Läsplatta (Köptips)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 24 jan 2022.

  1. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag har också ägt en Tolino-läsplatta. Jag tycker Kobo ger mer en "bokkänsla" när man läser i plattan. Typsnittet och möjligheten att justera storlek på typsnittet och även tjockleken på det samt marginalen är bättre i Kobo. Samt Kobo har också Pocket-funktionen som jag använder mycket till att läsa artiklar från nätet vilket jag saknade i Tolino.

    Jag lånar e-böcker från biblioteket och sedan överför dem via programmet Calibre till läsplattan. Smidigt och enkelt.
     
  2. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Lånar den här tråden, hoppas det är ok!

    Är inne på att köpa en Kindle till min fru som läser väldigt mycket. Hon har en Kobo idag, men verkar vara bökigt med Overdrive och köp av böcker verkar vara begränsat beroende på region.

    Om man nu köper en Kindle via svenska Amazon, kan man då köpa böcker oavsett region/land? Och funkar Kindle Unlimited här i Sverige?
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan du precisera mer vad som är bökigt med Kobo? Du nämner overdrive men det är väl inte många svenska bibliotek där? Jag lånar massor både på svenska och ett amerikanskt bibliotek och tar hem via Adobe digital Editions.
    Jag tror inte Amazon Unlimited funkar i Sverige. I alla fall inte med ett svenskt Amazon konto.
    Som jag ser det är Kobo otroligt mycket bättre än Kindle. Bättre vad gäller typsnitt och layout bättre vad gäller sortering i serier, ja helt enkelt bättre på alla vis utom om man tänker sig att köpa massor av böcker via Amazon. Och ärligt talat, varför skulle man göra det? Finns ju hur mycket bokhandlare som helst både svenska och utländska och jag har inte varit med om någon begränsning för att jag är svensk!
     
    Jowee gillar detta.
  4. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Håller med @Asawi@Asawi att Kobo är mycket bättre än Kindle.

    Jag kan tänka mig att det som är bökigt med OverDrive är dock inloggningen på både webben, Libby och Kobo. Enklast är att använda Adobe Digital Editions och ev med Calibre också om det skulle behövas.

    Jag brukar köpa böcker på Bokus och ebooks.com och sedan ladda ner filen och överföra filen till läsplattan via ADE.
     
    Jowee och Asawi gillar detta.
  5. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Unlimited fungerar inte med svenskt konto iaf.
    Har kindle och köper från svenska bokhandlare som jag sedan mailar filen till min kindle adress så kommer den till plattan och mobilappen.
     
    Jowee gillar detta.
  6. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Stort tack för bra svar och tips!

    Tydligen har Kobo gjort någon förändring här i dagarna i deras egna butik gällande region, som gör det svårare att köpa utländska utgåvor av böcker (enligt min fru, helt outforskad mark för mig själv). Hon läser mycket böcker på engelska och som inte är helt lätta att få tag på i svenska butiker, tror det är därför hon sneglar mot Kindle.

    @Asawi@Asawi - vilket/vilka amerikanska bibliotek har du använt?

    Bra att veta att Unlimited bara är att glömma också, bör göra valet lite enklare!
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En sak att vara medveten om är att köpeböcker från t.ex. Bokus och biblioteksböcker som har kopieringsskydd från t.ex. Adobe kommer inte gå att läsa på Kindle (åtminstone officiellt). Så man är lite begränsad med var man kan hämta böcker från.
     
    soulseller och Jowee gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En av mina amerikanska vänner låter mig låna på hennes konto, så det är tyvärr inte ett bibliotek som är öppet för "utlänningar". Det lär dock finnas några som är det, men har inte utforskat det närmare.
    Använder sällan Kobos butik. Bokus/Adlibris för svenska böcker och "wherever" jag hittar den utländska bok jag vill ha om inte biblioteket har den eller om väntelistan är för lång (läser väldigt mycket på engelska).
    Jag kan förstå att man vill använda plattans inbyggda bokaffär, men det är ju SÅ praktiskt att ta in sina böcker i Calibre på datorn och administrera därifrån. (Eller för all del ADE) och då spelar det ju ingen som helst roll var man köper sina böcker.
     
    Last edited: 23 mar 2023
    Jowee gillar detta.
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Köper mina böcker från amazon.com i dollar och de dyker upp på min kindle. Min fru läser mest på svenska och kör därför Storytel med deras platta. Har även köpt någon bok på bokus och mailat till min platta. Fungerar sjukt smidigt tbh men då har jag inte lånat böcker på biblioteket. Calibre har löst alla importer tidigare till min kindle. Jag gillar hur de rekommenderar böcker ”du gillade den här 4000 andra människor tycker att den här boken också är bra ” har aldrig varit fel. Även hur de hanterar serier av böcker är sjukt smidigt - dvs man har läst bok 1 i serien och när man är klar dyker del 2 upp som rekommendation - för överlag sjukt billig peng
     
  10. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Böcker från Bokus går väldigt bra att bara maila till kindle plattan, biblioteks böcker är värre ja.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För mig är det viktigast hur själva läsningen fungerar. Alltså att jag kan ställa in sidans utseende som jag vill. Finjustera textstorlek, radavstånd och marginaler. Därför väljer jag Kobo.
    Om det möjligen är pyttelite mer jobba för att få böckerna till plattan jämfört med "send to Kindle" tar jag gärna det.
    Men det är jag det.
    (Jag är också i stort sett allergisk emot "rekommendationer" annat än från ett mycket litet antal nära vänner. Men återigen: det är jag det. All respekt för att andra tycker annorlunda!)
     
    greenjuice gillar detta.
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    De som är märkta "EPUB med Adobe-kryptering" går väl knappast. Men de märkta "EPUB med vattenmärke" kan nog gå.
     
  13. nukie

    nukie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Iphone 12
    Platta:
    Samsung S8 Ultra
    Platta 2:
    Samsung S8
    Spontanköpte själv en Kindle Paperwhite 2022 för ett halvår sedan och insåg ganska snart att det var lite krångligt att hitta böcker på svenska. Är man lite datorkunnig är Calibre vägen att gå oavsett vilken läsplatta man köper. Lånar nu böcker på biblioteken och för över till Kindle. Det är en liten tröskel att ta sig över innan man lär sig calibre men får man till det så är det ganska okomplicerat. I övrigt är jag väldigt nöjd med Kindle Paperwhite, och på 32gb får man ju plats med en del böcker.
     
    Last edited: 24 mar 2023
    Buzz gillar detta.
  14. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag föredrar Bokon, där står det tydligt vilka böcker som går att läsa på Kindle och du kan lägga till din Kindle-address på ditt konto för att få böckerna automatiskt konverterade och skickade dit.

    Svenska e-böcker på Kindle | Bokon
     
    jimel och Buzz gillar detta.
  15. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

  16. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Syrran har en Onyx BOOX Poke 4 Lite. Använder den i princip enbart med Storytel-appen för att läsa. Hon köpte den för något år sedan och är supernöjd. Men visst det är inte den billigare läsplattan.
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Uppdateras den löpande eller är den fast på Android 11?
     
  18. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Var inne på hemsidan och med tanke på att poke 5 som borde vara uppföljare kör också android 11 så känns det tveksamt med uppdateringar.
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Trist. Väntat, men ändå trist. :mad:
     
  20. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Såvitt jag förstått så uppdaterar de inte OS-versionen efter produktsläppet, men erbjuder firmware uppdateringar i 2 år.