Fråga: Bästa operatör för esim roaming i utlandet?

Diskussion i 'Apple Watch' startad av Carlsberg, 30 mar 2023.

  1. Carlsberg

    Carlsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2023
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    Apple Watch stöder nu roaming i utlandet via esim:et, men det verkar vara svagt stöd än så länge bland de svenska operatörerna! Är det någon som har bra koll på läget och kan rekommendera bästa lösning just nu?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För eSIM på Apple Watch behöver du ett abonnemang från operatören i mobilen också. Du kan ej skaffa eSIM från valfri operatör till en Apple Watch i dagsläget. Men detta kanske du är med på och är intresserad av att ha ett extra mobilabonnemang i ett annat land?
     
    Carlsberg och katho gillar detta.
  3. Carlsberg

    Carlsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2023
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Yes är med på det, och tänkte att någon av de svenska operatörerna som också har esim för AW skulle stödja roaming också i utlandet. Verkar som endast 3 stödjer detta nu…? Men det bästa kanske är att bara köra ett data esim i utlandet på AW, men kanske inte värt det.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur tänkte du göra det? Du måste ha ett mobilabonnemang som du sedan kan ansluta klockan till med eSIM, du kan inte ha enbart ett datakort till klockan. En Apple Watch kan inte fungera fristående med ett eget abonnemang - du behöver ett mobilabonnemang i din mobil som du sedan kan ansluta klockan till. Operatörerna verkar inte heller stödja att du har ett data-only abonnemang som du ansluter en klocka till heller.
     
  5. Carlsberg

    Carlsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2023
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Jo jag är helt med på att du måste ha ett abonnemang till telefonen där du sedan kopplar till din AW med tilläggstjänst med esim på din AW! :)
    Problemet har varit att roaming på AW inte har varit möjligt, vilket du måste använda utomlands om tjänsterna ska funka, det har alltså varit begränsat till att bara ha roaming på telefonen. Dvs, om din telefon inte var i närheten så kunde du inte ringa eller använda data på AW som hemma i Sverige. Men nu, sedan watchOS 9.1 tror jag det var, har Apple gjort det möjligt att roama även på AW. Detta måste dock stödjas genom din operatör för tjänsterna utomlands, och tills nu verkar det som det bara är Tre som stödjer detta, fast är inte helt 100 och har ej ringt och dubbelkollat med dem. Det finns också något tex som heter Holafly där du köper esim för utlandet och kan lägga in detta specifikt på AW under Mobile data/Add a new plan, men bara för data och ej för samtal eller sms, fick svar från dem tidigare idag.
     
    Last edited: 30 mar 2023
    KTM gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är helt med på det.

    Nu säger jag inte emot dig, men det finns inget på Holaflys hemsida sin tyder på att de har stöd för Apple Watch. Holafly nämns heller inte alls på denna sida. Det vore en stor usp om de erbjöd stöd för detta dock. Truphone, vilka är liknande Holafly, verkar dock erbjuda en lösning för Family Setup, men begränsad till det land den skaffas i - här finns mer info.

    Apple skriver även för att roaming ska fungera krävs stöd för VoLTE, vilket gör att jag tror att många av data only operatörerna försvinner från möjligheten att kunna erbjuda stöd för Apple Watch.

    Just i och med att ett abonnemang för Apple Watch kräver motsvarande abonnemang på en iPhone finns det tyvärr inte så många lösningar mer än att skaffa ett mobilabonnemang från en operatör i det land som en ska till och sedan lägga till en Apple Watch-anslutning. Alternativt hitta en operatör i något annat land som erbjuder stöd för roaming på Apple Watch och använda den istället för mobilabonnemang + anslutning av klockan, dock förloras tillgången till det svenska numret i klockan den vägen.
     
  7. Carlsberg

    Carlsberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2023
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Chattade med Holafly kundservice som hävdade/bekräftade att det går som sagt att lägga till en av deras dataplaner med rätt Apple Watch, se bifogad bild på kompatibla enheter för deras esim. De riktar in sig först och främst på mobiler förstås men detta ska också funka. Hade ett 15d esim från dem till Mexico nyligen till mobilen, funkade perfekt, synd att jag ej testade Apple Watchen då :ehm:. För att funka måste man enligt dem köpa ett enskilt esim till Apple Watchen, som då blir frånkopplad från mobilens nummer i det läget, och det gäller bara data/surf, man kan ej ringa och sms:a. Men det är ju alltid nått, om man vill ha Apple Watchen fristående med surf iaf.
    Länk till Holafly:
    Holafly eSIM | International eSIM plans for travel abroad

    Det du nämner om VoLTE är intressant, det har ju Tre utomlands som jag förstår det och kan vara anledningen till att nu roaming funkar både på iPhone och Apple Watch i utlandet med deras abonnemang nu.
     

    Bifogade filer:

  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vad är anledningen till att Apple begränsat sina klockor på det sättet, typ det med att abonnemanget måste vara knutet till en mobiltelefon så att säga?

    Har andra smartklock-tillverkare samma begränsning?