Sony xperia XZ premium förhindra laddning

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av hasseman, 30 mar 2023.

  1. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har en lite udda fråga gällande min gamla Sony Xperia XZ premium.
    Jag tänkte använda den som en Stream Deck (tillverkas av Elgato).
    Jag ska använda appen "Touch Portal".

    Batteri hälsan på telefonen är ganska bra för att vara en så gammal telefon.
    Då skärmen kommer att vara på hela tiden så kommer det att dra en del batteri.
    På min Sony Xperia 1 III och min gamla Xperia 5 (mark 1) som jag gav bort till min mamma så fanns det en funktion där man kunde ha telefonen ansluten till laddaren eller usb port på datorn utan att ladda telefonen. Men finns denna funktion till Xperia XZ premium?
    XZ premium telefonen har Android 9 och är inte rootad.

    Om denna funktion inte finns inbyggd i Android 9, finns det någon app som man kan installera (utan att roota telefonen) på telefonen?
     
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    Du kanske bäst själv kan svara på om funktionen finns på XZ...

    Det alternativ du har är att trigga på batterinivå med tasker eller homeassistant till exempel
    och använda det för att slå av och på en wifi-switch vid laddaren när du når 80% och 30%.
     
    Kristy gillar detta.
  3. HakanC

    HakanC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som jag precis tipsade om i en annan tråd:
    Har du kollat på effekt och laddningsbegränsaren
    Chargie - extends phone battery lifespan by limiting overnight charging
    Den begränsar dels effekten som telefonen laddas med i HW till 7W och i den tillhörande appen går det att ställa in dels max laddnivå (80% brukar rekommenderas) men även vid vilken nivå den skall börja ladda igen, eftersom batterinivån sjunker när telefonen används.
    Jag har själv använt min Chargie på det sättet när jag har haft min telefon som WiFi-modem på landet.
    Men kolla också priset, jag hade tur och köpte min på en rea för några år sedan.