Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. olov-s

    olov-s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5
    Här på orten i norra norge har jag aldrig haft problem, med mindre dom går på reservlösning, annars klanderfritt alltid, aldrig haft med fysiskt kort dom sista 3 åren :)
    Sist i julas på sthlm central funkade Gpay på arlanda express automat oxå :)
     
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska inte vara någon skillnad, om de tar blipp med fysiskt kort ska det fungera med digitala versioner också
     
  3. olov-s

    olov-s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5
    Funkade tom i turkiet, alanya, när jag va där sist i nov 2022 :) helst ville dom inte ha betalning via bankterminal pga ekstra pris fr leverantören av bankterminalen, men varje gång jag betale med mobilen blev dom lika impade :P
     
  4. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Någon som har koll på bank där barn kan ha bankkonto som stödjer Swish och Google Wallet/Pay? Mina barn är 11, 13 och 15.

    Idag har barnen Ica Banken, som stödjer Swish men inte Google Wallet/Pay.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Har du någon Sparbank (eller Swedbank) i närheten så tror jag det kan fungera.
     
  6. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Börja med att kolla listan över vilka banker som stöder Google Pay:
    Sverige: Betalningsmetoder som stöds - Google Wallet Hjälp
    Den enda som jag kan se att faktiskt uttryckligen anger att det fungerar på deras barn-/ungdomskort är dock Nordea:
    Kostnadsfria banktjänster för barn och unga
    Vad gäller din 11-åring, så är det nog helt kört eftersom jag har för mig att Google i sin tur har en åldersbegränsning på 13 är för att kunna använda Wallet.

    Lite trist att alla banker satsar så stenhårt på Apple Pay, inte alla som varken kan eller vill förse sina barn med iPhones...
     
    Buzz gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag skulle betala med Google Pay häromdagen. Det hände en lite konstig grej. På telefonens baksida har jag, innanför det genomskinliga skalet, ett bankkort liggande (typ ett reservkort), men trots det så betalar jag dagligen med Google Pay. Det fysiska kortet där bak sänder svagare än telefonen, så det är inga problem att "reservkortet" ligger mellan telefon och kortterminalen, det fungerar alltid klanderfritt att betala med Google Pay ändå.

    Men så skulle jag betala på ett ställe med Google Pay i en handhållen terminal, och det fungerade inte. Jag minns inte exakt vad för felmeddelande som syntes i telefonen. Testade två gånger, personalen knappade in belopp och höll fram terminalen, utan framgång. Men plötsligt insåg han, "jaha, du vill betala med telefonen, inte med kortet?" varpå han pekade på kortet han hade sett ligga där bak. Och jag förtydligade att kortet bara ligger där, men att jag vill betala med telefonen. Då knappade han in igen, och denna gång gick Google Pay-betalningen igenom direkt, som det alltid brukar vara. Det verkade som att han ändrade något denna gång.

    Att man för NFC-betalning i en kortterminal skulle göra någon skillnad mellan mobiltelefon och kort har jag aldrig hört talas om. Ändå verkade det här som att han manuellt behövde välja vilken av de två metoderna som skulle användas. Någon som förstår sig på vad som hände?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror bara att han avbröt den och att du fick testa igen. Det är dock inte så smart att ha ett fysiskt bankkort på baksidan av telefonen om du också använder mobilen till att betala med. Det är då risk för att terminalen väljer det fysiska kortet än mobilen. Jag skulle aldrig ha så
     
  9. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    En lösning är att stänga av blippen på fysiska kortet. Den kommer fortfarande blippa om den "vinner" men inga pengar kan då dras.

    Jag testade roligt nog att ha ett kort inuti mitt skal och den kunde inte blippa för fem öre, så eh.
     
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har mitt kort innanför skalet och det funkar fint, jag har vänt "blippdelen" på kortet nedåt mot mobilens nederkant, och mobilens NFC-del är högre upp i mitten så funkar. Men kan nån enstaka gång bråka lite. Vill inte gå runt med plånbok men vill ändå ha med ett kort som backup för de gånger GPay inte funkar :)
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det gick ju inte att betala alls, och på tredje försöket - efter att han sett frågande ut och uttryckligen frågat om jag ville betala med telefonen - så gick det plötsligt. Allt i vårt möte och vad han sa tydde på att han ändrade något den sista gången.

