Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vet inte om du skojar. Han hade bättre än mig, det är en tävling, det fanns en smiley (för att visa att det var ett skämt). Det är otroligt hur lätt det är att få skit på internet, så jävla trött på det. Det är därför jag gett mig själv postförbud och nu gjorde jag ett undantag, vips så var vi där igen. Ha ett härligt liv
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du ger ordet lättkränkt en helt ny mening. Jag ställde en väldigt enkel och rimlig fråga. Nej, det är inte någon tävling.
     
    Leo83 gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Och du ordet humorlös så vet vi var vi har varann
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Så där ja! Nu börjar produktionen komma igång på allvar för året! 50,5 kWh i förrgår och 44,5 kWh igår. Det innebär att vi går på plus för första gångerna i år.
     
    DanielÖ och Kristy gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Samma här!

    I förrgår och går köpte jag ca 20kwh/dygn men sålde ca 50kwh/dygn.

    Men det är stor skillnad om det är soligt eller molnigt. Trodde nog att skillnaden skulle vara mindre. När solen skiner kan anläggningen producera 10kw men när ett moln kommer i vägen går det ner till 3kw. Men det är ju bara april och det blir nog bättre ju högre solen går.
     
    Kristy och Ara gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Solcellsanläggningar ökade enormt 2022: 55 000 nätanslutna solcellsanläggningar installerades 2022. Tillsammans har de en effekt på cirka 800 MW. Det är en ökning med närmare 50 procent mot föregående år. Vid årets slut fanns det 147 692 elnätsanslutna solcellsanläggningar i landet. Antalet solcellsanläggningar fortsätter att öka

    Takten har ökat ytterligare:
    "Antalet anslutna solcellsanläggningar ökade med 160 procent under första kvartalet, visar nya siffror"
    Allt fler villaägare installerar solceller
     
    Majkey och Kristy gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inte skrivit något sedan i April, men nu har jag nyheter! Vi har köpt ett batteri på 20 KWh (fyra sammankopplade batterienheter om man ska vara korrekt) och som ger en effekt på 10 KW. Vi får 50% av kostnaden betald av staten - men detta gäller endast om du har solceller eller tänker skaffa solceller - och det ger en kostnad med installation och allt komplett på 99 000:- Batteriet kommer att användas för att stabilisera elnätet genom checkwatt och vi får betalt för varje gång batteriet används. Det ska bli intressant att se vad vi får för utväxling av detta. Om allt fungerar enligt plan så köper vi ett batteri till nästa år när statens bidrag förnyas.

    CheckWatt
     
    Last edited: 30 okt 2023
    Kristy och nDre gillar detta.
  9. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Ska ärligt talat erkänna att jag kan noll om solenergi och solceller och orsaken är väl att jag inte läst på överhuvud taget. Tror det mest berott på att jag läst de två negativa orsakerna - dyr investering och dåligt resultat vintertid.

    Bor på Öland, som iof sig är en av Sveriges solsäkraste platser - SOMMARTID - så sett ur den synvinkeln vore ju en solcellsanläggning en hyfsad investering. Jag har ju varit mycket söderut, främst Sydfrankrike, Spanien och Portugal. Och där nere är ju solcellsanläggningar mer "vanliga" än "ovanliga".
    Men just för dagen, oktobers sista dag, har jag ärligt talat svårt att komma ihåg om jag över huvud taget sett någon sol under månaden som gått. Och snön vräker ner i Värmland och trafiken står nästan stilla idag däruppe. :mad:

    Men eftersom brorsan och hans familj tillsammans med min familj tänker köpa en fastighet ihop några år framöver i Småland (som du kan läsa om HÄR) så har vi faktiskt funderat på solcellsanläggning parallellt med luft/luftvärmepump. Så några frågor...

    Hur stor fastighet har du (bostadsyta/markplan) och hur många kvm solceller har du på taket?

    Några ungefärliga siffror på hur mycket investeringen (kostnaden) ligger på idag totalt?

