Pixel 6a kassa bilder

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av mbarneskar, 20 mar 2023.

  1. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Är så ledsen, både jag och frugan köpte Google Pixel 6a på Black week. Men vi är verkligen inte nöjda med kamerorna. Suddiga bilder, både inne och ute... Hennes Pixel 1 och min 3a tog bättre bilder känns det som.

    Inga bilder är tillräckligt bra för att förstora enligt förstoringsapparna
     

    Bifogade filer:

  2. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Är det för att informera andra, eller är du ute efter att söka hjälp?
    Det framgår inte riktigt. För min del så blir mina bilder klara och fina i mitt tycke när jag tar kort med Pixel 6a som jag har.

    Tas bilder med stock-kameran?
    Hur ser inställningarna ut i kamera-appen?
    Har du kollat så att det är originalbilden i bildgalleriet och inte att en komprimerad version enbart sparas lokalt på telefonen och originalet sparas i molnet?
     
    katho och Kristy gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu är inte jag någon fototograf att hänga i julgranen, men efter jag impulsköpte en Pixel 6a till BF-pris har jag bekantat mig lite med den på YouTube.
    Den här testen var rätt så intressant. Om du inte orkar följa hela, från 12 min börjar det som är roligt.
    Btw, Marques Brownlee är mycket duktig på test av olika elektroniska enheter.



    View: https://www.youtube.com/watch?v=LQdjmGimh04
     
    milky81 gillar detta.
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Bilderna du lagt upp är inte suddiga på min skärm iaf. Överlag bra exponerade, naturliga färger och inte en massa processande, utom möjligt att din ansikte blev lite mörkt på en bilden, så där hade jag markerat ditt ansikte på skärmen innan jag knäppt bilden. Överlag väldigt pixel-normala bilder, på ett bra sätt.

    Om bilderna inte skulle gå att förstora enligt någon okänd app så lär inställningarna vara fel för kameran eller utrymmet som används för att spara bilderna för litet så de komprimeras för kraftigt, så kolla igenom hur det ser ut.

    Som redan länkats så är kameran i 6a riktigt bra, och särskilt sett till vad telefonen kostar.
     
    Bart S, milky81, katho och 2 andra gillar detta.
  5. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Jag har vanliga kameran som är med från början. Inte rört några som helst inställningar. Något man bör ändra som ni spontant kommer på?

    Hur ser jag det där som ni pratade om med komprimering? Sämre upplösning?

    Tack på förhand
     
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    I min P7 så kan jag ändra inställningar bl a via en symbol uppe i vänstra hörnet och där finns bland mycket annat, Enhetens lagringsutrymme där kvaliteten påverkas om man inte sparar i max kvalitet (kolla här så inte minnet är fullt), samt Fotoupplösning för kameran. Finns säkert fler saker som kan trimmas.

    Men det intressanta för mig just nu som du inte kommenterat är att du upplever bilderna suddiga, men de du lagt upp i tråden ser normala ut. Tycker du de ser suddiga ut? Det är förvisso en separat fråga om att ett okänt program (som vi fortfarande inte vet vad det är) säger att det inte går att förstora bilderna pga för låg kvalitet. Till vilken storlek då? Vilket program? Hur stora i megabyte är bilderna du ber appen förstora?

    Detta med att bilderna här ser ok ut får mig att tro att du försöker förstora en thumbnail eller liknande eller att bilderna du sparar ner är väldigt små i storlek pga fel inställningar eller brist på lagringsutrymme.
     
    Kristy gillar detta.
  7. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Vad har du för upplösning vald?
     

    Bifogade filer:

  8. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu är det väl ingen som förväntar sig bra bilder från en mobil, när det finns riktiga kameror. Kamerorna i pixel 6a ger hyfsad skärpa för telefonens skärm, inget som håller för förstoring.
     
  9. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Yes det är högsta upplösning där..

    Bilderna är ca 5mb stora filer. Finna gott om plats på lagringsutrymmet också...

    Absolut, fina färger och ser väl skapligt ut, men det är just när man ska zooma in så ser man hur oskarpa bilderna är... Tänker att sambons pixel 1 som är 6 år gammal ger lika bildkvalitet (om inte bättre upplever vi) som 6a som är bra mkt nyare... Är väl det man är besviken på, speciellt när alla hyllar kameran så mycket
     
  10. näthamstern

    näthamstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vet inte vad du menar med "suddiga"? Att bilderna skulle vara så mycket bättre på en Pixel 1 eller Pixel 3 betvivlar jag, då det inte är så stor skillnad jämfört med en Pixel 6a hårdvarumässigt. Pixel-serien har i stort sett haft samma sensor sedan första Pixeln. Pixel 1 hade en något större sensor(1/2.3 vs 1/2.55 för 6a), men det är marginellt. Upplösningen är densamma på 12.2 MP. Det är endast de nya flaggskeppen Pixel 6, Pixel 6 Pro och Pixel 7, Pixel 7 Pro som har en helt annan sensor, nämligen Samsung GN1 på 50 MP.

    Så när det gäller detaljer borde du kunna se fler detaljer med en Pixel 6/7(inte 6a) än med de andra telefonerna pga den högre upplösningen. Däremot är det osannolikt att du skulle kunna få bättre bilder med en Pixel 1 eller Pixel 3. De torde vara lika "suddiga" som en Pixel 6a.

