Eltra Svensk elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Dunderbobo, 14 aug 2019.

  1. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Fick ut 29.3 km idag och batteriet nådde faktiskt 0% (inte att den la ner utan jag stängde av den då).
     
    Last edited: 3 nov 2022
  2. RimonElias

    RimonElias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2013
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    S6 Edge+ Dual-SIM

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ Dual-SIM
    Har en Eltra 67

    Nöjd i stort men hoppas någon kan hjälpa mig med att få igång "No kick"-funktionen i appen, dvs att scootern kan starta utan push varje gång jag försöker aktivera funktionen slås den av i appen efter 1 sek. Testat både i Green Drive appen och då Eltra 67 är en ommärkt Kuickwheel s1 Pro fungerar även Eveons app men samma där, lösning?


    En annan sak jag behöver lösa är att bakhjulet med motorn ibland sladdrar speciellt över blöta löv och spårvagnsspår, något man kan göra för att förhindra det?
     
  3. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Är det noskate_start fliken som kanske påverkar den saken? På min Eltra är den och alla andra 8 flikar gråa iaf. och sportläget är aktivt så kolla där. Har inte haft detta problem.

    Den andra delen är som att du läste mina egna tankar ända ner till dom blöta löven. Jag har också märkt av detta vid varje liten sväng när jag bromsar in och ska göra känner mig inte trygg alls. Vissa gånger vågade jag inte ens svänga konkret utan "följde med vägen" åkandes så rakt som möjligt för att slippa ända in i det sista. Blev också att jag åkte ut på gräsmattan vid kanten ofrivilligt.

    Började fundera på om bakdäcket var löst fastskruvat från fabriken eller om det bara är så det ska vara. Vet inte om man kan förhindra det.
     
  4. RimonElias

    RimonElias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2013
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    S6 Edge+ Dual-SIM

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ Dual-SIM
    Ok, gjort samma sak..åker så rakt som möjligt och sedan försöker jag "minska" sväng-kurvan. Däcket verkar brett/mönstrat nog för att hantera det men var igår för andra gången ändå 1 mm i svängradie från att åka i marken. Ska försöka höra efter med Eltra, kan ju vara så som du skriver att det är "löst"eller att man kan tighta till det.
     
  5. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Vilken av Eltra 67 och maxg30 leverar bäst räckvidd? Då jag tyvärr tycker att maxg30 inte leverar det som det sägs.
     
  6. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag fick ut ca 60% av räckvidden men då åkte jag full hastighet så mkt som möjligt pch väger en del också
     
  7. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Väcker den här tråden igen då valet av nästa scooter inte är klart.
    Ni som köpte ultra, nu så här efter snart ett års körning, är ni nöjda med köpet? Några problem som uppstått? Ser att det finns att välja till punkteringsfria däck, vilket jag är sugen på. Även om det är lätt att laga punkteringar så är jag i slutändan en bekväm och lat person av mig, och jag offrar gärna lite av komforten för en mer underhållsfri körning.
    Såg i början av tråden att en del råkade ut för problem med bromsarna bak, är det vanligt fortfarande eller kanske bara en dålig batch?
    Vilken räckvidd får ni ut? Topphastigheten är nånting jag aldrig kommer röra på en sån här modell, även fast den finns där. Vill nog max åka i 35kn/h, men farten och kraften kommer ju oundvikligen med när man kollar på dessa modeller.

    Fyll på med era åsikter så här efter köpen.
     
  8. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag är väl mer nöjd än missnöjd så att säga, kanske 70% nöjd? Jag hade önskat att räckvidden vore närmare det teoretiska värdet, egentligen inte för att åka en större sträcka (det behöver jag ändå inte) utan för att kunna ladda den färre gånger. Gillar inte heller hur bakdäcket sladdar om man bromsar in från en större hastighet och att scooterns "hals" går diagonalt när den är ihopfälld så det finns inget skönt grepptag att bära för en ganska tung vikt ändå. Beroende på hur du bor och om det finns hiss kanske det iofs. aldrig kommer få betydelse.

