser/notiser och annat man absolut inte vill ha i sin telefon. Menar du verkligen appar för ful-streaming, inte webbsidor? En webbsida kan väl duga, men är ju jobbigt nog med alla popups och annat skit de lägger in. En app utvecklad av någon sådan individ är ju rena mardrömmen, tänker jag.
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Går ju lätt få tag i "piratade" versioner av pirat-apparna. Men funkar ypperligt med dom officiella. Man får stå ut med nån reklamsnutt innan eller efter det man tittar på. Jag själv har inte stött på några större problem under åren.
     
    Kristy gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Finns dessa appar i Google Play Store verkligen? Eller är det tredjeparts-APK:er du menar?
    Känns spontant som något Google skulle ha rensat ut, av upphovsrättsskäl kanske.
     
  17. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Det stämmer. Från diverse sidor. Finns mycket bra appar om man är intresserad. Finns även piratade såna appar så man slipper störig reklam :)
     
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Så är det ju, så att få tillgång till det kräver att man aktivt bevakat och skött olika konton genom åren och insett värdet av det om man är film/tv-intresserad. Har man det finns det i stort sett inget som inte går att få tag på. Eller det finns det kanske, men med rätt urval av sidor så kan man hitta även de mest obskyra alster. Men det bygger på ett givande och tagande, så att se det som t ex Netflix går ju inte, man måste jobba för att bevara materialet.
     
    Last edited: 22 mar 2023
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Stream-apparna är ju dock som Netflix i utseende typ. Om inte bättre i vissa fall.
     
  20. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    De filmer som nämns ovan verkar finnas för att hyra på Prime i Tyskland iaf.
    (Der untergang är förstås inte textad på engelska)

    De hade när jag testade för något år sedan även ett ganska bra utbud inom prime video tyskland
    med haken att nästan allt från förra seklet var dubbat och klart på tyska...

    Hyrfilmerna står iaf med engelska som orginalspråk, men för att börja streama så måste du ju ändå välja tyska som språk i klienten så jag vet inte om problemet är kvar.
    30 dagars gratis prime går dock att utnyttja i olika amazon-regioner oberoende av varandra.