Spräckt skärm - kommer det bli problem framöver?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av N6290, 13 mar 2023.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    I helgen var oturen framme, jag tappade min Pixel 6a i ett stengolv och den övre delen av skärmen fick en skada.
    [​IMG]

    Det är faktiskt första gången jag lyckas sabba skärmen såhär mycket på en telefon, så jag har inte någon större erfarenhet av vilka komplikationer som kan uppstå vid en sån skada. Just nu fungerar den som vanligt, jag märker ingen skillnad förutom att det är lite jobbigt att läsa text ibland när sprickan hamnar i vägen. Får se hur mycket jag kommer störa mig på det.

    Brukar ni få problem med telefonen efter en sån skada, om det går ett tag? Tar den in vatten enklare? Kan det bli svårare att scrolla framöver? Annat som kan påverkas?
    Telefonen är ju så oerhört viktig i livet, så om det finns en förhöjd risk att den får något allvarligt problem så kan jag tänka mig att köpa en ny likadan telefon, i förebyggande syfte, och behålla den gamla som reserv. Men risken för något allvarligt problem kanske inte är så jättehög, eller vad säger ni som brukar tappa telefonen i golvet mer frekvent än jag? Någon som faktiskt hade uppgraderat i förebyggande syfte?

    Om erbjudandet om pixel 6a för 3000 kr hade funnits kvar så hade jag kanske slagit till. Det bästa jag kunde se nu på prisjakt/pricerunner var nog elgiganten m.fl. som sålde den för ca 4000 kr. Tror ni 3000 kr-erbjudandet kommer tillbaka?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vilken otur.
    Varför inte bara få skärmen utbytt?
     
    Kristy och Asawi gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt på särskilt en så ny lur!

    Du kan inte ta det på hemförsäkringen då? Dvs bytet av skärmen. Telefonen är ju inte gammal, och 1500 kr eller vad självrisken blir är ju bättre än 3000 kr för en ny enhet.

    Glaset kommer nog fortsätta bli sämre med tiden även om det är laminerat, och touchen kan ju bli påverkad, men fungerar den som den ska nu lär den fortsätta fungera framöver också.
     
    Kristy gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  5. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Pixel 6A kostar nu 2990kr på Google Store
     
    polar590 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!
    Jag har grunnat på problemet i två veckor nu. Har märkt att touchen på den trasiga skärmen har blivit lite jobbig, jag vet inte exakt vad det beror på men den reagerar lite konstigt vid tangentsbordsinmatning i nedre delen av skärmen, trots att ingen skada finns där nere.
    Har stängt av "swipe"-funktionen i Gboard som började triggas oavsiktligt en del (det började efter sprickan tror jag), kanske att det hjälpte lite att stänga av.
    Någon som upplevt liknande?

    Det blev faktiskt så att jag slog till nu idag på Google Store enligt tipset ovan, jag köpte en ny Pixel 6a för 3000 kr. Då kommer jag ha en ersättningslur liggande hemma, i form av den gamla telefonen med sprickan, vilket känns bra att ha, jag har egentligen alltid velat ha en telefon i reserv hemma men det är sällan jag haft det.
    Jag är också lite skeptisk till att skicka in telefon på lagning, det brukar alltid vara tjafs med verkstaden, jobbigt att paketera ordentligt och fixa postpaket, och man måste radera sin data och det blir ett himla meck att skifta telefon fram och tillbaka med återställning av backup. För mig är det typ en halv- eller heldagsuppgift att byta telefon (trots säkerhetskopiering aktiverad), så det undviker jag gärna, särskilt om det bara är ett tillfälligt byte. Därför har jag alltid gillat billiga Nexus/Pixel-telefoner där man kan uppgradera enhet hyfsat enkelt utan ekonomisk förödelse, och slippa åberopa krånglig garanti/försäkring osv.
    Och om byte av glaset skulle kosta 1500 kr (?) så känns det mer värt att punga ut lika mycket till och få en hel extra telefon på köpet.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag spräckte en skärm lite lätt (ett hörn, minns inte vilket) för ganska många år sedan och känner precis igen det du tycker dig uppleva: Först ingen påverkan alls på funktion, men det blev sämre med tiden. Minns inte hur "sämre" yttrade sig. Bara att det blev sämre. Dock utan att bli oanvändbart. Nu var det på den tiden väldigt lätt att byta skärm så det gjorde jag.