    Du har haft anläggningen i fyra år förstår jag. Har anläggningen genererat så pass mycket så att investeringen är betald idag? Eller när tror du att den går "plus" så att säga?


    Kan tänka att allt som berör solcellsanläggningar lär sjunka i pris framöver när fler och fler produktionsanläggningar dyker upp. Det enda jag är lite kritisk till är batterierna som bygger på litiumjonteknologi. Jag är extremt kritisk till allt ifrån batterierna i mobiltelefoner, tablets, verkstadsutrustning typ borrmaskiner till batterierna som sitter i bilar. :(

    Men vi måste som sagt komma på någon alternativ energiförsörjning till värmepumpen till vår Smålandsfastighet framöver. :cool:
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det här är frågor jag svarat på många gånger i tråden. Jag får bra elproduktion ifrån mars till och med september och överskottet som genereras på sommaren sparas på elkontot, så det används på vintern. Min elproduktion täcker ungefär 70% av vår förbrukning. Vi har 33 solpaneler. Hur länge det dröjer innan det betalat sig är omöjligt att säga eftersom det beror på elpriset, men förra året var ju väldigt lönsamt, i år inte så mycket då elpriset varit lågt. Vår villa är på 157 Kvm boyta. Men om jag ska gissa så bör vi har tjänat in kostnaden på 10 år. Solceller har blivit dyrare, inte billigare, detta på grund av hög efterfrågan och problem med leveranser och produktion. Du är kritisk till batterier? Jaha, vad tycker du alternativet till batterier är då? Det är inte särskilt fruktbart att vara kritisk till något utan att säga vad man vill se istället.
     
    Last edited: 1 nov 2023
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Elräkning för oktober: 0:- Jag vet att det finns en och annan som dissat solceller i denna tråd. Elräkning för oktober: 0:- Det behövs väl knappast mer argument än så för solceller. Vi kommer aldrig någonsin att behöva betala en elräkning för oktober igen.
     
    Last edited: 24 nov 2023
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Hur kan du veta det?
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Därför att vi haft solceller nu i fyra år och därför att vi alltid haft rejäla överskott under hela sommaren, vi använder mycket mindre el än vi producerar ifrån maj fram till september. Så det kommer garanterat att finnas pengar på elkontot för oktober varje år. Sannolikt även för november och december, men det är mer osäkert.
     
    DanielÖ gillar detta.
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Hur kan du få 0kr oktober? Batteri?

    Har 12.5KW installerat på taket ( inget batteri) och hade verkligen ingen 0 räkning.

    Dessutom har man knappt fått betalt för elen man sålt då det ofta varit minuspriser.
     
    eastbound gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag skrev klart och tydligt hur jag kunde få noll kronor i elräkning för oktober. Vi har haft överskott under maj till september och de pengarna sparades på elkontot och täckte därmed kostnaden för oktober. Det var samma sak förra året och det skrev jag förra året också.

    edit: Jag kan också lägga till det faktum att vi producerade 388 KWh under oktober.
     
    Last edited: 25 nov 2023
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det hade varit ännu tydligare om du nämnt att du INTE haft ett batteri. Oavsett så kan ni inte vara speciellt många i hushållet om ni inte behövt köpa el utöver det ni förbrukar.

    Du nämnde nog inte om du har timavtal t.ex., det kan också förändra vad det i slutändan kostar.
     
    eastbound gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är irrelevant om vi har batteri eller ej och jag har skrivit tydligt och klart att vi har skaffat batteri som används för CheckWatt balanstjänster, det påverkar dock inte elräkningen överhuvudtaget, det är separat. Läs vad jag skriver istället för att påstå att jag inte upplyser om saker. Vi har timavtal, det har jag skrivit tidigare flera gånger. Eftersom vi har elbil så laddar vi den när elen är som billigast med hjälp av timavtal. Vi är två personer i hushållet.
     
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Hade inte tänkt att svara, men nu var du tydligare. Over and out!
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En sak till jag kan tillägga är att vi var bortresta under fyra veckor i sommar och då gjorde vi av med nästan ingen el alls, då tickade det in bra med slantar på elkontot.