Ny stöldtrend i USA av Iphones där tjuvar sett PIN-koden - hur minska risken? (Både Iphone/Android)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 4 mar 2023.

  1. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Frågan gällde hur ofta startar man om telefonen.
     
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tråden handlar om säkerhetsproblem vid användande av PIN-kod och jag har svårt att se att vissa användares omstartsrutiner ska behöva innebära ett säkerhetshot.

    Tror det är extremt ovanligt med omstarter bland iPhone-användare överlag.
     
  3. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag är tvungen att skriva in min PIN-kod lite då och då på iPhone även fast jag använder Face ID. Några gånger i veckan kanske. Utöver eventuella omstarter förstås, jag startar i princip endast om telefonen vid uppdatering.
     
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det beror troligen på att Face ID ser ett ansikte som inte är godkänt för att låsa upp telefonen. Sker det ett par gånger så kräver den PIN för att låsa upp.
     
    Kristy gillar detta.
  5. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Hmm, nu när jag tänker efter så kanske det händer oftare när jag sitter i soffan. Har då telefonen bredvid mig och trycker på skärmen ibland för att kolla klockan. Eventuellt kan det räknas som "misslyckade" försök.

    Gångerna jag måste skriva in min PIN så blir så blir jag ombedd att skriva in PIN direkt, Face ID har aldrig försökt när det har hänt. Face ID har aldrig misslyckats med en upplåsning när jag faktiskt har försökt låsa upp telefonen, så det måste nästan vara pga. att jag har tryckt på skärmen.

    Det finns inga andra ansikten här. :)
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kan vara en förklaring. Jag gör iofs precis samma sak regelbundet och Face ID låser sig bara om den ser något som den tror är ett ansikte (som inte är jag). Händer väldigt sällan för mig.
     
  7. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag får försöka komma ihåg vad jag har gjort när det händer nästa gång helt enkelt. :) För några andra ansikten är det i alla fall inte.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    iOS har inte mönster tyvärr.
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Problemet är att folk inte använder biometrisk identifiering utan pin-koder istället, trots att biometrisk identifiering funnits i så många år så använder inte gemene man det. Spelar ingen roll om det är iOS eller Android.
     
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar som trillade in.

    Om vi då tänker oss situationen att en tjuv - på något sätt, vi kan låta det vara osagt vilket - har fått tillgång till ens telefon och tillhörande upplåsningsmetod. Om jag då vill ha minimerat risken för skada redan i förväg, så att så liten skada som möjligt uppstår och tjuven kan göra så lite som möjligt med min data och mina konton, vad bör man då ha vidtagit för åtgärder i förväg?
    Kom gärna med förslag.
    Något hundraprocentigt skydd är väl svårt att få, med tanke på vad som nämnts ovan i tråden, men det jag kommer på är:
    -ha ett extra skydd för epost-appen (och kanske sms-appen), typ en "applock"-app. Då minskar risken att tjuven kan ta över konton genom lösenordsåterställning över epost. Själv har jag bara hittat såna appar av tredjepartskaraktär, och jag litar inte riktigt på dem, det brukar vara reklam och grejer. Finns det någon "inbyggd" liknande funktion i Android, eller en tredjepartsapp som är riktigt pålitlig?
    -använd "Hitta min telefon"-appen på en kompis telefon, fjärrlås enheten och säkra ditt Google/Apple-konto så snabbt du bara kan efter stölden. Kasta ut den stulna enheten från kontot, eller lås den.

    Något mer?
     
  12. EliasElias

    EliasElias Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag tror du gör rätt som inte litar på dem. Appens data lagras fortfarande okryptat på data-partitionen vilket betyder att om någon har tillgång till telefonen upplåst har de precis samma data som utan applockern. Några alternativ jag ser är att använda mejlen i webbläsaren eller att skapa en separat användarprofil för mejlen. Sedan kan det ju vara idé att avaktivera sms-återställning för sitt google-konto

    Dock tror jag inte detta löser problemet som beskrivs i filmen (och i denna twittertråd:
    View: https://twitter.com/MishaalRahman/status/1629315374679306240

    ), nämligen att google-kontots lösenord går att ändra enbart med pinkoden till telefonen. Kan man det spelar det ju ingen roll huruvida man kommer åt eposten eller ej. Avancerat skydd ska tydligen deaktivera detta men med bieffekten att man inte kan ladda ned appar från utanför play store.

    Ytterliggare ett alternativ är ju att inte använda ett googlekonto alls men det har naturligtvis sina nackdelar.