Fråga: Gammal telefon, säkerhetsrisk?

Diskussion i 'Allmänt' startad av onekw, 1 mar 2023.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Hej!

    Efter att ha kört iphone länge så har jag nu dammat av min gamla xperia 1 och kör med. Dock ser jag att senaste säkerhetsuppdateringen för luren kom i oktober 2021. Hur känsligt är detta?
     
  2. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    tror inte du behöver vara skraj, nra med nya patchar men upplevelsen är nog samma
     
    onekw och jnsson gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    onekw och Kristy gillar detta.
  4. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    custom rom är nice,
     
    Jörgen Ö och onekw gillar detta.
  5. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Onekw - om du inte kör massa appar som ja håller på med massa kommunikation, så lär du klara dig ett par år till.
     
    Jörgen Ö, onekw och jnsson gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Att använda en telefon som inte fått säkerhetsuppdateringar på 1,5 år som sin "daily driver" skulle jag aldrig göra. Det är många säkerhetshål- och brister som blivit påträffade de senaste åren, och risken finns att något av dessa fortfarande ligger opatchat i den telefonen. Även om du undviker att surfa på skumma sidor eller är försiktig i webbläsaren eller liknande taktik, så är det fortfarande möjligt att din telefon drabbas, till exempel har det ju kommit fram säkerhetsbrister i själva wifi-protokollet (det jag tänker på gällande wifi bör dock vara patchat sedan några år tillbaka, men finns ju fler exempel).
    Att ha en sån telefon tillfälligt eller som "extra-telefon" för småsysslor kan jag väl köpa, men att gå runt med den som daily driver skulle jag inte göra.
     
    Hatsune Miku, inact_046, Buzz och 2 andra gillar detta.
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Nej det känns inte superbra riktigt.
     
  9. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Intressant!
    Jag sitter lite i samma sits. Egentligen vill jag inte uppgradera men just avsaknaden av säkerhetsuppdateringar sen ett par år är det som får mig att fundera på en nyare lur just nu. Hade ju gärna köpt en beggad med kanske 2-3 år på nacken för att jag är snål, men då hamnar man ju snabbare i samma sits igen.
     
    onekw gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Inte bara snabbare direkt, de flesta telefoner får/fick bara 2 års uppdateringar. Generellt så är det först de senaste året som det blivit vanligare med löfte om 3-5 år uppdateringar och då ofta på flaggskepp.
     
    Last edited: 2 mar 2023
    Kristy gillar detta.
  11. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag föreslår att den som är fundersam försöker att scanna av sin telefon i sitt egna nätverk för att se vilka portar och dyligt som är öppna. Troligen kommer inget upp i en sådan scam då allt i denna typ av kärna är stängt....

    Visst allt går i princip att hacka. Det finns sårbarheter i allt på ett eller annat sätt, men de kräver normalt att användaren börjar med att göra något. Dvs sårbarheter i protokoll, vilket det än nu må vara, kommer med hög sannolikhet alltid att finnas. Zero day attacker nyttjar dessa och antagligen mer därtill.

    Men, du blir inte hackad för att du enbart har en mobil påslagen.

    Scriptkids med flera är helt enkelt beroende av att du själv initierar någon form av kontakt.

    Exempel på saker som hänt är ju reklam som smyger in "extra" kod som sedan körs på mobilen och skapar saker. Genom att då välja en genomtänkt web läsare i kombo kanske med plugin som hindrar exempelvis reklam, då förhindras detta, för någon säkerhetsuppdatering i os nivå kommer INTE hindra denna typ av attack, ety den s.k. säkerhetspatchen kommer ta en månad eller så att utvecklas om den ens kan förhindra orsaken.

    Således, var eftertänksam om vad du vill uppnå.
     
    onekw gillar detta.
  12. Oscar Tegni

    Oscar Tegni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2023
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    10
    Skulle absolut investera i en ny nalle. Det lär knappast bli bättre med tiden så lika bra att köpa en ny innan någon har kommit åt all din information.
     
    onekw och Kristy gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Går ju få hyfsat billiga budgetlurar. Bara kolla vilken Android version den kommer med. Är den installerad med senaste Android 13 lär den klara sig några år.
     
  14. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Blir lite vargen kommer med den inställningen. Lär er använda mobilerna på ett säkert sätt istället, låt bli publika WiFi, använda inte hotel WiFi eller liknande alltså för det kan vara som att be om problem. Helt enkelt lär er säkerhet. Annars kör ni med huvudet i sanden enligt citatet ovan. Alltid köpa den senaste mobilen och tro på att den kommer att hjälpa er - vilket inte alls kommer vara fallet såklart.

    Inget illa menat alltså, men att köpa sig säkerhet är inte samma sak som att agera säkert.
     
    Asawi, katho och Eazy gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag vill hävda att du har helt fel i både ditt senaste inlägg och ditt tidigare inlägg här i tråden.

    Du skriver:
    "Men, du blir inte hackad för att du enbart har en mobil påslagen" - jo, de allvarliga säkerhetshål som kommit fram de senaste åren, ganska många kända exempel, har varit just sådana att en obehörig person kunnat få root-access eller liknande till en telefon utan att användaren gjort någon som helst input. Vi har ju bara senaste veckorna sett ett nytt sådant exempel, med en kritisk säkerhetsbrist i VoLTE-och VoWifi-protokollen för vissa modem. Från 2017 och framåt har det varit många liknande exempel. Så jo, den senaste säkerhetsversionen GÖR verklig skillnad, det är verkligen min åsikt. Att användaren "är försiktig" vill jag hävda i nutid har endast en begränsad betydelse, om man ställs mot en allvarlig säkerhetsbrist som användaren själv knappast kan påverka. De exempel du nämner, att man klickar på något i webbläsaren och något elakartat installerar sig den vägen, är ju något som var mycket vanligare för ett tiotal år sedan, men med förbättrad säkerhet och sandboxing så har jag inte hört speciellt många såna exempel på senare år. Det var väl främst ett Windows-fenomen på 00-talet, tänker jag.
     
    Hatsune Miku, Nightwing och Kristy gillar detta.
  16. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    181
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Det är ju definitivt en stor hjälp på traven. Har du en mobil som fortfarande är öppen för Stagefright kan den tas över med ett MMS du inte ens behöver öppna.

    Att surfa på vilket WiFi utan att oroa sig går mycket väl i praktiken om man har en uppdaterad mobil, då inkluderat firmware vilket LineageOS inte lär ge dig.

    Sen är ju risken i princip noll oavsett då malware idag är sällsynt, men tanken att det finns mobiler som kan bli ägda av ett random MMS är skrämmande för mig.
     
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

  18. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
  19. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Det här slutade med att jag beställde en Pixel 6a från google som säljer dem för knappa 3k nu. Den borde ramla in idag eller i morgon. Då blir det till att installera graphene på den direkt och se om det är gångbart eller ej! Riktigt nyfiken på det är jag i alla fall :)
     
    Kristy gillar detta.
  20. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    181
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Använder du Google Pay? Då är det kört med GrapheneOS. Annars kommer du inte ha några problem alls, speciellt om du installerar alla Googles paker.