Amerikansk kontakt

Diskussion i 'Off Topic' startad av frpl, 23 mar 2023.

  1. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Hej! Fick nyligen hem en värmeplatta (för att värma lim till skärmar osv) från www.g-sp.se som jag uppfattat som en seriös försäljare. Blev förvånad när strömsladden i lådan hade amerikansk kontakt. Som jag har förstått det är det väl olagligt att sälja det i Sverige, även om en adapter medföljer (vilket det inte gjorde)?
    Det är förvisso en ”c7-kabel” som inte är fast installerad i plattan, men ändå. Det finns ingen info om det på produktsidan heller.

    Produkten är följande: https://www.g-sp.se/upgrade-cp320-lcd-screen-heating-pad-380-220mm-extra-adapter.html

    På den bifogade bilden står all info som finns om den på kartongen. Kan jag använda en kabel för 230v (även om jag anser att g-sp borde förse mig med en)?
     

    Bifogade filer:

  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Den ska ha svensk kontakt enligt Krav och märkning på elprodukter | Elsäkerhetsverket. Åtminstone om den är såld till dig som privatperson. Om du köpt den till din firma så kan andra regler gälla.

    Hela g-sp-sidan ser dåligt översatt ut. Först trodde jag det var ett kinabolag som bara översatt sin sida men det verkar faktiskt finnas ett svenskt AB bakom sidan.
     
    Kristy gillar detta.
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja du ska kunna vända en kabel med C7 som passar här i Sverige, input volt är ju 100-240v.
     
    Kristy, frpl och katho gillar detta.
  4. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tack. Får se vad dom svarar på mitt mejl.
     
  5. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER

    Instämmer, skillnaden på en med amerikansk och EU standard är ju endast formen på kontakten, kabelarea och anslutning i kontakten är ju fortfarande samma, Fas och Nolla.
     
    Kristy gillar detta.
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Kabelarea på ansluten apparat kan ju inte vara samma för USA och Europa eftersom det krävs dubbla strömmen vid halva spänningen. Eller så skickar de med samma som i USA (som i detta fallet), som då är dubbelt så grov mot vad som behövs.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    oftast så anpassar man inte kabelarean på strömkablar till exakt vad apparaten behöver utan till vad kontakterna på kabeln klarar. i fallet med en C7 så är det max 250volt 2,5A (internationell standard)/125Volt 10A (nordamerikansk standard) se https://shop.worldcordsets.com/shop/reference-materials/iec-60320-reference-chart
     
  8. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER

    Det är sant som du säger, var dåligt formulerat av mig, men med apparatens spec så ska en Europeisk C7 klara av det utan problem.

    De är ofta 1mm2 alt 1,5mm2 som klarar av iaf 6A/10A last