    Grejen är dock att Sony-sensorn är välbeprövad och ger fantastiska bilder och med googles processing riktigt bra färgåtergivning, kanske bäst av alla telefoner. De nya med Samsung-sensorn verkar ha lite sämre färgåtergivning, dock ger ju den högre upplösningen detaljrikare bilder.

    Det är just den beprövade sensorn och processingen tillsammans med den relativt snabba CPUn som gör Pixel 6a till en fantastisk smartphonekamera. Men förvänta dig inga detaljrika bilder som man kan zooma in på. Pixel 6a styrka är landskapsbilder och enklare porträtt.

    Sen är det som nämnts ovan, du kommer aldrig få riktigt bra bilder med en smartphone. Spelar ingen roll om du så köper de dyraste flaggskeppen från Google/Apple/Samsung så kommer de ha ganska mediokra bilder. Flaggskeppen brukar ofta vara lite "tryhard" och försöka efterlikna systemkameror, vilket de aldrig kommer lyckas med. Mycket processing de gör är överdriven och skapar onödig information. Jag gillar mer Pixel 6a som inte låtsas vara något den inte är och fokuserar på det en smartphone kan göra bra som t.ex färgåtergivning.

    Men visst en Pixel 1 och Pixel 3 är inte så mycket sämre än en Pixel 6a t.ex. Dock saknar ju dessa Vidvinkelobjektiv, vilket jag märkt att jag uppskattar med Pixel 6a.

    Värt att nämna också är att Pixel 6a främre kamera är ganska dålig. Bara 8 MP och tveksamt bättre än de tidigare Pixel-telefonerna iaf efter Pixel 3. Jag försöker undvika den så mycket det går.
     
    Last edited: 22 mar 2023
    mbarneskar, fryguy och Kristy gillar detta.
  11. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Den här bilden tog jag idag, det är ju perfekta förhållanden, men här måste vi väl se vilken oskärpa i ansiktet
     

    Bifogade filer:

  12. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Tycker nog inte det ser så dåligt ut. Många mobiler har för överdriven skärpa via mjukvara imo.
     
    näthamstern, MultiMan, jnsson och 3 andra gillar detta.
  13. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Med tanke på att kortet tas i stark motsol så blev resultatet väldigt bra!
     
    MultiMan, jnsson, KTM och 2 andra gillar detta.
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Känns som att fokus inte ligger på ansiktet, prova att trycka på skärmen på motivet du ska ta kort på och så klart håll kameran stilla.

    Blev lite nojjig själv och började tycka att det såg lite oskarpt och pixligt ut när man zoomar in men kollade på lite gamla bilder från Huawei P30 Pro och Galaxy S21 FE och tycker att de ligger på par.

    Ett experiment du kan göra är ju att jämför med någon kompis mobil vid olika tillfällen, håll i mobilerna precis jämte varandra och ta kort på samma motiv med din och personens mobil?
     
    katho gillar detta.
  15. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Här är 3 bilder från min gamla pixel 3a. Det är klarare och mer skärpa i ansiktet om ni förstår?
    Håller ni inte med om det?
     

    Bifogade filer:

  16. näthamstern

    näthamstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det är svårt att avgöra på så pass olika bilder med olika ljusförhållanden och olika avstånd. Sen som någon sa så är det ju viktigt att fokusera på ansiktet manuellt för att få ett så bra resultat som möjligt.

    När jag tittar lite närmare på bilderna så tycker jag den tredje med Pixel 3 ser ungefär ser lika "suddig ut" som den från pixel 6a. Det kan helt enkelt vara att dessa bilder pga sämre ljus blir suddiga. Skärpan påverkas rätt markant om ljussättning är dålig för då blir det dels mer brus men också försöker kamerans mjukvara kompensera genom att "denoisa" så då kan bilder bli lite utsmetade och suddiga.

    Prova att ta porträttbilder med bättre ljussättning och se om bilderna ser skarpare ur då.
     
    Last edited: 1 apr 2023
    rickards och Kristy gillar detta.
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Den här bilden är tagen i motljus, vilket är svårt för kameran att hantera, men trots det är bilden bra tycker jag? Är definitivt inte perfekta förhållanden för att få skärpa på personen i bild.

    Och dessa bilder är ju tagna i betydligt bättre ljus. Ljussättningen är som redan påpekats oerhört viktig för att få skärpa. Jag tänker det kan vara så att du köpt din 6a under en mörk vintermånad när det generellt är rätt dåligt med ljus? Påverkar bildkvaliteten väldigt mycket även inomhus mörkare delen av året. Knäpp lite kläder i fint vårväder framöver, och lägg en tanke på ljussättningen så tror jag du kommer uppleva en förbättring.
     
    Kristy gillar detta.
  18. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Blir fundersam när du skriver att bilder är ca 5 mb stora. Väljer du 16:9 format borde de bli 9,1mb, och väljer du 4:3.borde de hamna på 12,2mb?
     
  19. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tror du blandar ihop MP = megapixlar och MB = megabyte. För mig på två bilder jag tog nu på mitt skrivbord:
    4:3 format - 12.2 MP och 3.6 MB
    16:9 format - 9.1 MP och 2.4 MB
     
    Kristy gillar detta.
  20. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Aha, självklart. Dumstrut på o_O
     
    milky81 gillar detta.