    Ang att ha fysiskt bankkort på baksidan av telefonen:
    Jag har testat massor med gånger, det fysiska kortet är totalt omöjligt att betala med, det störs ut av telefonens NFC-krets eller liknande. Inte ens om jag vill betala med det fysiska bankkortet så går det, jag måste plocka ut det från skalet (möjligen med undantag för om telefonen är avstängd, då kanske det funkar att betala med från sin plats i skalet, vilket jag ej testat). Ingen betalterminal har ens reagerat på mitt fysiska kort som ligger där, det är 0 % reaktion i alla terminaler jag testat, så kraftig verkar telefonens NFC-krets vara. NFC-kretsen är uppenbarligen aktiv även om skärmen är släckt och även om jag inte öppnar Google Pay.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telefonens NFC del är inte aktiv när skärmen är släckt. Då är den avstängd. Det är ingen skillnad på att blippa mobilen vs blippa ett fysiskt betalkort.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag vet helt säkert att mitt bankkort, som är placerat på telefonens baksida, absolut INTE går att använda i en kortterminal förrän jag plockat ut det och separerat det från telefonen - och det gäller oavsett om skärmen är släckt eller inte. Jag har inte testat med telefonen avstängd, vad som händer då, vilket jag skulle kunna göra framöver. Men nånting i telefonen stör alltså ut kortet även när skärmen är släckt, det vet jag säkert. Det skulle jag gissa tyder på att NFC-delen visst är aktiv när skärmen är släckt, men om det inte beror på det så är det nånting annat i NFC-komponenterna som stör ut, jag vet ej exakt vad. Men även om NFC-delen är avstängd så är det kanske någon krets som fortfarande uppfattas av kortterminaler, vet ej.

    Vad som varit känt hittills är ju att det inte ska vara någon skillnad. Men historien jag upplevde tyder ju onekligen på motsatsen. Historien har jag beskrivit sanningsenligt och jag har mycket svårt att tro att de detaljerna skulle ha missuppfattas av mig, då den anställde till och med uttryckligen frågade om jag ville betala med telefonen, och då löste han problemet. Ni alla i tråden skulle ha uppfattat händelseförloppet likadant.
    Det bästa vore om någon handlare/anställd som brukar genomföra kortbetalningar kunde hitta till tråden och berätta sin syn på detta.
    Jag har tyvärr numera glömt var jag gjorde köpet jag beskrev i trådstarten, och även glömt vilken slags kortterminal det var. Får fundera. Men det var en handhållen kortterminal iaf, en sån som den anställde sträcker fram.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    KTM, Najtprowler, Android2015 och 7 andra gillar detta.
  15. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Det var ju en oväntad med trevlig överraskning :D
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 14 jun 2023
  17. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Har inte kort hos Skandia själv, men tänkte testa om det funkar för sonen när jag är hemma efter jobbet. Han är precis 13 år, vilket verkar vara gränsen för att det ska funka.
     
    bernard gillar detta.
  18. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Gorgeous, svenix, chhans och 1 annan gillar detta.
  19. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Verkligen ingen som har lite insider från SHB eller SEB? Om G Pay diskuteras eller är skrotat helt?
     
    Najtprowler och DanielÖ gillar detta.
  20. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    971
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag var inne hos Handelsbanken igår för att avsluta konton osv. och påpekade återigen att jag bytte bank för flera år sedan pga att de inte hänger med i utvecklingen. Ser man på de svar som ges på Facebook så är det samma svar jag fick när jag började påpeka detta för ca 5 år sedan. Vill de ha en allt äldre kundskara så lyckas de ju bra, för yngre lär ju inte stanna om de ser att de kan få det de vill ha på annat håll.
     
    kissidor, Najtprowler, N6290 och 1 annan gillar detta.