Problem: Kan inte lägga till hdd från nätverk

Diskussion i 'Apple Macbook & Mini' startad av Droid_296, 30 mar 2023.

  1. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Försöker lägga till hårddiskar från nätverket då jag införskaffat mig en Mac idag.
    När jag försöker lägga till efter jag fyllt i användarnamn och lösenord för nätverksdisken så kommer jag inte längre. Mac menar på att antingen användarnamn eller lösenord är felaktigt. Men jag har dubbelkollat, trippelkollat uppgifterna och de stämmer. Har jag missat någon simpel inställning någonstans? Funkar nämligen på min windows-dator men inte på Mac.
     
  2. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Har kommit fram till att mitt nätverk enbart använder sig av smb version 1 och autentisering, därav problemet jag har. Varför har inte macOS stöd för smb v1 med autentisering? Går det att manuellt få till på något sätt? Nätverket har inget stöd för annat än V1.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Ett exempel är "Because of the security risks, support for SMBv1 has been disabled." från About the SMBv1 retirement
    Jag vet inte, men kanske är det så att Apple har stängt av SMB v1 för alla eftersom det anses så osäkert.
     
    niclasc gillar detta.
  4. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Attans! Får se om jag kan försöka uppgradera nätverket här hemma till någon produkt som stödjer mer aktuell sambaversion då.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har inte provat men det verkar gå att fixa rätt enkelt om du är bekväm med att hacka i terminalen:

    Can I active or enable SMBv1 in Catalina? - Apple Community
     
  6. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Har försökt otaliga metoder med ändring i terminalen men ingen lycka :/
    Nätverksenheten hittas men godtar inte login/lösen trots att jag fyller i rätt uppgifter.
     
    svenix gillar detta.
  7. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Eftersom min nuvarande setup av nätverk bara stöder Samba V1 så installerade jag linux på en bärbar dator som får agera som filserver med diskarna kopplade till servern. Då fick jag allt att fungera inkl. lösenord för de delade hårddiskarna i nätverket. Problem solved.
     
    Buzz gillar detta.