    Ett massivt plus är låsningsmekanismen för halsen. När scootern ska fällas nes så viker du bara upp en metallklip och halsen blir rörlig. När scooten ska öppnas upp till ståställning så trycker du bara ner metallklipen igen och halsen är stadig. Vissa dyrare och bättre scooters har inte ens detta utan du tvingas stå och vrida/kalibrera halsens låsmekanism istället och liknande process när du ska fälla ihop scootern. Det låter som en skitsak att bli klar på 10 sekunder istället för 1 minut men det ska inte underskattas att bara kunna bli klar direkt istället för att dona.
     
  9. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Intressant @Parma@Parma
    Hur länge har du haft din, och har du haft några som helst problem med den? Om vi skippar rävkviddssnacket då, som verkar vara mer än tillräckligt-
     
  10. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Ca. ett halvår snart. Har inte haft några problem annat än att behöva sakta in vid svängar för att bakdäcket slirar en del vid inbromsning och den har svårare att hålla maxhastigheten när batteriet gått mot slutet.
     
  11. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Ah ok. Kör du nånting öht med högsta läget, dvs den som ska klara av 55km/h?
    I mitt fall tycker jag gränsen går vid högst 35km/h på en scooter, så skulle aldrig använda det starkaste läget. Men räckvidden gör ju att man får den i mitt tycke "onödiga" kraften och farten.
     
  12. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har Eltra 67 och den går i 30 max efter att man låst upp och aktiverat "sportläget" via appen.
     
  13. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jaha, trodde det var ultra du hade. Vad för slags räckvidd får du ut?
     
    stelex gillar detta.
  14. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Ca 30 km. Då maxar jag medvetet 30km/h så ofta som möjligt samt väger jag runt 107-108 kg.
     
  15. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Hej! Nu när du har ägt din Eltra 67 ett tag, vilken leverar längst räckvidd , den eller Nintebot maxg30? :)
     
  16. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Det kan jag inte svara på då jag aldrig haft Ninebot
     
  17. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag har läst igenom hela tråden och läst all intressant om Eltra Ultra. Själv har jag en Ninebot G30P, men är sugen på en uppdatering. Vill absolut inte ha lägre hastighet eller räckvidd än min G30P.
    Funderar på en ny Ninebot, men inget händer ju. Så ni som har Eltra Ultra, berätta gärna lite mer om era erfarenheter :)
     
    Last edited: 12 maj 2023
  18. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Har inte kört något i år, men summeringen av första sommaren är väl att den har bra räckvidd. Fick ut ca8 mil totalt, vägde 108kg, körde 98% asfalt både i nedförs och uppförs. Stabil platta att stå på bra med utrymme för fötter med storlek 45 haha. Det negativa är handtagen blir typ smått lösa så man skruva åt dem med jämna mellanrum så de inte glappar. Bromsarna låter fortfarande och jag har inte fått till det på något sätt, det enda jag kan tänka mig är att bromsskivorna är snea. Har ej kört då det varit mörkt så kan inte säga hur lampan presterar.

    Har inte klurat ut hur man sänker hastigheten för de olika modes, men man kan köra den i 30km/h eller max 45km/h. Den har ju farthållare, vilket är pilligt om man vill åka i en mera exakt hastighet, man håller ex 25km/h i ca 10 sek så ska den hålla de tills man stannar.

    När jag köpte min så fick jag ett mysko pris, den kostade förra året 14995 och jag köpte min för 12300kr. Varför de blev så vette fan men överlag så är jag nog 50/50 nöjd, hade jag bott i Sthlm så hade jag kunnat lämnat in den på deras verkstad så de hade kunnat fixa problemen. Det är Ultra jag har.
     
  19. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Vad tänker ni att däckens livslängd kan tänkas ligga på? Dom nöts ju bara av att man åker som med alla andra däck. Finns det någon allmän måttstock att förhålla sig till?
     
  20. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Beror på mycket saker, t.ex. förarens vikt, lufttryck i däcken, vilken hastighet man kör i, om man bromsar hårt och mycket, underlag, årstid mm. Men borde gå att plocka ut ca 400 - 500 mil. I en annan tråd (Ninebot Max G30) var det någon som fortfarande körde med samma däck efter 500 mil.
    Ändra: Men såklart är det stor skillnad på kvalitet på däck. Misstänker att Ninebot har bra däck på sina scooters ivarjefall :)